هوای زمستانه به کشور بازمی‌گردد / بارش‌ها در بیشتر استان‌ها اوج می‌گیرد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از فعالیت سامانه بارشی در بیشتر استان‌های کشور خبر داد و گفت: پس از عبور سامانه بارشی در این چند روز اخیر، حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه افت دما و برگشت دمای هوای بیشتر مناطق کشور به حالت زمستانه را پیش رو داریم.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و در دامنه‌های جنوبی البرز بارش رخ می‌دهد که این مناطق شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، غرب مازندران، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، قزوین، البرز، بعضی مناطق تهران و قم خواهد بود و در این استان‌ها شاهد بارش باران و برف، در بعضی مناطق گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش دما هستیم.

وی افزود: امروز در تهران و کرج تداوم انباشت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا انتظار می‌رود و به‌تدریج با ناپایدار شدن وضعیت جوی، در بعدازظهر آلاینده‌ها کاهش می‌یابد، در اصفهان نیز از اواخر وقت پنجشنبه روند کاهش آلودگی هوا پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: روز جمعه گستره بارش به شمال شرق، بعضی نقاط شرق و جنوب کشور نیز کشیده می‌شود و علاوه بر استان‌های ذکر شده، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، بعضی مناطق یزد و خراسان جنوبی، بوشهر و غرب خلیج‌فارس و سواحل خوزستان و بوشهر و بیشتر مناطق استان فارس غیر از جنوب شرق آن بارش پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: بیشینه مقدار بارش طی روز جمعه در لرستان، کرمانشاه، ایلام، شمال خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، قزوین، جنوب کردستان و مرکزی خواهد بود و جمعه بارش برف نمود بیشتری نسبت به روز قبل پیدا خواهد کرد و مناطق گسترده‌ای از غرب و شمال غرب و ارتفاعات رشته کوه البرز و زاگرس شمالی و مرکزی شاهد برف خواهد بود.

کولاک برف در نوار شمالی کشور

وی با بیان اینکه روز شنبه عمده فعالیت این سامانه در غرب و شمال غرب و نوار شمالی کشور است، گفت: علاوه بر موارد ذکر شده در بعضی مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق نیز بارش رخ می‌دهد و بیشینه بارش در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب استان‌های کردستان و کرمانشاه، اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات البرز، شمال خراسان رضوی و خراسان شمالی و در بعضی مناطق نیمه شمالی استان فارس خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: شنبه در نوار شمالی کشور وزش باد شدید و کولاک برف رخ خواهد داد و یکشنبه و دوشنبه ضمن تضعیف سامانه بارشی در بعضی مناطق نیمه شمالی کشور شامل مناطق غربی، مرکزی، شمال شرق، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز و زاگرس شمالی و مرکزی و بعضی نقاط شرق و جنوب شرق کشور، بارش و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان افزود: طی ابتدای این هفته تاکنون افزایش دمایی که در بیشتر مناطق کشور رخ داده بود با ورود این سامانه و شروع بارش به‌تدریج کاهش می‌یابد و پس از عبور سامانه بارشی در این چند روز اخیر، حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه افت دما و برگشت دمای هوای بیشتر مناطق کشور به حالت زمستانه را پیش رو داریم.

وی تصریح کرد: جمعه در بعضی نقاط خوزستان، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، اصفهان، یزد و شنبه در استان‌های مرکزی، اصفهان، یزد، نیمه شمالی فارس، کرمان، خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی وزش باد شدید رخ می‌دهد به‌خصوص در مناطقی که بارش وجود نداشته است، خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: یکشنبه اواخر وقت و صبح دوشنبه در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و گرد و خاک رخ خواهد داد و از اواخر وقت چهارشنبه تا ظهر شنبه، خلیج‌فارس و از اواخر روز پنجشنبه تا یکشنبه، دریای خزر مواج و متلاطم است.

ضیائیان خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان، قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر، گاهی وزش باد با بیشینه ۲۱ و کمینه ۳ درجه سانتی‌گراد است و روز جمعه، آسمان نیمه‌ابری تا ابری، گاهی وزش باد شدید و بارش باران با بیشینه ۱۸ و کمینه ۵ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 728370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.