کشورهایی با بیشترین هدررفت مواد غذایی در سال ۲۰۲۴

هفته اقدام ضایعات غذایی، رویدادی یک هفته‌ای است که از سال ۲۰۲۱ در هفته نخست مارس برگزار می‌شود. این رویداد سال جاری از چهارم تا دهم مارس (چهاردهم تا بیستم اسفند ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ضایعات غذایی بر محیط زیست تأثیر می‌گذارند و تغییرات آب‌وهوایی را تشدید می‌کنند. با این اقدام نه‌تنها غذا، بلکه از زمین، کود و آب مورد استفاده برای رشد غذا گرفته تا سوختی که در تولید و حمل‌ونقل آن استفاده می‌شود، منابع ارزشمندی نیز هدر می‌رود، علاوه بر این‌که در طول این فرایند گازهای گلخانه‌ای نیز بسیاری منتشر می‌شود. در واقع هدررفت مواد غذایی ۸ تا ۱۰ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده را تشکیل می‌دهد که این میزان تأثیری جدی بر تغییرات آب‌وهوایی دارد.

تاریخ برگزاری هفته اقدام ضایعات غذایی

هفته اقدام ضایعات غذایی هر سال در هفته نخست مارس برگزار می‌شود. این رویداد سال جاری از چهارم تا دهم مارس مصادف با چهاردهم تا بیستم اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

کشورهایی با بیشترین هدررفت موادغذایی در سال ۲۰۲۴

تاریخچه هفته اقدام ضایعات غذایی

اواخر دهه ۱۸۰۰ و اوایل دهه ۱۹۰۰، صنعتی شدن و تولید کالاها به‌طرز چشمگیری نحوه غذا خوردن مردم جهان را تغییر داد و غذا تجاری شد. خانواده‌ها از این زمان شروع به هدر دادن غذا کردند، زیرا غذاها ارزان‌تر و در دسترس‌تر بود و به‌راحتی می‌شد آن‌ها را تهیه کرد. به‌مرور دور ریختن غذاها در خیابان‌ها به یک مشکل جدی برای سلامتی تبدیل شد، تا اینکه اوایل دهه ۱۹۲۰ مقامات بهداشتی نیاز به بهداشت مناسب در این زمینه را تشخیص دادند و شیوه‌های دفن زباله را ایجاد کردند.

پس از جنگ جهانی دوم، کودهای شیمیایی وارد بازارها شدند؛ زمانی‌که دولت‌ها متوجه شدند نیترات آمونیوم اضافی (که در اصل برای مواد منفجره در طول جنگ تولید می‌شد) می‌تواند به‌عنوان کود نیتروژن برای محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

کشورهایی با بیشترین هدررفت موادغذایی در سال ۲۰۲۴

پیشرفت ماشین‌آلات و توسعه مواد شیمیایی کشاورزی به‌تدریج منجر به تولید بیش از حد مواد غذایی شد و کشورها به‌حدی غذایی تولید کردند که توانستند آن را به کشورهای فقیر صادر کنند.

امروزه حدود یک‌سوم از مواد غذایی تولید شده در سطح جهان هدر می‌رود و این امر نه‌تنها برای فقرا که غذا ندارند، بلکه برای محیط زیست نیز ناراحت‌کننده است. به همین دلیل اولین هفته اقدام ضایعات غذایی در سال ۲۰۲۱ برگزار شد تا راهی برای آموزش مردم در مورد ضایعات مواد غذایی و تأثیر آن بر تغییرات آب‌وهوایی باشد.

میزان زباله‌های غذایی بر اساس کشورها

چین

میزان ناخالص ضایعات غذایی در چین از ۹۱ میلیون تن فراتر رفته است. البته مقادیر زیاد ضایعات غذایی گزارش شده توسط این کشور هرچند قابل‌توجه است، اما برای پرجمعیت‌ترین کشور جهان چندان تعجب‌آور نیست.

کشورهایی با بیشترین هدررفت موادغذایی در سال ۲۰۲۴

هند

میزان ناخالص ضایعات غذایی برای هند بیش از ۶۸ میلیون تن است، اما تقریباً مانند چین، تعداد خالص جمعیت هند به‌طور شگفت‌انگیزی منجر به مقادیر بیشتری از مواد غذایی استفاده‌نشده می‌شود.

ایالات متحده

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در ایالات متحده بالای ۱۹ میلیون تن است. ضایعات غذایی برای قدرتمندترین کشور روی زمین به معنای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده غذا بودن در جهان است.

ژاپن

ژاپن سرزمینی پرجمعیت و میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در آن بیش از ۸ میلیون تن است.

آلمان

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در آلمان بالای ۶ میلیون تن است. دلیل ضایعات غذایی بیش از حد آلمان و چندین کشور اروپایی دیگر، اندازه و ثروت آن‌ها محسوب می‌شود.

کشورهایی با بیشترین هدررفت موادغذایی در سال ۲۰۲۴

فرانسه و انگلستان

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در فرانسه بیش از ۵ میلیون تن است. این کشور معروف به عشق به غذا و محصولات پخته‌شده، کمتر به خاطر ضایعات مواد غذایی‌اش شناخته می‌شود، اما این امر مشکل مشترک آن با دیگر کشورهای اروپایی است. میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در بریتانیا نیز از ۵ میلیون تن فراتر رفته است.

روسیه

میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در روسیه بیش از ۴ میلیون تن است که علت آن تا حد زیادی جمعیت و تعداد افرادی محسوب می‌شود که در این کشور پهناور زندگی می‌کنند.

اسپانیا

میزان ناخالص ضایعات غذایی در اسپانیا بیش از ۳ میلیون تن است. این کشور به‌واسطه جشن‌ها و غذاهای خود شناخته شده است، اما بسیاری از این غذاها تبدیل به زباله می‌شود.

کشورهایی با بیشترین هدررفت موادغذایی در سال ۲۰۲۴

استرالیا

استرالیا یکی از شگفت‌انگیزترین کشورها است که لیست ضایعات مواد غذایی را به تفکیک کشورها تکمیل می‌کند. میزان ناخالص ضایعات مواد غذایی در این کشور بیش از ۲ میلیون تن است. آنچه استرالیا را به عضوی غیرمنتظره در باشگاه ضایعات مواد غذایی تبدیل می‌کند، حضور آن در لیست پیشروان انرژی سبز و تلاش‌های حفاظتی در جهان است.

کد خبر 733199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.