عادت‌هایی که باعث بروز سرطان می‌‎شود

سبک زندگی کم‌تحرک، قرار گرفتن در معرض اشعه UV، پیروی از رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن و غفلت از غربالگری‌های منظم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پیروی از سبک زندگی سالم و داشتن عادت‌های سالم خطر بروز سرطان را کاهش می‌دهد، در صورتی که بعضی از رفتارها ممکن است خطر ابتلاء به سرطان را افزایش دهند، توصیه شده است که افراد به منظور پیشگیری از بروز این بیماری بعضی از عادت‌های ناسالم را ترک کنند، در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

سبک زندگی کم‌تحرک

سبک زندگی کم‌تحرک و نداشتن فعالیت بدنی خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد، داشتن فعالیت بدنی منظم علاوه بر اینکه به حفظ وزن سالم کمک می‌کند، از بدن در برابر سرطان نیز محافظت می‌کند، بنابراین توصیه شده است ورزش را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

قرار گرفتن در معرض اشعه UV

خطر ابتلاء به سرطان پوست با قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید بدون محافظت مناسب افزایش پیدا می‌کند، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، پوشیدن لباس‌های محافظ و در سایه قرار گرفتن از نمونه‌های رفتارهای ایمن در برابر آفتاب است که می‌تواند از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت کنند.

پیروی از رژیم غذایی ناسالم

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف غذاهای سرشار از چربی اشباع شده و کاهش مصرف میوه‌ها و سبزیجات خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد، یک رژیم غذایی گیاهی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند با تأمین مواد مغذی مهم، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر به کاهش خطر ابتلاء به بعضی سرطان‌ها کمک کند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن دیگر دلیل اصلی بروز سرطان به‌ویژه سرطان مثانه، گلو و ریه است، سیگار حاوی ترکیبات سمی است که به سلول‌ها آسیب وارد می‌کند و منجر به تغییرات ژنتیکی و افزایش خطر ابتلاء به سرطان می‌شود؛ علاوه بر این، ترک سیگار به بهبود مشکلات تنفسی نیز کمک می‌کند.

غفلت از غربالگری‌های منظم

غربالگری‌های مکرر که بر اساس سن و عوامل خطر فردی انجام می‌شود، می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه آن و زمانی که قابل درمان است، تشخیص دهد و میزان مؤثر بودن درمان را افزایش دهد، بنابراین در صورت غفلت از غربالگری‌های منظم خطر ابتلاء به سرطان غیرقابل درمان افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر 725989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.