رادیو و یک قرن اطلاع‌رسانی، سرگرمی و آموزش

روز جهانی رادیو هر سال در ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن ۱۴۰۲) برای حفظ این رسانه صوتی و ایجاد آگاهی از اهمیت آن برگزار می‌شود و شعار آن در سال ۲۰۲۴ «رادیو: یک قرن اطلاع‌رسانی، سرگرمی و آموزش» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، رادیو رسانه‌ای شنیداری است که در طول سال‌ها استفاده از آن همواره محبوب باقی مانده و پلت‌فرمی قابل اعتماد برای ارائه اطلاعات، آموزش مردم و برقراری ارتباط میان فرهنگ‌ها را فراهم کرده است. رادیو که یک وسیله ارتباطی مقرون‌به‌صرفه است، نقشی حیاتی در ارتباط با جوامع دوردست و آسیب‌پذیر برای سنین مختلف ایفا کرده است. مهم نیست که چقدر فناوری پیشرفته می‌شود، رادیو به‌ویژه هنگام وقوع بلایای طبیعی یا انسان‌ساز یک رسانه غیرقابل جایگزین محسوب می‌شود و هنوز در حال تغییر زندگی در سراسر جهان است.

رادیو و یک قرن اطلاع‌رسانی، سرگرمی و آموزش

نکته جالب در مورد رادیو این است که هنوز در زندگی روزمره بشر مهم است و در طول سفرهای طولانی برای تعطیلات یا حرکت به سمت محل کار بخش مفیدی از زندگی روزمره محسوب می‌شود که همیشه مثل یک دوست عالی در زندگی حضور دارد و هرگز شنونده خود را ناامید نمی‌کند.

رادیو بدون استفاده از محتوای گران‌قیمت یا نیاز به فیلمبرداری، امروزه تنها رسانه پخشی است که سرگرمی، اخبار محلی، به‌روزرسانی‌های ورزشی، بحث‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و موسیقی عالی را ارائه می‌دهد و راهی مؤثر برای بازاریابی است.

تاریخ روز جهانی رادیو ۱۴۰۲

روز جهانی رادیو هر سال در سیزدهم فوریه مصادف با بیست‌وچهارم بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. در این روز مردم و رسانه‌ها تشویق می‌شوند که از رادیو برای انتشار اطلاعات، شبکه‌سازی و تقویت ارتباطات در سراسر جهان استفاده کنند.

رادیو و یک قرن اطلاع‌رسانی، سرگرمی و آموزش

تاریخچه روز جهانی رادیو

روز جهانی رادیو برای اولین بار توسط اسپانیا در بیستم سپتامبر ۲۰۱۰ پیشنهاد و با حمایت انجمن‌های پخش در سراسر جهان، در نوامبر ۲۰۱۱ توسط کشورهای عضو یونسکو به اتفاق آرا پذیرفته شد.

افراد زیادی در طول تاریخ در تکمیل امواج و فرکانس‌های رادیویی مشارکت داشته‌اند، اما مخترع ایتالیایی گوگلیلمو مارکونی بود که امکان‌پذیری ارتباط از طریق رادیو را اثبات کرد. وی در سال ۱۸۹۵ یک تلگراف از طریق اولین سیگنال رادیویی تاریخ از ایتالیا ارسال و دریافت کرد. هرچند امکان‌پذیری راه‌اندازی آن پیش‌تر توسط جیمز کلرک ماکسول ارائه شده بود.

اولین ایستگاه رادیویی در آمریکا در سال ۱۹۱۹ در پیتسبورگ تأسیس شد و رادیو FM در سال ۱۹۳۹ شروع به کار کرد. پخش از طریق رادیو در سال ۱۹۹۴ دیجیتالی و پخش آن از طریق اینترنت شروع شد که اولین ایستگاه رادیویی ۲۴ ساعته اینترنتی بود.

رادیو و یک قرن اطلاع‌رسانی، سرگرمی و آموزش

سال ۲۰۱۱ در سی‌وششمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو، سیزدهم فوریه به‌عنوان روز جهانی رادیو توسط مدیر کل یونسکو تعیین شد که مصادف با تاریخ سالگرد سرویس پخش بین‌المللی سازمان ملل بود که در سیزدهم فوریه ۱۹۴۶ ایجاد شد. دانشگاه پیزا در ایتالیا در سیزدهم فوریه ۲۰۱۲ میزبان رویدادی برای اولین روز جهانی رادیو بود.

شعار روز جهانی رادیو ۲۰۲۴

شعار روز جهانی رادیو در سال ۲۰۲۴ «رادیو: یک قرن اطلاع‌رسانی، سرگرمی و آموزش» تعیین شده است. این موضوع هر سال برای تمرکز بر جنبه‌های خاصی از نقش رادیو در جامعه طراحی می‌شود.

رادیو و یک قرن اطلاع‌رسانی، سرگرمی و آموزش

حقایقی جالب درباره رادیو

  • قدرتمندترین ایستگاه رادیویی ارائه‌شده تا به حال WLW (ایستگاه دارای مجوز سینسیناتی، اوهایو) بود که با فرکانس ۷۰۰ کیلوهرتز پخش می‌شد و در دهه ۱۹۳۰، موج رادیویی آن ۵۰۰ کیلووات قدرت تابشی داشت. کسانی که در مجاورت فرستنده بودند می‌توانستند صدا را در تابه‌ها و قابلمه‌های خود بشنوند.
  • اولین برنامه‌های رادیویی عمومی در بالای برج ایفل انجام شد.
  • سالانه تعداد قابل‌توجهی از پرندگان توسط آنتن‌های رادیویی کشته می‌شوند، با این حال اگر چراغ قرمز ثابت به چراغ چشمک‌زن تغییر کند، می‌تواند تا هفتاد درصد از تعداد کشته‌ها بکاهد.
  • یکی از تکنیک‌های فناوری رادیویی، قرار دادن الکترودها در زمین با فاصله مایل‌های مختلف و استفاده از هسته زمین به عنوان آنتن غول پیکر برای انتقال سیگنال‌های رادیویی به زیردریایی‌ها است.
  • رادیو پیشروترین پلت‌فرم دسترسی است و حدود ۹۲ درصد مردم از طریق امواج رادیویی به رادیو AM/FM گوش می‌دهند.
  • رادیو یک وسیله ارتباطی قابل‌اعتماد در مواقع بلایای طبیعی محسوب می‌شود، زیرا هر کس، فقیر و غنی، به رادیو دسترسی دارد.
کد خبر 727886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    0 0
    باسلام واحترام ، لطفا به هر فردی که در ماشین هست یادآوری کنید که رادیو سلامت را گوش کنند تا سالم بمانند. با آرزوی سلامتی برای جهانیان **