هتل‌ها، مامنی برای گردشگران در اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای گردشگری ایران است که سالانه میزبان گردشگران بسیاری از شهرها حتی کشورهای دیگر است؛ این شهر در زمینه هتل‌سازی با وجود مدیریت شهری مسئول و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند مسیر درستی را در پیش گرفته است و پناه امنی برای گردشگرانی که از دیار دور و نزدیک به این شهر می‌آیند، فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سفر به اصفهان یعنی سفر به تاریخ نانوشته ایران؛ قدم زدن در خیابان‌های اصفهان به‌معنای قدم زدن در دوران شکوهمند صفویه و دیدن آثار به جای مانده از گذشتگان بر در و دیوار شهر است.

اصفهان در هر خیابان، محله و کوی و برزن ردپایی از گذشته را با افتخار به رخ می‌کشد، لهجه مردمان این شهر، غذاها، آداب و رسوم و اعتقادات ساکنان آن شما را با قسمتی زنده و به‌جای مانده از تاریخ ایران آشنا می‌کند.

سفر به اصفهان و اقامت در هتل‌های آن تجربه‌ای بی‌نظیر است که حتی اگر هر سال تکرار شود، باز هم تکراری نخواهد شد.

سبزینگی بالا و سطح گسترده اشجار و باغ‌ها در اراضی این شهر، قرارگیری در مجاورت قطب گردشگری بومی اصفهان (ناژوان) و تبدیل شدن این بخش به ریه نصف‌جهان، وجود سطح گسترده مادی‌ها و ظرفیت‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری با مدل‌های گوناگون مشارکتی، موقعیتی ویژه را برای رونق‌بخشی به شهر اصفهان پدید آورده است و فرصتی بکر برای سرمایه‌گذاری در ساخت هتل به‌شمار می‌رود.

با توجه به ارائه بسته‌های تشویقی و تخفیفی در صنعت گردشگری اصفهان، تمام سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ساخت هتل می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان نیز در راستای تأمین زیرساخت‌های این صنعت گردشگری پلاک‌هایی با متراژهای متفاوت در مناطق مختلف شهر برای ارائه به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به مشارکت در ساخت هتل در نظر گرفته است.

هتل‌ها، مامنی برای گردشگران در اصفهان

شهرداری، سرمایه‌گذاران را با ارائه پروانه رایگان برای ساخت هتل تشویق می‌کند

سیدامیر سامع، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: شهر اصفهان یکی از مقاصد سفر افراد چه در داخل چه در خارج ایران است.

وی با اشاره به ستاد تسهیلات خدمات سفر و نیاز ۷۰ هزار خانوار به محلی برای اسکان در بعضی از شهرها می‌افزاید: برخی افراد از امکانات اقامتی که خود یا اقوام آن‌ها دارند، استفاده می‌کنند، برخی دیگر با هماهنگی ستاد آموزش و پرورش در مدارس اسکان پیدا می‌کنند و برخی نیز از هتل‌ها و مهمانسراها استفاده می‌کنند، همچنین بعضی ادارات و سازمان‌ها محل اقامت ویژه برای کارکنان خود دارند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: برای رفع نیاز مسافرانی که وارد شهر اصفهان می‌شوند، اولویت نخست، بهره‌مندی از هتل‌هایی است که با وجود هزینه‌های که در طول سال می‌کنند، تنها در بعضی از فصول سال درآمد دارند.

سامع با اشاره به اینکه ظرفیت هتل‌ها با گردشگران خارجی و داخلی تکمیل می‌شود، ادامه می‌دهد: هتل‌های اصفهان حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار تخت دارد، اما با این وجود تعداد در بعضی از فصول، در تعطیلی چند روزه تابستان، اعیاد و مناسبت‌ها مردم با کمبود اسکان روبه‌رو می‌شویم.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت ساخت هتل بیان می‌کند: شهرداری سرمایه‌گذاران را با ارائه پروانه رایگان یا دریافت یک درصد از هزینه‌ها و تسهیلاتی که برای مهمان‌پذیرها در نظر گرفته است، تشویق می‌کند، همچنین برای بافت تاریخی نیز مصوبه‌های کارآمدی در نظر گرفته شده است.

