اصفهان و شهری برای کتاب‌هایش

امروزه شهر کتاب‌ها برای ما به یکی از مراکز اصلی خریدهای فرهنگی در شهرها تبدیل شده است، جایی که به راحتی می‌توان انواع محصولات فرهنگی و هنری را به راحتی تهیه کرد و با جدیدترین کتاب‌ها، آلبوم‌های موسیقی، لوازم التحریر آشنا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۳۹۷ بود که یکی از خانه‌های محله استاد تاج اصفهانی در خیابان اردیبهشت به شهر کتاب اصفهان تبدیل شد و به پاتوقی برای کتابخوانی تبدیل شد. ما ننیز به سراغ یکی از کتابفروشی های تقریباً جدید اما معتبر و شناخته شده در شهر اصفهان رفتیم تا با حال و هوای این مجموعه بیشتر آشنا شویم.

آنچه می‌خوانید گفتگوی ما با شیرین گوهری مسئول بخش کتاب فروشگاه شهر کتاب اصفهان است.

شهر کتاب اصفهان در چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرد؟

این فروشگاه شعبه‌ای از شهر کتاب تهران است و زیرنظر شرکت شهر کتاب اداره می‌شود که ۲۹ تیرماه ۱۳۹۷ گشایش یافت و فعالیت خود را شروع کرد.

این مجموعه فعالیت خود را با چندعنوان کتاب شروع کرد و اکنون این مقدار چقدر است؟

شهر کتاب اصفهان فعالیت خود را با حدود ۱۲ هزار عنوان کتاب شروع کرد و دائماً در حال افزایش بود و درطول این سه سال همیشه فروشگاه در حال بهبودی و ارتقا بوده است، اما این افزایش به صورت پلکانی و در بازه‌های مشخصی وجود نداشته است و در حال حاضر نزدیک به ۲۴ هزار عنوان کتاب بزرگسال و نزدیک به هشت هزار عنوان کتاب کودک در مجموعه موجود است.

عنوان مجموعه شهر کتاب در اصفهان بر چه اساسی انتخاب شد؟

قرارگیری فروشگاه در خیابان اردیبهشت سبب شد که فروشگاه به شهر کتاب اردیبهشت شناخته شود و در نهایت کار خود را با نام کتاب اردیبهشت در شعبه‌های دیگر ادامه دهد و در حال حاضر کتاب اردیبهشت دو شعبه دیگر در اصفهان دارد که کتاب اردیبهشت جهاد دانشگاهی و اردیبهشت علوم پزشکی نام دارند و در دانشگاه اصفهان قرار دارند.

شعبه‌های دیگر شهر کتاب اردیبهشت در چه شهرهایی قرار دارند؟

شعبه‌های دیگر آن، شهر کتاب اردیبهشت رشت و شهر کتاب اردیبهشت کاشان است، همچنین به زودی شاهد افتتاح کتابفروشی اردیبهشت تهران نیز خواهیم بود.

این مجموعه در اصفهان به صورت شخصی اداره می‌شود؟

شهر کتاب اصفهان به صورت شخصی افتتاح و زیر نظر برادران صحت یعنی سروش و حمیدرضا صحت اداره می‌شود ولی مجموعه شهر کتاب زیر نظر شهر کتاب تهران و شرکت شهر کتاب و مجموعه شهر کتاب مرکزی قرار دارد.

اصفهان و شهری برای کتاب‌هایش

مراجعان به شهر کتاب اصفهان را چه قشر و یا گروه سنی را تشکیل می‌دهند؟

تلاش فروشگاه بر این بوده است که فضاهایی را برای سلیقه‌ها و گروه‌های سنی مختلف در نظر بگیریم که محصولات آن متنوع باشند و همانطورکه بسیاری از شهروندان اطلاع دارند این فروشگاه با کافه‌ای که در حیاط مجموعه قرار دارد شروع می‌شود و بخش کتاب و هدایا، گالری، کتاب کودک، بازی فکری، نوشت افزار و کافه تراس یا همان کافه بازی نیز بخش‌های مختلف فروشگاه را تشکیل می‌دهد. با توجه به محیط داخلی فروشگاه و فضای ایجاد شده، مخاطب فروشگاه گروه‌های سنی مختلفی هستند اما نمی‌توان قشر خاصی را به عنوان تنها گروه مخاطب فروشگاه دانست. در شهر کتاب علاوه بر دوستداران کتاب، افرادی هم حضور پیدا می‌کنند که اهل کتاب نیستند و از بخش‌های دیگر فروشگاه استفاده می‌کنند.

