روز جهانی سرطان + تاریخچه و شعار

روز جهانی سرطان در ۴ فوریه (۱۵ بهمن ۱۴۰۲) برگزار می‌شود و روز مهمی برای افزایش آگاهی در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان یکی از علل اصلی و در واقع دومین علت شایع مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. مرگ‌ومیر در سراسر جهان با نرخ سرسام‌آور سالانه ۹.۶ میلیون نفر است. با این حال حدود یک سوم سرطان‌های رایج قابل پیشگیری و درمان هستند. ۷۰ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان در کشورهای کم‌درآمد اتفاق می‌افتد. کل هزینه اقتصادی سرطان سالانه حدود ۱.۱۶ تریلیون دلار است. به این ترتیب در سال ۲۰۰۴ و با هدف کاهش چشمگیر بیماری و مرگ ناشی از آن تا سال ۲۰۲۰، فعالیت‌های روز جهانی سرطان توسط اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان آغاز شد.

سرطان انواع مختلفی دارد، بنابراین رنگ‌ها و نمادهای مختلفی برای علامت گذاری نوع خاصی از سرطان و ترویج مبارزه با آن استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال روبان نارنجی برای ایجاد آگاهی در مورد سرطان در کودکان است و روبان صورتی در سطح جهانی با آگاهی از سرطان سینه مرتبط است. به‌عنوان نماد امید برای بیماران و بازماندگان، گل نرگس توسط انجمن سرطان آمریکا برای آینده‌ای استفاده می‌شود که این بیماری تهدید کننده زندگی دیگر وجود ندارد.

روز جهانی سرطان + تاریخچه و شعار

تاریخ روز جهانی سرطان ۱۴۰۲

روز جهانی سرطان در چهارم فوریه مصادف با پانزدهم بهمن ۱۴۰۲ در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. هدف از این روز اطلاع‌رسانی و تشویق مردم در زمینه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان است. این ابتکار توسط اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان برای مبارزه و حمایت از اهداف اعلامیه جهانی سرطان، که در سال ۲۰۰۸ نوشته شد، اتخاذ شد.

تاریخچه روز جهانی سرطان

اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان (UICC) در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. این اتحادیه در ژنو سوئیس مستقر و یک جامعه مبتنی بر عضویت است که در جهت ریشه‌کنی سرطان در سراسر جهان و پیشرفت تحقیقات پزشکی فعالیت می‌کند. اولین روز جهانی سرطان در همان سال در ژنو جشن گرفته شد و چندین سازمان معروف، انجمن‌های سرطان و مراکز درمانی نیز از این طرح حمایت کردند.

روز جهانی سرطان در اولین اجلاس جهانی مبارزه با سرطان در سال ۲۰۰۰ رسمی شد. این رویداد در پاریس برگزار و اعضای سازمان‌های سرطانی و رهبران برجسته دولتی از سراسر جهان در آن حضور داشتند و در طول آن سندی با عنوان «منشور پاریس علیه سرطان» شامل ۱۰ مقاله امضا شد که تعهد جهانی به بهبود تسهیل و کیفیت زندگی بیماران سرطانی را تشریح می‌کند. در این منشور پیشرفت و افزایش سرمایه‌گذاری در تحقیق، پیشگیری و درمان سرطان نیز مورد تأکید قرار گرفت و یکی از ماده‌های آن به‌طور رسمی روز جهانی سرطان را در چهارم فوریه معرفی کرده است.

روز جهانی سرطان + تاریخچه و شعار

شعار روز جهانی سرطان ۲۰۲۴

تمرکز روز جهانی سرطان بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، کمک به بستن شکاف سرطان و امسال سومین و آخرین سال این کمپین است. شعار این روز در سال جاری «با هم صاحبان قدرت را به چالش می‌کشیم» تعیین شده است. این موضوع شامل تقاضای جهانی از رهبران برای اولویت‌بندی و سرمایه‌گذاری در پیشگیری و مراقبت از سرطان و انجام اقدامات بیشتر برای دستیابی به جهانی عادلانه و عاری از سرطان است.

شعار امسال حق جهانی سلامتی همه افراد و گروه‌ها را تقویت می‌کند، چراکه صرف‌نظر از وضعیت اجتماعی-اقتصادی، موقعیت جغرافیایی، سن و جنسیت، همه افراد باید شانس برابر در پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان داشته باشند. این شعار از کشورهای منطقه، جوامع، شرکا و جوامع مدنی می‌خواهد که متحد شوند و دسترسی جهانی به پیشگیری و مراقبت از سرطان را تقویت کنند.

سنت‌های روز جهانی سرطان

روز جهانی سرطان به مراکز درمانی و سازمان‌های بین‌المللی محدود نمی‌شود. در این روز مردم، کسب‌وکارهای محلی، شرکت‌ها و دولت‌ها همگی گرد هم می‌آیند تا عموم مردم را در مورد انواع سرطان، نحوه آگاهی از آن، درمان‌ها و اقدامات بالقوه‌ای آگاه کنند که در صورت تشخیص انجام می‌شود. در این روز سالانه صدها رویداد و گردآوری کمک مالی در سراسر جهان برگزار می‌شود تا با گرد هم آوردن افراد، جوامع و سازمان‌ها را در بیمارستان‌ها، مدارس، مشاغل، بازارها، سالن‌های اجتماعی و هر نهاد ممکن، به‌عنوان یادآوری قدرتمند عمل کند که نشان می‌دهد مبتلایان به سرطان تنها نیستند و همه در کاهش تأثیر جهانی این بیماری مسئولیت دارند.

روز جهانی سرطان + تاریخچه و شعار

کد خبر 725290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.