برای رونق صنعت هتل‌داری باید معافیت هزینه آب، گاز و مالیات در نظر گرفته شود

سامع با بیان اینکه آن الحاقاتی که به فضای خانه‌های تاریخی اضافه می‌شود نیز از معافیت پروانه بهره‌مند می‌شود، ادامه می‌دهد: اگر خانه تاریخی به مهمان‌پذیر تبدیل شود، فضا یا خانه کنار آن می‌تواند به عنوان پارکینگ، رستوران، سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد و در این صورت این فضا نیز از معافیت پروانه بهره‌مند می‌شود.

وی با اشاره به همت میراث فرهنگی و احیای بافت فرسوده بیان می‌کند: احیای مسیرها، کف‌سازی، زیباسازی، احداث مکان‌هایی همچون شهربازی و آکواریوم موجب رونق صنعت گردشگری و هتل‌ها می‌شود.

سامع با بیان اینکه شهرداری هر قسمتی از شهر که گردشگرپذیر باشد را به هتل‌ها و مهمان‌پذیرها اختصاص می‌دهد، خاطرنشان می‌کند: در ستادهای هدایت مسافران نوروزی از جمله ستاد کیمیا در شمال شهر (واقع در بلوار معلم) نسبت به معرفی هتل‌ها و مهمانسراها به مسافران نوروزی اقدام می‌شود.

وی با اشاره به تأمین محلی برای گردشگران بیان می‌کند: در اپلیکیشن «اصفهان من» نیز قسمتی برای رزرو هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، مدارس، مهمانسراها و خانه‌های استیجاری که به وسیله املاک فراهم می‌شود، همچنین معرفی خوابگاه‌های دانشجویی، باغ فدک و سالن‌های ورزشی در نظر گرفته شده است.

سامع با بیان اینکه هتل‌ها هزینه‌های خود را نمی‌توانند تأمین کنند، اضافه می‌کند: برای رونق صنعت هتل‌داری باید معافیت هزینه آب، گاز و مالیات در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران در عرصه هتل‌سازی را فراهم کنند، خاطرنشان می‌کند: صنعت هتل مزیت اقتصادی کمی دارد، به همین دلیل در این عرصه سرمایه‌گذاری محدودی صورت گرفته است.

هتل‌ها، مامنی برای گردشگران در اصفهان

هتل جهان‌نما، نمونه موفق سرمایه‌گذاری و مشارکتی است

مسعود حیدری، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: هتل شاخصی که در حال حاضر در مراحل ساخت قرار دارد، هتل ارگ جهان‌نما است که یک سال از عقد قرارداد و آغاز این پروژه می‌گذرد و تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی می‌افزاید: اتاق‌های این هتل مجهز شده و تغییرات لازم آن ایجاد شده است، همچنین این هتل با ۱۹۰ اتاق با استاندارد هتل‌های پنج ستاره در حال ساخت است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان می‌گوید: هتل جهان‌نما در مرحله نمای پروژه قرار دارد و امیدواریم هتل جهان‌نما تا دو سال آینده آماده بهره‌برداری باشد.

حیدری با بیان اینکه زیربنای هتل جهان‌نما ۳۲ هزار متر مربع است، ادامه می‌دهد: از این هتل به‌عنوان نمونه موفق سرمایه‌گذاری و مشارکتی می‌توان نام برد، زیرا بیش از ۳۰ سال از ساخت ارگ جهان‌نما می‌گذرد و این قسمت آن با همکاری و مشارکت مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر در حال تبدیل به هتل پنج ستاره است.

وی بیان می‌کند: در زمینه هتل‌سازی، هتل چهارباغ که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است و هتل دیگری که در خیابان باغ‌گلدسته در حال تأسیس است از نمونه‌های مجلل این صنعت در اصفهان محسوب می‌شود.

