روز جهانی آموزش + تاریخچه، شعار و پوستر

روز جهانی آموزش هر سال در ۲۴ ژانویه گرامی داشته می‌شود تا فرصتی برای نگریستن به آموزش از منظری وسیع‌تر فراهم آورد. شعار روز جهانی آموزش ۲۰۲۴ «یادگیری برای صلح پایدار» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کیفیت آموزش برای کودکان در سراسر جهان متفاوت است و میلیون‌ها نفر هنوز از این حق اولیه انسانی محروم هستند. روز جهانی آموزش با هدف مبارزه برای اصلاحات آموزشی بهتر و بهبود دسترسی به آموزش برای همه ایجاد شده و فرصتی برای جشن گرفتن و حمایت از دسترسی به آموزش است. یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به همه برای دسترسی به تحصیلات از طریق بورسیه محسوب می‌شود.

تاریخ روز جهانی آموزش ۱۴۰۲

روز جهانی آموزش هر سال در ۲۴ ژانویه مصادف با چهارم بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و اهمیت دسترسی به آموزش برای همه را پررنگ می‌کند.

روز جهانی آموزش + تاریخچه، شعار و پوستر

روز جهانی آموزش در اصل هر سال برای ارزیابی مجدد جایگاه آموزش در زندگی، همچنین شناسایی و پرداختن به مسائل آموزشی در جوامع برگزار می‌شود و در مقیاس بزرگ‌تر، نقش آموزش را در شکستن مرزهای بین فرهنگ‌ها و کشورها، همچنین حفظ صلح و برابری برجسته می‌کند.

تاریخچه روز جهانی آموزش

روز جهانی آموزش در دسامبر ۲۰۱۸ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعیین و بیست‌وچهارم ژانویه به آن اختصاص داده شد تا ضمن جلب توجهات جهانی به آموزش و پرورش، اهمیت یادگیری را برای توسعه و صلح برجسته کند. اولین روز جهانی آموزش در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۹ برگزار شد.

آموزش به مؤسسات محدود نمی‌شود و هر انسانی وظیفه دارد با ارائه دانش به دیگران آموزش با کیفیت را ارتقا دهد، چراکه دسترسی به آموزش می‌تواند بسیاری را از انسان‌ها را از فقر نجات دهد و مسیر آن‌ها را برای آینده‌ای امیدوارکننده هموار کند. بر همین مبنا کنوانسیون حقوق کودک در سال ۱۹۸۹ اعلام کرد که همه کشورها موظفند آموزش عالی را برای همه در دسترس قرار دهند. در سال ۲۰۱۵ نیز آموزش به‌عنوان عامل اساسی برای موفقیت در دستور کار اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ قرار گرفت.

روز جهانی آموزش + تاریخچه، شعار و پوستر

نقش روز جهانی آموزش در جهان

بر اساس داده‌های آماری یونسکو، حدود ۲۵۸ میلیون کودک به مدرسه نمی‌روند و البته وضعیت برای جوامع حاشیه‌نشین ساکن در مناطق مواجه با نابرابری بالاتر و کشورهای توسعه‌نیافته بدتر است. واقعیت تلخ این است که امروزه جوامع بی‌شماری در سرتاسر جهان وجود دارد که در آن‌ها آموزش غیرضروری تلقی و نادیده گرفته می‌شود.

روز جهانی آموزش فراخوانی برای اقدام است و افراد، جامعه مدنی و سیاست‌گذاران را وادار می‌کند تا گام‌های محکمی در جهت اطمینان از ارائه آموزش ابتدایی و متوسطه به کودکان، همچنین بهبود مشارکت جوانان در آموزش بردارند. برنامه‌های آموزشی باید برای نیازهای جمعیتی مختلف طراحی و با هدف اصلی تجهیز کودکان به آموزش مورد نیاز برای اشتغال و آینده بهتر همگرا شوند.

روز جهانی آموزش + تاریخچه، شعار و پوستر

شعار روز جهانی آموزش ۲۰۲۴

شعار روز جهانی آموزش در سال ۲۰۲۴ «یادگیری برای صلح پایدار» تعیین شده است. طبق توضیح یونسکو درباره این موضوع، جهان شاهد موجی از درگیری‌های خشونت‌آمیز است که با افزایش نگران‌کننده تبعیض، نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و نفرت‌پراکنی همراه است و تأثیر این خشونت از هر مرز مبتنی بر جغرافیا، جنسیت، نژاد، مذهب و سیاست فراتر می‌رود.

امروز تعهد فعال به صلح بیش از هر زمان دیگری ضروری است و آموزش نقش اساسی در این تلاش دارد. یادگیری برای صلح باید متحول‌کننده باشد و به توانمندسازی یادگیرندگان با دانش، ارزش‌ها، نگرش‌ها، مهارت‌ها و رفتارهای لازم برای تبدیل شدن به عوامل صلح در جوامع کمک کند.

تحصیل‌کرده‌ترین کشورها

تحلیل‌های سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد که کانادا، ژاپن، کره‌جنوبی تحصیل‌کرده‌ترین کشورهای جهان هستند.

روز جهانی آموزش + تاریخچه، شعار و پوستر

کد خبر 722639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.