روز جهانی زنان و دختران در علم + تاریخچه و شعار

روز جهانی زنان و دختران در علم هر سال در ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن ۱۴۰۲) برگزار می‌شود. شعار این روز در سال ۲۰۲۴، «زنان در رهبری علم: عصر جدیدی برای پایداری» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از بهبود سلامت گرفته تا مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، مقابله با بعضی از بزرگ‌ترین چالش‌های برنامه توسعه پایدار بر به‌کارگیری همه استعدادها متکی است. این امر به معنای نیاز به فعالیت زنان بیشتری در این زمینه‌ها است، زیرا تنوع در تحقیقات، مجموعه محققان با استعداد را گسترش می‌دهد و دیدگاه‌های تازه، استعداد و خلاقیت را به‌ارمغان می‌آورد.

لزوم حضور زنان و دختران در علم

اگرچه رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) به‌طور گسترده برای اقتصادهای ملی حیاتی در نظر گرفته می‌شوند، تاکنون اکثر کشورها، صرف‌نظر از سطح توسعه‌شان به برابری جنسیتی در STEM دست پیدا نکرده‌اند و همچنان شکاف جنسیتی قابل‌توجهی در تمام سطوح آن دیده می‌شود که همواره در طول تاریخ وجود داشته است. به این ترتیب هرچند در دهه‌های گذشته پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است، زنان هنوز در رشته‌های علمی کمتر حضور دارند.

سازمان ملل متحد، جنسیت را یک موضوع اصلی در پشت این حضور کمرنگ قابل‌توجه می‌داند، چراکه به‌طور عمده برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان می‌تواند سهمی حیاتی در توسعه اقتصادی جهان داشته باشد و به پیشرفت در تمام اهداف و دستورالعمل‌های ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار کمک می‌کند. مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، سریع‌ترین مشاغل در حال رشد هستند و یافتن استعدادهای موجود در این زمینه برای کارفرمایان دشوار است، بنابراین این بخش به زنان نیاز دارد.

روز جهانی زنان و دختران در علم + تاریخچه و شعار

نابرابری در حضور زنان و دختران در علم

با این وجود به زنان معمولاً کمک‌هزینه‌های تحقیقاتی کمتری نسبت به همکاران مردشان داده می‌شود و در حالی که آن‌ها ۳۳.۳ درصد از کل محققان را تشکیل می‌دهند، تنها ۱۲ درصد از اعضای آکادمی‌های علوم ملی زن هستند.

از سوی دیگر در زمینه‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی نیر از هر پنج حرفه‌ای تنها یک نفر (۲۲ درصد) زن است، به‌رغم کمبود مهارت در بسیاری از زمینه‌های فناوری که انقلاب صنعتی چهارم را به همراه داشت، زنان هنوز تنها ۲۸ درصد از فارغ‌التحصیلان مهندسی و ۴۰ درصد از فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر و انفورماتیک را تشکیل می‌دهند و پژوهشگران زن معمولاً مشاغل کوتاه‌تر و کم‌درآمدتری دارند و اقدامات آن‌ها در مجلات معتبر کمتر ارائه می‌شود.

از هر سه محقق (۳۳ درصد) در سال ۲۰۱۸ یک نفر زن بود. آن‌ها در بسیاری از کشورها به برابری (از نظر تعداد) در علوم زیستی دست یافته و حتی در بعضی موارد در این زمینه تسلط دارند، با این حال همچنان در فناوری اطلاعات دیجیتال، محاسبات، فیزیک، ریاضیات و مهندسی اقلیت هستند، حال آن‌که این موارد زمینه‌هایی هستند که انقلاب دیجیتال و بسیاری از مشاغل آینده را هدایت می‌کنند.

تاریخ روز جهانی زنان و دختران در علم ۱۴۰۲

روز جهانی زنان و دختران در علم هر سال در یازدهم فوریه مصادف با بیست‌ودوم بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و این امکان را به جهانیان می‌دهد تا دستاوردهای مهم زنان در علم را ارج نهاده و بر دخترانی متمرکز شوند که وارد مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) می‌شوند. این روز یادآور این است که زنان و دختران نقش مهمی در جوامع علم و فناوری دارند و مشارکت آنها باید تقویت شود.

