علائم غیرمعمول دیابت را بشناسید

علائم غیرمعمول بیماری دیابت شامل عفونت‌های مکرر، تشنگی شدید بعد از غذا خوردن، افزایش وزن بدون دلیل، لکه‌های پوستی تیره، تاری دید، خارش و خشکی پوست می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دیابت یک اختلال متابولیک است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشخصه آن افزایش سطح قند خون است، کسب آگاهی در مورد علائم اولیه این اختلال متابولیک از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا می‌توان با تغییر سبک زندگی تا حدود زیادی سیر بیماری را معکوس کرد؛ در حالی که نشانه‌هایی مانند تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار و کاهش وزن بدون دلیل از جمله علائم شناخته شده بیماری دیابت است، چندین علامت غیرمعمول نیز وجود دارد که نشان‌دهنده بیماری دیابت است، در ادامه به بررسی علائم غیرمعمول بیماری دیابت می‌پردازیم:

عفونت‌های مکرر

دیابت می‌تواند توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها را مختل کند و منجر به افزایش حساسیت به شرایطی مانند عفونت‌های قارچی شود؛ سطح قند خون بالا محیط مناسبی برای رشد مخمر ایجاد می‌کند.

تشنگی شدید بعد از غذا خوردن

تشنگی شدید پس از مصرف وعده‌ها غذایی نشانه کمتر شناخته شده بیماری دیابت است، این تشنگی بیش از حد با تلاش بدن برای از بین بردن قند اضافی از طریق افزایش ادرار مرتبط است؛ نظارت بر مصرف مایعات و شناخت الگوهای غیرمعمول تشنگی برای تشخیص بیماری بسیار ضروری است.

افزایش وزن بدون دلیل

در حالی که کاهش وزن یکی از علائم رایج بیماری دیابت است، برخی افراد ممکن است افزایش وزن بدون دلیل را تجربه کنند؛ مقاومت به انسولین باعث افزایش ذخیره چربی، به ویژه در اطراف ناحیه شکم می‌شود.

لکه‌های پوستی تیره

لکه‌های پوستی تیره ممکن است نشان‌دهنده مقاومت به انسولین و پیش دیابت باشد، بنابراین لازم است افراد در صورتی که متوجه تغییرات پوستی شدند، به پزشک مراجعه کنند.

تاری دید

تغییرات در بینایی مانند تاری دید می‌تواند به بیماری دیابت مرتبط باشد، سطح بالای قند خون می‌تواند بر تعادل مایعات چشم تأثیر بگذارد و منجر به بروز تغییرات موقت در شکل عدسی چشم شود؛ معاینات منظم چشم برای تشخیص زودهنگام مشکلات بینایی مرتبط با دیابت بسیار مهم است.

خارش و خشکی پوست

خارش مداوم و خشکی پوست می‌تواند نشانه بیماری دیابت باشد، سطح بالای قند خون می‌تواند بر اعصاب و عروق خونی تأثیر بگذارد و منجر به کاهش سطح رطوبت در پوست شود؛ خارش پوست، به ویژه در اندام تحتانی، نشانه بیماری دیابت است.

درد و بی‌حسی پا

دیابت می‌تواند بر اعصاب تأثیر بگذارد و منجر به بروز نوروپاتی محیطی شود، در این صورت فرد علائمی مانند درد، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی اندام‌ها را تجربه می‌کند که معمولاً از پا شروع می‌‎شود.

بوی بد دهان

دیابت می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بدن به جای گلوکز، چربی را برای تولید انرژی می‌سوزاند؛ بوی بد دهان مزمن، به ویژه اگر به بهداشت دهان و دندان مربوط نباشد، نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

افزایش اشتها بدون افزایش وزن

در حالی که دیابت اغلب با کاهش وزن همراه است، برخی افراد ممکن است بدون افزایش وزن گرسنگی بیشتری را تجربه کنند؛ این ترکیب متناقض می‌تواند نشان‌دهنده عدم تعادل در عملکرد انسولین باشد.

اختلالات خواب

بیماری دیابت می‌تواند با الگوهای خواب تداخل داشته باشد و منجر به بروز مشکلاتی مانند بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز شود؛ نوسانات سطح قند خون ممکن است چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن را مختل کند، نظارت بر کیفیت خواب و رسیدگی به اختلالات مداوم برای سلامت کلی حیاتی است.

کد خبر 724108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.