ارائه خدمات توانبخشی به بیش از ۴۰ هزار معلول در خراسان رضوی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۳۵ هزار و ۱۳۵ فرد دارای معلولیت در مناطق روستایی و بیش از ۵ هزار فرد دارای معلولیت ساکن در مناطق حاشیه شهرهای بزرگ تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) قرار دارند، ۶۵۰ تسهیلگر نیز مسئولیت ارائه خدمات را برای این افراد برعهده دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمیدرضا علیزاده رضایی، امروز_ شنبه پنجم اسفند_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مهم‌ترین اقدامات معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه شامل تشکیل ۸۹ صندوق مالی خرد بوده که یک هزار و ۴۳۶ فرد دارای معلولیت عضو این صندوق‌ها هستند، این صندوق‌ها از طریق پس‌انداز اعضا، مشوق‌های بهزیستی و وام دریافتی از صندوق کارآفرینی امید اقدام به ایجاد اشتغال‌های گروهی یا انفرادی جهت افراد دارای معلولیت کرده یا به این افراد در توسعه کسب و کارشان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری همه صندوق‌های خرد مالی وام قرض‌الحسنه دریافت کردند، افزود: این اقدام گام مهمی در پیشرفت، توسعه و حمایت شغلی و ایجاد زمینه فروش محصولات افراد تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه بوده است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: در سال جاری از طریق اعتبارات CBR بیش از پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار بلاعوض جهت ایجاد و توسعه اشتغال برای ۶۲۰ فرد دارای معلولیت از طریق اعتبارات استاد شاگردی پرداخت شده است، با پیگیری انجام شده حدود ۹ میلیارد تومان وام قرض الحسنه بانک کارآفرینی امید به ۴۰۰ نفر از اعضای صندوق‌های خرد مالی CBR پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه چهارچوب پیشنهادی توسط سازمان بهداشت جهانی برای این اجرای برنامه تهیه شده که شامل پنج مؤلفه کلیدی سلامت، آموزش، معاش، اجتماعی و توانمندسازی است، این برنامه از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با مؤسسات غیردولتی دارای پروانه فعالیت از بهزیستی اجرا می‌شود که در حال حاضر ۸۴ مؤسسه اجرای برنامه را در ۳۴ شهرستان بر عهده دارند.

علیزاده رضایی ادامه داد: برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR با روش‌های تسهیلگری و اقداماتی از قبیل شناسایی افراد دارای معلولیت، تهیه اطلاعت محله‌ها و روستاها، ارجاع به بخش‌های دولتی و غیر دولتی، آموزش، مداخله مستقیم و جلب همکاری جامعه با استفاده از روش‌های مطالبه‌گری و حمایت طلبی و ایجاد گروه‌های خودیار فرصت دسترسی به خدمات مورد نیاز افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان را تسهیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۵ هزار و ۱۳۵ فرد دارای معلولیت در مناطق روستایی و بیش از ۵ هزار فرد دارای معلولیت ساکن در مناطق حاشیه شهرهای بزرگ تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) قرار دارند، ۶۵۰ تسهیلگر نیز مسئولیت ارائه خدمات را برای این افراد برعهده دارند.

کد خبر 730551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.