روز جهانی زنان و دختران در علم + تاریخچه و شعار

تاریخچه روز جهانی زنان و دختران در علم

مجمع عمومی در سال ۲۰۱۳ قطع‌نامه‌ای در مورد علم، فناوری و نوآوری برای توسعه به تصویب رساند. این سازمان تشخیص داد که دسترسی و مشارکت برابر به علم، فناوری و نوآوری برای زنان و دختران در تمام سنین برای دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران ضروری است.

روز جهانی زنان و دختران در علم که توسط مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، در ایالات متحده برای تشویق برابری جنسیتی و تضمین دسترسی و مشارکت برابر برای زنان و دختران در علم جشن گرفته می‌شود. علم و برابری جنسیتی عوامل مهمی هستند که به بشر امکان دستیابی به اهداف توسعه مورد توافق بین‌المللی را می‌دهند.

جامعه جهانی طی چند دهه گذشته به‌طور قابل‌توجهی زنان و دختران را درگیر علم کرده و هرچند هنوز سطح مشارکت زنان و دختران در علم پایین است، این جاده همیشه در حال پیمودن شدن است.

شعار روز جهانی زنان و دختران در علم ۲۰۲۴

شعار روز جهانی زنان و دختران در علم ۲۰۲۴، «زنان در رهبری علم: عصر جدیدی برای پایداری» تعیین شد. این موضوع در تلاش است تا دسترسی و مشارکت کامل و برابر را برای دانشمندان زن تحت برنامه بودجه تحقیقاتی جدید فراهم کند که تمرکز زیادی بر پایداری دارد. موضوع فرعی این روز در سال ۲۰۲۴ نیز «علمی بیاندیش، به آرامش فکر کن» است.

نهمین مجمع روز جهانی زنان و دختران در علم، رهبران و کارشناسان مقامات عالی‌رتبه دولتی و نمایندگان سازمان‌های بین المللی را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد و بخش خصوصی در مورد رهبری زنان در دستیابی به سه رکن توسعه پایدار، یعنی رونق اقتصادی، عدالت اجتماعی و یکپارچگی محیطی را به بحث و گفت‌وگو می‌گذارد.

روز جهانی زنان و دختران در علم + تاریخچه و شعار

زنان موفق در علم

کاترین جانسون ریاضی‌دانی بود که مکانیک مداری را برای ناسا محاسبه می‌کرد و برای اولین پرواز فضایی خدمه حیاتی بود.

لیلیان گیلبرت که به‌عنوان اولین روانشناس صنعتی‌سازمانی و «بانوی اول مهندسی آمریکا» در نظر گرفته می‌شود. وی یکی از اولین مهندسان زن آمریکایی بود که مدرک دکترا گرفت و اولین استاد زن مهندسی در دانشگاه پردو بود.

روث بنریتو شیمی‌دان و مخترع آمریکایی با ۵۵ حق ثبت اختراع بود و برجسته‌ترین اختراع او شستن و پوشیدن پارچه‌های نخی محسوب می‌شود.

ادیت کلارک در طول کار خود در جنرال الکتریک در دهه ۱۹۲۰، اولین زن آمریکایی بود که به‌طور حرفه‌ای به‌عنوان مهندس برق و همچنین اولین استاد خانم مهندسی برق در کشور مشغول به کار شد.

ریچل کارسون با کتاب خود، بهار خاموش، توجهات را به استفاده از آفت‌کش‌ها در آمریکا جلب کرد که این امر به تغییراتی در سیاست‌های آفت‌کش‌های منجر شد و از طریق افزایش حفاظت‌گرایی، در نهایت به ایجاد آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده منتهی شد.

روز جهانی زنان و دختران در علم + تاریخچه و شعار

کد خبر 727449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeid IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    باسلام واحترام ، علم برای همه ساکنان کره زمین هست . موفق باشید *