بسته‌های تشویقی برای مرمت خانه‌های تاریخی توسط اعضای شورا اسلامی شهر اصفهان تصویب شد

حیدری می‌گوید: میزان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در هتل جهان‌نما ۴ هزار میلیارد تومان است که از این عدد ۳ هزار میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذار و هزار میلیارد تومان نیز سهم شهرداری است که این قرارداد به نسبت ۷۵ درصد سرمایه‌گذار و ۲۵ درصد شهرداری بسته شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: از اقدامات مفید این مدت می‌توان به کارگروه خانه‌های تاریخی به‌عنوان زیرمجموعه کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اشاره کرد؛ این کارگروه با همکاری کمیسیون عمران، سازمان نوسازی و بهسازی تشکیل شده است.

حیدری با اشاره به تصویب بسته‌های تشویقی شورای اسلامی شهر اصفهان برای مرمت خانه‌های تاریخی بیان می‌کند: برای تبدیل این مکان‌ها به عرصه‌های اقامتی، گردشگری یا بوتیک‌هتل، شهرداری تخفیف‌ها و بسته‌های تشویقی زیادی را در نظر گرفته است.

وی تصریح می‌کند: مشکلات این خانه‌های تاریخی در زمینه کسر پارکینگ، مرمت و تأسیسات آتش‌نشانی بسیار مورد حمایت شهرداری قرار گرفته و مسیر را برای سرمایه‌گذار تسهیل کرده است.

هتل‌ها، مامنی برای گردشگران در اصفهان

حمایت شهرداری اصفهان برای رونق صنعت هتل‌سازی مثال‌زدنی است

کریم بیگی، رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران استان اصفهان می‌گوید: به علت مشکلاتی که در زمینه گردشگری در اصفهان وجود دارد، برای ساخت هتل اقدامات زیادی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام در عرصه هتل‌سازی می‌افزاید: یک یا دو سرمایه‌گذار به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام پرداخته‌اند، به تازگی هتلی همچون چهارباغ که پروژه‌ای آبرومندانه است، تأسیس شده است.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتل‌داران استان اصفهان با اشاره به سرمایه‌گذاران هتل همچون هتل چهارباغ تصریح می‌کند: ساخت هتل صرفه اقتصادی ندارد و تنها از روی عشق و علاقه توسط بعضی از سرمایه‌گذاران تأسیس می‌شود.

بیگی با بیان اینکه بانک‌ها در رأس امور سرمایه‌گذاری هستند و در بیشتر پروژه‌ها و سرمایگذاری‌ها بانک از سرمایه‌گذار یک طرح توجیهی می‌خواهد، ادامه داد: بانک‌ها هیچ‌گونه توافقی در زمینه گردشگری نمی‌کنند، زیرا بازدهی خوب و صرفه اقتصادی ندارد و تنها در صورتی که سرمایه‌گذار ۸۰ یا ۹۰ درصد هزینه را به عهده بگیرد، ممکن است بانک در ۲۰ درصد باقی‌مانده مشارکت کند.

مجموع هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های سنتی استان اصفهان ۲۱۷ واحد است که با توجه به شرایط فعلی کفایت می‌کند

وی با اشاره به هتل مشارکتی ارگ جهان‌نما اضافه می‌کند: این هتل که متعلق به شهرداری است با مشارکت سرمایه‌گذار با بانک و شهرداری در حال تکمیل بوده و پیشرفت خوبی داشته است.

بیگی خاطرنشان می‌کند: با توجه به شرایط فعلی بین‌المللی تعداد هتل‌های شهر کفایت می‌کند، اما اگر شرایط عادی را در نظر بگیریم که توریست به کشور می‌آید، کمبود تعداد هتل‌ها به‌ویژه در شهرهای اصفهان، شیراز و یزد مشخص می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری برای حمایت از هتل‌سازها، ۹۹ درصد از هزینه پروانه‌های هتل‌سازی را می‌بخشد و تنها یک درصد آن را دریافت می‌کند.

بیگی می‌گوید: مجموع هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های سنتی استان اصفهان ۲۱۷ واحد است.

به گزارش ایمنا، امروزه ساخت هتل‌های اصفهان با مشارکت سرمایه‌گذاران دلسوز و علاقه‌مند رو به پیشرفت است و شهرداری با حمایت از آن‌ها مسیر این افراد را تسهیل می‌کند.

گزارش از: پرستو عطایی

کد خبر 735591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.