دانش‌آموزان در حصار خطر چاقی و اضافه وزن

بر اساس تحقیقات انجام شده، شاهد افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن بین کودکان و نوجوانان هستیم که منجر به ایجاد نگرانی‌های متعددی شده و مسئولان را بر آن داشته است تا نسبت به در نظر گرفتن راهکارهایی به منظور کاهش چاقی و اضافه وزن و پیشگیری از بروز آسیب‌های ناشی از آن اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان شیوع چاقی ایرانی‌ها در ۱۰ سال گذشته بیشتر شده و این آمار بیشتر به افراد بین هفت تا ۱۸ سال اختصاص دارد؛ شیوع اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و نوجوانان ایرانی به دلایل مختلفی رو به افزایش است که مهم‌ترین آنها به گفته پزشکان کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، خواب ناکافی و اضطراب است.

طبق آمار ارائه شده در سال گذشته توسط معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، از حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز ایرانی، نزدیک به پنج میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این در حالی است که این موضوع سلامتی و حتی آینده آنها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان با همه‌گیری بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ های بهداشتی و قرنطینه، سیر صعودی را طی کرد؛ در نظر گرفتن برنامه مناسبی برای داشتن تحرک، کاهش استفاده از تلفن‌های همراه و بازی‌های کامپیوتری به منظور پیشگیری از سکون، کنترل استرس و اضطراب به منظور پیشگیری از بروز پرخوری‌های عصبی و در نظر گرفتن برنامه تغذیه‌ای مناسب از جمله کاهش مصرف فست‌فودها و افزایش مصرف میوه‌ها می‌تواند راهکاری برای کاهش اثرات چاقی و اضافه وزن به شمار رود.

دانش‌آموزان در حصار خطر چاقی و اضافه وزن

برنامه‌ریزی غربالگری اجباری چاقی و کوتاه قدی کودکان

احمد اسماعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در گروه سنی کودکان مدرسه‌ای، اضافه وزن و چاقی یک مشکل جدی است، اظهار کرد: با وزارت آموزش و پرورش برنامه غربالگری را دنبال می‌شود تا با غربالگری، کودکان دچار چاقی و اضافه وزن شناسایی و به سیستم بهداشتی درمانی ارجاع شوند.

وی افزود: آموزش‌های تغذیه‌ای به این کودکان و والدین آنها به شکل مرتب توسط کارشناسان تغذیه در حال انجام است و توافقات خوبی با وزارت آموزش و پرورش داریم تا در سامانه شاد هر روز پیام تغذیه‌ای برای این کودکان بارگذاری شود، برنامه‌ای نیز برای کنترل پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس مد نظر قرار گرفته که با همکاری مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در حال اجرا است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: برای آموزش خانواده‌ها نیز در حال طراحی نرم‌افزاری هستیم که کالری‌های دریافتی کودک توسط والدین بررسی شود و نسبت به غذاهایی که کودک آنها مصرف کرده است، آگاه باشند و نسبت به کنترل تغذیه کودک خود اقدام کنند.

اسماعیل‌زاده ادامه داد: فعالیت بدنی کودکان نیز باید به شکل منسجم در مدارس و خانواده پیگیری و از بروز چاقی و اضافه وزن ایجاد شود؛ مد نظر داریم که غربالگری چاقی و کوتاه قدی نیز مانند واکسیناسیون برای دانش‌آموزان الزامی شود تا در صورتی که کودکی در بدو ورود به مدرسه این مشکلات را داشت، به متخصصان ارجاع شود.

دانش‌آموزان در حصار خطر چاقی و اضافه وزن

ایران ششمین کشور چاق دنیا است / ‏‬ چاقی ۷۰ درصد مردم ایران

پیش از این نیز، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه رشد علمی، کمی و کیفی کشور طی سال‌های اخیر در حوزه بیماری‌های غدد چشمگیر است، جایگاه علمی کشور در این رشته رشد تصاعدی را تجربه می‌کند و حضور و دانش متخصصان امروز بسیاری از مسائل آینده کشور را مرتفع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تغییرات الگوی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های متابولیک، فزونی سندرم متابولیک، تغییرات اقلیمی و سالمند شدن جمعیت از چالش‌های پیش‌روی نظام سلامت محسوب می‌شود، افزود: این مسائل همت همکاران متخصص و فوق تخصص در حوزه آموزش، پژوهش و درمان بیماری‌های غدد را می‌طلبد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه شایع‌ترین بیماری غدد در ایران چاقی است، گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم ایران چاق هستند و ۴.۵ درصد افراد چاقی مفرط دارند که این عدد رو به افزایش است.

