چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم؟

خشکی دهان می‌تواند موجب بروز بوی بد دهان شود، با نوشیدن آب منظم هیدراته بمانید، آب به از بین بردن باکتری‌ها و ذرات غذا کمک می‌کند و موجب تولید بزاق می‌شود که به‌طور طبیعی دهان را تمیز می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بوی بد دهان می‌تواند عزت نفس را تضعیف کند، تأثیر منفی بر ارتباطات اجتماعی داشته باشد و موجب ایجاد ناراحتی شود؛ برعکس، نفس خوش‌بو موجب افزایش اعتماد به نفس می‌شود و بر ارتباطات افراد با یکدیگر تأثیر مثبت می‌گذارد؛ بوی بد دهان می‌تواند ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان، وجود باکتری در دهان یا مسائل بهداشتی زمینه‌ای باشد، عواملی مانند انتخاب غذا، سیگار کشیدن، خشکی دهان و بعضی شرایط پزشکی باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود، بوی بد دهان می‌تواند موقت یا مزمن باشد، حفظ بهداشت دهان و دندان، هیدراته ماندن و رسیدگی به علل زمینه‌ای به پیشگیری و کنترل بوی بد دهان کمک قابل‌توجهی می‌کند.

عوامل بروز بوی بد دهان

بوی بد دهان به‌طور عمده ناشی از باکتری‌های موجود در دهان است که ذرات غذا را تجزیه می‌کنند و منجر به انتشار بوی بد می‌شوند؛ بهداشت نامناسب دهان مانند مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان به باکتری‌ها اجازه رشد می‌دهد، خشکی دهان که معمولاً به دلیل مصرف داروها یا کاهش تولید بزاق رخ می‌دهد نیز این موضوع را تشدید می‌کند؛ علاوه بر این، مصرف بعضی از غذاها مانند سیر و پیاز نیز در ایجاد بوی بد دهان نقش دارد، بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری لثه، عفونت‌های تنفسی یا مشکلات گوارشی نیز ممکن است از جمله دلایل بروز بوی بد دهان باشد.

روش‌های برطرف کردن بوی بد دهان

استفاده از مسواک و نخ‌دندان

توصیه شده است به منظور پیشگیری از بروز بوی بد دهان، حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید، از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید و زبان خود را نیز مسواک بزنید تا باکتری روی آن تجمع پیدا نکند؛ نخ دندان کشیدن نیز می‌تواند به حفظ ذرات مواد غذایی و پلاک بین دندان‌ها کمک کند، همچنین برای از بین بردن باکتری‌ها دهان خود را با یک دهان‎شویه ضد میکروب یا ضد باکتری بشویید.

پیروی از رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب کافی

خشکی دهان می‌تواند موجب بروز بوی بد دهان شود، با نوشیدن آب منظم هیدراته بمانید، آب به از بین بردن باکتری‌ها و ذرات غذا کمک می‌کند و موجب تولید بزاق می‌شود که به‌طور طبیعی دهان را تمیز می‌کند؛ مصرف بعضی از غذاها مانند سیر، پیاز و غذاهای تند نیز می‌تواند باعث بروز بوی بد دهان شود، بنابراین مصرف آن‌ها را قبل از شرکت کردن در جلسات و برقراری تعاملات اجتماعی محدود کنید؛ مصرف سیب، هویج و کرفس می‌تواند با از بین بردن پلاک‌ها و تحریک تولید بزاق به تمیزی دندان‌ها کمک کند.

ترک کردن سیگار

سیگار کشیدن نه تنها باعث بروز لکه روی دندان‌ها می‌شود، بلکه احتمال بروز خشکی دهان و بوی بد دهان را افزایش می‌دهد، بنابراین ترک سیگار می‌تواند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک کند و بوی بد دهان را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

معاینات منظم دندان‌پزشکی

به منظور تمیز کردن دندان‌ها و معاینات تخصصی به صورت منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید، دندانپزشک می‌تواند هرگونه مشکل اساسی دندان مانند بیماری لثه یا خرابی دندان که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود را شناسایی و برطرف کند.

استفاده از داروهای طبیعی

جویدن آدامس بدون قند تولید بزاق را تحریک می‌کند و به از بین بردن باکتری‌ها و خوشبو شدن نفس شما کمک می‌کند، جویدن گیاهان تازه مانند نعنا، جعفری یا دانه رازیانه نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.

درمان مشکلات زمینه‌ای

بوی بد دهان می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات زمینه‌ای سلامتی مانند دیابت، مشکلات گوارشی یا عفونت‌های تنفسی باشد، بنابراین لازم است برای درمان این مشکلات به متخصص مراجعه کنید.

کد خبر 722301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.