اسفند، فرصتی برای آشتی دوباره با کتاب / از درخت بخشنده تا اسرار ماه رمضان

با هدف تبیین منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب و با توجه به مناسبت‌های پیش‌رو در اسفند ۱۴۰۲، در ادامه کتاب‌هایی معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در اسفند ۱۴۰۲ با هدف تبیین منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه، همچنین ارتقای فضائل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر در سطح کشور و ارائه، کتاب‌های «قبله آخرین» از دفتر نشر معارف، «اسرار ماه رمضان» از انتشارات فیض فروزان، «ماجرا هنوز تمام نشده» از انتشارات سوره مهر و «درخت بخشنده» از انتشارات فنی ایران معرفی می‌شود.

درخت بخشنده

پدیدآور: شل سیلور استاین؛ مترجم: هایده کروبی

ناشر: شرکت انتشارات فنی ایران

تعداد صفحات: ۳۶

کتابی ساده اما بسیار عمیق، کتابی که هم خردسال چهارساله می‌تواند به کمک والدینش آن را بخواند، هم نه تنها برای والدین این خردسال می‌تواند جذاب باشد، بلکه برای پدربزرگ و مادربزرگ این خردسال نیز می‌تواند بسیار جالب توجه باشد! در عین سادگی، حکمت عمیقی در این کتاب ساری و جاری است. کتاب درباره دوستی یک پسربچه با درخت است؛ درختی که هر بار کودک به سراغش می‌آید با سخاوت به او عطا می‌کند.

به مرور پسربچه بزرگ می‌شود و گرفتار عشق و روزمرگی می‌شود، اما هر بار که به بهانه‌ای به نزد درخت باز می‌گردد، این درخت است که با وفاداری و سخاوت همچنان آنچه را دارد به او بذل می‌کند و در پایان:

و پس از مدت‌ها پسر (که اکنون پیرمردی کهنسال شده بود) دوباره برگشت.

درخت گفت: «پسرم مرا ببخش، هیچ چیز دیگری ندارم که به تو بدهم. سیبی باقی نمانده.»

پسر گفت: «با این دندان‌های فرسوده‌ام نمی‌توانم سیب بخورم.»

درخت گفت: «شاخه‌ای هم ندارم که روی آن تاب بخوری.»

پسر گفت: «من پیرم و نمی‌توانم تاب بخورم.»

درخت گفت: «تنه‌ای هم ندارم که از آن بالا بروی.» (تنه را خود پسربچه بریده بود و فروخته بود!)

پسر گفت: «من آن‌قدر خسته‌ام که نمی‌توانم از شاخه‌ات بالا بروم.»

درخت آهی کشید و گفت: «متأسفم.»

«کاش می‌شد چیزی به تو بدهم ولی چیزی برایم نمانده، من کُنده‌ای پیرم. متأسفم…»

پسر گفت: «دیگر به چیزی زیادی نیاز ندارم. از آن جایی که بسیار خسته‌ام، فقط جایی آرام می‌خواهم که استراحت کنم.»

درخت گفت: «خب

و تا جایی که می‌توانست قامت خود را راست کرد.

«خب. کندهی پیر به درد نشستن و استراحت کردن می‌خورد. بیا پسرم، بنشین و استراحت کن.»

و پسر نشست و درخت خوشحال بود...

اسفندماه، فرصتی برای آشتی دوباره با کتاب / از درخت بخشنده تا اسرار ماه رمضان

قبله آخرین

پدیدآور: مسعود عالی

ناشر: دفتر نشر معارف

تعداد صفحات: ۲۷۲

این اثر، سلسله مباحثی است که در برنامه «سمت خدا» از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران با عنوان «یادی از امام عصر (عج) برگزار شد. توجه استاد «مسعود عالی» به ارائه مطالب به بیانی ساده و روان در عین حال متقن و عمیق و نیز بهره‌گیری تأثیرگذار و البته عالمانه از آیات، روایات، به ویژه حکایات معتبر، اشعار و تمثیل‌ها در انتقال مفاهیم مهدوی از ویژگی‌های مهم و برجسته این مجموعه است.