شهر کتاب تا چه اندازه بین جامعه شهری و استانی اصفهان جایگاه یافته و اقبال عمومی نسبت به آن در چه سطحی است؟

شهر کتاب بعد از سه سال کار متداوم توانسته است جایگاه خود را در اصفهان و بین مردم پیدا کند و مخاطب‌های ثابتی داشته باشد بنابراین می‌توان پی برد که مخاطبین این فروشگاه صرفاً محدود به محل‌ها و اهالی ساکن در محدوده فروشگاه نیستند و از قسمت‌های مختلف شهر به آن مراجعه می‌کنند.

شهر کتاب تا چه اندازه به ترویج کتاب خوانی کمک کرده است؟

تلاش کردیم در شهر کتاب با ایجاد بخش‌های متنوع در حوزه کتاب، نیازهای گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف را پاسخ دهیم. فروشگاه شهر کتاب به دوبخش کودک و بزرگسال تقسیم می‌شود که هر کدام زیرمجموعه‌های خودشان را دارند و کمک می‌کند تا مشتری‌هایی که در فروشگاه حضور پیدا می‌کنند بتوانند هرآنچه که می‌خواهند را در حوزه کتاب‌های عمومی و بزرگسالان پیدا کنند و از طرفی همکارانمان در بخش کتاب بزرگسال و کودکان نیز از گروه کتابخوان و افراد مطلعی هستند که درباره کتاب‌ها اطلاعات خوب و کافی دارند به همین خاطر می‌توانند بهترین مشاور برای مشتری‌ها و مخاطبین خریدار کتاب باشند و با برقراری گفتگو و معاشرت بنابه سلیقه مشتری کتاب‌هایی را پیشنهاد می‌کنند. این مشاوره‌ها بیشتر اوقات سبب شده است تا افرادی که اهل کتاب نبودند و سلیقه مطالعاتی خود را نمی‌دانستند و شاید کتابی را اشتباه انتخاب می‌کردند به کتاب خواندن علاقمند شوند. خوشبختانه کتاب و کتابخوانی خیلی بیشتر از گذشته جزو علایق مردم شده و بین مردم جا افتاده است، آنقدر که برای بعضی افراد، کتابخوانی جزئی از تفریحات آنها شده و فقط مطالعه بر حسب وظیفه و به خاطر درس و دانشگاه نیست.

دورنگاهتان به آینده کتاب خوانی چیست؟

با توجه به افزایش بی سابقه قیمت کتاب، متأسفانه خرید کتاب به عنوان کالاهای ضروری بشمار نمی‌رود و جزو سبد خرید روزانه مردم نیست، اما بازهم جای امیدواری وجود دارد چراکه کتاب توانسته خود را در زندگی مردم جای دهد و مردم برای خرید کتاب برنامه ریزی داشته باشند و بودجه‌ای برای آن در نظر بگیرند تا بتوانند خلأ خود را با کتاب پرکنند، به نحوی که همچنان حوزه مطالعه را در زندگی روزمره داشته باشند؛ ضمن اینکه امروزه به دلیل علاقه‌ای مردم به مطالعه و کتاب خوانی، کتاب‌های صوتی نیز بین مردم جایگاه بسیارخوبی یافته است که به دلیل کمبود وقت مطالعه در هنگام انجام کارهای روزمره از کتاب صوتی استفاده می‌کنند که این موضوع نیز اهمیت کتاب را نشان می‌دهد.

برنامه‌های مورد نظر شهر کتاب برای ترغیب هرچه بیشتر مردم به کتابخوانی چیست؟

برای شروع یک کار فرهنگی در حوزه کتاب نمی‌توان مبنای کلی را در نظر گرفت و آن را تعمیم داد و به شرایط، مکان و محیطی بستگی دارد که قرار است فروشگاه در آنجا باشد، بنابراین می‌توان با حداقل‌ها شروع کرد و به مرور زمان فعالیت‌ها را گسترش داد. این مجموعه سری برنامه‌ای با عنوان روزی روزگاری اصفهان ضبط کرد است و پارت اول این برنامه‌ها در هفته‌های متوالی هر کدام با یک موضوع در پیج اینستاگرام مجموعه منتشر شد. هدف از این اقدام، سرزدن به کتاب‌فروشی‌های قدیمی شهر و ضبط یک فیلم کوتاه از کتاب فروشی و معرفی آن به سایر افراد بوده است که در این خصوص کتاب فروشی‌های مختلفی از جمله کتاب فروشی وحدت و کمند و برخی دیگر از کتاب فرشی‌های مختلف از اصفهان حضور داشتند که با این دوستان گفتگوهایی انجام دادیم و به صورت کلیپ‌های یک دقیقه‌ای در پیج اینستاگرام فروشگاه منتشر شدند، این موضوع قدم بسیار مثبتی بود که در راستای برقراری ارتباط هرچه بیشتر میان شهر کتاب و شهر کتاب‌های دیگر صورت گرفت.

کد خبر 537979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.