تاثیر تصویر ذهنی افراد از ظاهر خود در کاهش وزن / غذا خوردن احساسی در پی خلق و خوی منفی

نوروفیزیولوژیست با اشاره به تاثیر تصویر ذهنی افراد از ظاهر خود در کاهش وزن گفت: خلق و خوی منفی می‌تواند به جای خوردن غذا برای رفع گرسنگی، باعث آغاز دوره‌های غذا خوردن برای تجربه احساس بهتر شود که این نوع رفتار تحت عنوان «غذا خوردن احساسی» شناخته می‌شود.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأثیر نگرش و تصویر افراد از ظاهر خود در کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب اظهار کرد: نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که تصویر بدنی بهتری از خود دارند، به خودی خود غذای سالم‌تری نیز مصرف می‌کنند و از همین رو افرادی که آموخته باشند کمتر نگران وزن خود باشند، می‌توانند کاهش وزن خود را سه برابر کنند.

وی با بیان اینکه افراد دارای اضافه وزن بیشتر اوقات دچار مشکلات تصویر بدنی می‌شوند، افزود: نگرانی در خصوص اینکه دیگران چگونه فکر می‌کنند یا شما چگونه جلوی دیدگان دیگر افراد ظاهر می‌شوید، می‌تواند مانع بزرگی برای کاهش وزن باشد و این در صورتی است که یادگیری دوست داشتن ظاهر خود و نگرانی کمتر در این خصوص تأثیر مثبتی بر افراد دارد.

نوروفیزیولوژیست تصریح کرد: این مطالعه با شرکت ۲۳۹ زن دارای اضافه وزن به مدت یک سال انجام شد که از یک برنامه ورزشی استاندارد و رژیم غذایی پیروی می‌کردند و برای نیمی از آن‌ها جلساتی با تمرکز بر تصویر بدن برگزار و به افراد تحت مطالعه گفته شد که چگونه احساسات می‌تواند بر غذا خوردن تأثیر بگذارد.

صفری ادامه داد: به‌طور کلی خلق و خوی منفی می‌تواند به جای خوردن غذا برای رفع گرسنگی، باعث آغاز دوره‌های غذا خوردن برای تجربه احساس بهتر شود که این نوع رفتار تحت عنوان «غذا خوردن احساسی» شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه زنان حاضر در این تحقیق تشویق شدند که ظاهر خود را دوست داشته باشند، گفت: نتایج تحقیقات انجام شده نشان داد افرادی که تصویر ذهنی در مورد ظاهر خود را بهبود بخشیده بودند، نسبت به گروه دیگر، سه برابر کاهش وزن داشتند و به‌طور متوسط ۷ درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند.

نوروفیزیولوژیست اضافه کرد: مشکلات تصویر بدن میان افراد دارای اضافه‌وزن و چاقی بسیار رایج است که بیشتر اوقات منجر به خوردن راحت و داشتن الگوهای غذایی سفت و سخت‌تر می‌شود و از همین‌رو مانعی برای کاهش وزن به‌شمار می‌رود.

صفری با اشاره به اینکه نتایج این تحقیق رابطه قوی بین بهبود تصویر بدن به‌ویژه در کاهش اضطراب در خصوص نظرات دیگران و تغییرات مثبت در رفتار خوردن را نشان داد، خاطرنشان کرد: اعتقاد بر این است که یادگیری ارتباط با بدن به روش‌های سالم‌تر، جنبه مهمی در حفظ کاهش وزن است و باید در هر برنامه کنترل وزن مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 734639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.