برخی از مباحث تأمل‌برانگیز فصول پنج‌گانه جلد نخست عبارتند از: ضرورت معرفتِ اضطرار به حجت الهی و آثار کسب آن و تبعات فقدان آن، موانع اجابت دعا و دلایل تأخیر در اجابت و گونه‌های اجابت دعا، ویژگی‌های عام و خاص امام زمان (عج)، دلایل حیات امام زمان (عج)، جلوه‌های رحمت گسترده مهدوی و آثار آن، علل غیبت امام زمان (عج) و ارکان ظهور آن حضرت؛ ملاقات با امام زمان (ع) در عصر غیبت و انواع دیدار با آن حضرت، ابعاد و عرصه‌های عدالت در عصر ظهور و سیره عادلانه امام زمان (عج) در آن دوران و شیطان در عصر ظهور.

از مهم‌ترین عناوین مذکور در جلد دوم نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد: کتاب‌هایی که به فرمان امام زمان (عج) نوشته شدند؛ منابع پیشگویی‌هایی یهود و برنامه‌ریزی و عملکرد آن‌ها بر اساس این پیشگویی‌ها، ساختن جامعه منتظر، پرهیز از گناه مهم‌ترین مصداق ادب نسبت به امام زمان (عج)، اسرار زمان‌ها و مکان‌ها، احترام به نام‌ها، منسوبین، مکان‌ها و زمان‌های منسوب به امام زمان (عج)، عهد با بنی‌آدم در مسئله توحید و ولایت، بیعت با شیطان، ادای حقوق مالی، نقش زیارت و توسل در تجدید عهد و حفظ ایمان و ربط با امام زمان (عج)، تبعیت از مرجعیت و ولایت فقیه، بداء در علائم حتمیه ظهور، چگونه جمع‌کردن نزدیک دیدن ظهور و تعیین وقت نکردن، امکان تأخیر و تعجیل در امر فرج، چگونگی غربت‌زدایی از امام زمان (عج) و چگونگی یاری رساندن به امام زمان (عج) در عصر غیبت.

اسفندماه، فرصتی برای آشتی دوباره با کتاب / از درخت بخشنده تا اسرار ماه رمضان

اسرار ماه رمضان

پدیدآور: محمدتقی فیاض‌بخش

ناشر: فیض فروزان

تعداد صفحات: ۲۱۴

کتاب «اسرار ماه رمضان»، درباره «اسرار ماه مبارک رمضان و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب انس با قرآن کریم» سخن می‌گوید. «ادب حضور» مجموعه‌ای شش جلدی است که به آداب و مراقبات مهم‌ترین ایام سال در نزد اهل معنا می‌پردازد؛ اوقاتی که در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام فرصتی ویژه برای سیر و سلوک توحیدی معرفی شده‌اند. این ایام عبارتند از: سه ماه ارجمند رجب، شعبان و رمضان، اربعین موسوی (یعنی ماه ذی‌القعده، دهه اول ذی‌الحجه) و ایام سوگواری حسینی (ع) در محرم و صفر.

کتاب حاضر، عصاره دستورات اخلاقی و عبادی و همچنین معارف توحیدی پیرامون ماه رمضان، بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی (ره) است. ویژگی مهم این کتاب آن است که مؤلف برخی لطایف و ظرایفی را که خود از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک، به‌ویژه مرحوم آیت‌الله «سعادت‌پرور» دریافت به تناسب مباحث ذکر کرده است.