زالی تصریح کرد: ایران ششمین کشور چاق دنیا است، در بحث تیروئید نیز حدود ۱۰ درصد افراد به نوعی گرفتاری تیروئید دارند و پیش‌بینی می‌کنیم در ایران هفت درصد افراد پرکاری تیروئید overt و ۱.۵ درصد پرکاری تیروئید غیر overt و ۵.۵ درصد کم کاری تیروئید داشته باشند که همین موضوع در سال‌های آینده احتمال بروز سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد.

مصرف صبحانه مهم‌ترین توصیه در مورد کنترل اضافه‌وزن و چاقی دانش‌آموزان است

مصرف صبحانه مهم‌ترین توصیه در مورد کنترل اضافه‌وزن و چاقی دانش‌آموزان است

علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه افزایش چاقی و اضافه‌وزن یکی از معضلات در گروه سنی دانش‌آموزان است که امروزه با این مسئله بسیار مهم مواجه هستیم، اظهار کرد: بر مبنای غربالگری‌هایی که در گروه‌های هدف و بین دانش‌آموزان انجام داده می‌شود و بر اساس تعریف‌هایی که نظام سلامت و سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌دهد، نزدیک به ۴۰ درصد از آنها دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند.

وی با بیان اینکه این اتفاق وابسته به دو علت اصلی تغذیه ناسالم دانش‌آموزان و کم‌تحرکی آنها است، افزود: در حال حاضر سبک زندگی و شهرنشینی زمینه‌ساز افزایش اضافه‌وزن و بروز چاقی در دانش‌آموزان شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: در واحدهای بهداشتی از دوران بارداری و از بدو تولد فرزند توصیه‌های تغذیه‌ای به مادران ارائه می‌شود، مادر باردار باید مراقب باشد که وزن جنین متعادل باشد، برای وزن‌گیری مناسب جنین در دوران بارداری پیش از هر چیز مادر باید مراعات تغذیه‌ای داشته باشد و کارشناسان تغذیه و ماماها در واحدهای بهداشتی توصیه‌های لازم را در این زمینه به مادران باردار ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر اهمیت تغذیه نوزادان از شیر مادر گفت: توصیه‌های لازم کارشناسان واحد بهداشتی به مادران تغذیه نوزاد آنها با شیر مادر در شش ماه نخست زندگی است، یکی از عوامل زمینه‌ساز چاقی کودکان استفاده از شیرخشک در دوران شیرخوارگی است.

پارسا در خصوص تغذیه مناسب برای پیشگیری از چاقی دانش‌آموزان اظهار کرد: مهم‌ترین توصیه در مورد کنترل اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان خوردن صبحانه است، صرف وعده صبحانه دانش‌آموزان باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا خوردن صبحانه باعث آمادگی حافظه و تمرکز بیشتر دانش‌آموز برای یادگیری مباحث علمی است.

وی خاطرنشان کرد: خوردن نان و پنیر با گردو، مصرف کره با عسل، استفاده از تخم‌مرغ در وعده صبحانه برای دانش‌آموزان بسیار مفید است، ساعت‌هایی را که دانش‌آموز در مدرسه سپری می‌کند باید تغذیه سالم داشته باشد و باید از آوردن تنقلات که باعث سیری کاذب می‌شود، پرهیز کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: استفاده از میان‌وعده‌های سالم در مدرسه، مصرف میوه و سبزی و شیر و لبنیات در وعده‌های غذایی روزانه دانش‌آموزان و به‌اندازه کافی آب خوردن و مصرف حداقل غذاهای چرب، بسیار شیرین و تنقلات ناسالم در کنترل وزن و پیشگیری از چاقی آنها بسیار مؤثر است.

وی با تاکید بر اینکه نحوه غذا خوردن و وعده‌های غذایی هم بسیار مهم است، گفت: سریع غذا خوردن باعث بروز عوارضی در سیستم گوارشی و بروز چاقی شکمی در دانش‌آموزان می‌شود، نباید هیچکدام از وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام برای دانش‌آموزان نباید حذف شود و بهتر است برای کنترل اضافه‌وزن و چاقی دانش‌آموزان وعده شام ابتدای شب و با حجم کمتری استفاده شود.

کد خبر 723570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.