جایگاه ماه مبارک رمضان و روزه آن در تهذیب نفس، راهبردهای عملی برای بهره‌گیری بهتر از ماه رمضان (اعم از توصیه‌های تغذیه‌ای و سبک‌زندگی در کنار توصیه‌های سلوکی)، بایسته‌ها و آداب انس با قرآن کریم، گام‌های نخستین تدبر در قرآن کریم، مراقبه در ماه مبارک رمضان، شب‌زنده‌داری و دعا و مناجات، توسل به حضرت زهرا (س) (که باطن شب قدر هستند) و نیز امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداه در ماه مبارک رمضان و به خصوص در شب‌های قدر، شب آخر و لحظه وداع با ماه مبارک رمضان، شب و روز عید فطر، برخی از مهم‌ترین مباحث این کتاب را شامل می‌شوند.

اسفندماه، فرصتی برای آشتی دوباره با کتاب / از درخت بخشنده تا اسرار ماه رمضان

ماجرا هنوز تمام نشده

پدیدآور: مهدی میرکیایی

ناشر: انتشارات سوره مهر

تعداد صفحات: ۱۶۷

این کتاب جذاب، خوش‌خوان و مهیج و عمیق که جلد ۱۳ از مجموعه «سرگذشت استعمار» است و البته برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۰، ماجرای روزهایی را روایت می‌کند که استعمار با کشف نفت، جای پای خود را در کشورهایی مثل ایران بیش از پیش محکم‌تر کرد. کتاب با بیان چگونگی رشد جان دی راکفلر یهودی در صنعت نفت ایالات متحده مباحثش آغاز می‌شود و به راهکارهایی کثیفی که او برای به زانو درآوردن رقیبان و تبدیل کردن استاندارد اویل به بزرگترین شرکت نفتی در آمریکا منتهی شد.

از طرف دیگر نیز در باب خاندان یهودی روتچیلدها ثروتمندترین خاندان در اروپا و چگونگی رشد شرکت شل و تجارت نفتی آن‌ها و رقابتشان با راکفلرها مطالب را بیان می‌کند. این دو مقدمه‌ای است که نشان می‌دهد چه شد پای غرب به جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) به منظور دستیابی به نفت و کاهش هزینه استخراج، تولید و حمل و نقل سوخت باز شد. ضلع سوم استخراج نفت در سال ۱۸۹۰ رویال داچ، زیر نظر پادشاهی هلند در اندونزی که جزو مستعمرات هلند در آن زمان بود به صنعت نفت جهانی ورود پیدا می‌کند؛ پس از کشمکش‌های فراوان شل و رویال داچ با هم متحد می‌شوند و اینک نبرد بزرگ فرامی‌رسد. از این‌جا به بعد بیان می‌شود که چگونه یک سرمایه‌دار انگلیسی به نام ولیام ناکس دارسی با کمک سفارت انگلستان می‌تواند با نیرنگ روس‌ها را که مانند انگلیس در آن زمان در ایران هر جولانی که می‌خواستند می‌دادند فریب دهند و قرارداد ننگین نفتی دارسی را که به مدت ۷۰ سال اعتبار داشت با مظفرالدین شاه منعقد کنند و به این شکل «شرکت نفت ایران و انگلیس» متولد شد.

بیشترین غارت ممکن از نفت ایران حین جنگ جهانی اول که انگلستان به شدت به نفت نیاز داشت، انجام شد. ضمن اینکه در کتاب، چگونگی فروپاشی عثمانی و ایجاد کشورهای جدید توسط عمدتاً انگلستان با حکامی دست‌نشانده و مطیع انگلیسی‌ها بیان می‌شود و بحث استخراج نفت در این کشورها نیز بیان می‌شود. در ادامه نیز داستان مهیج و پر عبرت پشت پرده نفت و استعمار جهانی به زیبایی تا رخ‌دادن انقلاب اسلامی ایران و بعد از آن ادامه می‌یابد. خواندن این اثر کم‌نظیر (اگر نگوییم بی‌نظیر) برای نوجوانان و جوانان، بزرگسالان و حتی سالمندان مفید و جذاب و پر از عبرت و شگفتی خواهد بود.

اسفندماه، فرصتی برای آشتی دوباره با کتاب / از درخت بخشنده تا اسرار ماه رمضان

کد خبر 731595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.