خوردن این مواد غذایی هم‌زمان ممنوع است / مواد غذایی ناسازگار از نگاه طب ایرانی

در طب سنتی قانون‌هایی وجود دارد که براساس آن باید ترتیب وقت غذا مشخص باشد، منظور از ترتیب وقت غذا این است که چه غذایی را به دنبال چه غذای دیگری نباید مصرف کرد، از این‌رو بهتر است مواد غذایی ناسازگار را بیشتر بشناسیم تا دچار عارضه نشویم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از دیدگاه طب ایرانی دو نوع ماده غذایی وجود دارد، یک سری مواد غذایی از دیدگاه طب ایرانی مصلح و مکمل یکدیگر هستند، یعنی وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، به یکدیگر را کمک می‌کنند تا بهتر هضم شوند، بهتر جذب شوند، ضررها و عوارض یکدیگر را می‌پوشانند و به بهره‌مندی بیشتر از فواید آن کمک می‌کنند؛ اینها غذاهای سازگار هستند.

مواد غذایی ناسازگار غذاهایی هستند که در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند، یعنی وقتی با هم مصرف می‌شوند، هضم، جذب و بهره‌مندی بدن را کاهش می‌دهند، بنابراین لازم است که کنار یکدیگر خورده نشوند.

استفاده از غذاهای ناسازگار سبب ایجاد دو نوع هضم در معده می‌شود و آن را دچار مشکل می‌کند، همچنین سبب مصرف انرژی حیاتی بیشتری می‌شود و طول عمر و قوای بدن را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود که بدن بیشتر آسیب ببیند و بیماری‌های خاص برای بدن ایجاد شود.

قیمت میوه و گوشت رکورد شکست!

انواع غذاهای ناسازگار از دیدگاه طب ایرانی

مصرف انواع گوشت با هم: از جمله غذاهایی که با هم ناسازگار هستند و نباید با هم خورده شود و مورد تأکید است انواع گوشت است، گوشت سفید و قرمز نباید کنار هم خورده شوند، از دیدگاه طب ایرانی گوشت سفید و قرمز دو نوع غذا محسوب می‌شود و بنابراین نباید دو نوع گوشت با هم هم‌زمان مصرف شود، حتی دو نوع گوشت سفید را هم هم‌زمان با هم نباید مصرف کنید، یعنی شما اجازه ندارید که ماهی و مرغ را کنار هم در یک وعده غذایی سر یک سفره استفاده کنید.

شیر با میوه‌ها: مصرف هم‌زمان شیر با میوه‌ها ناسازگاری در هضم به وجود می‌آورد، به‌هیچ‌وجه شیر هم‌زمان با میوه نباید در معده قرار بگیرند، شیرتوت‌فرنگی و شیرموز و به‌طور کلی شیر و میوه هم‌زمان با هم بسیار بیماری‌زا بوده، بنابراین هضم هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

خوراکی‌های ترش با برنج: مصرف هم‌زمان سرکه یا ترشی با برنج ناسازگار است، از این‌رو هیچ وقت برنج و سرکه را با هم نخورید، حتی توصیه شده است که این دو را با هم طبخ نکنید، یعنی در صورت پخته شدن هم این‌ها با هم اختلال پیدا می‌کنند و ناسازگار می‌شوند.

ماهی با تخم‌مرغ: ماهی و تخم‌مرغ را نباید هیچ‌وقت با هم بخورید، آن‌ها غذاهای ناسازگاری هستند، گاهی خانواده‌ها می‌خواهند ماهی درست کنند آن را در تخم‌مرغ آغشته می‌کنند، برای این‌که خوش طعم و خوش پخت شود، بعد این ماهی و تخم مرغ را با هم وارد معده می‌کنند و این کار بسیار اشتباهی است که موجب اختلال هضم و سوءهاضمه می‌شود.

آب بعد از میوه: یکی از مسائل بیماری‌زا در مورد مصرف غذاها با یکدیگر وقتی است که ما آب روی میوه می‌خوریم؛ از این کار پرهیز کنید، به‌خصوص بچه‌ها که وقتی میوه می‌خورند و دهانشان شیرین می‌شود می‌خواهند سریع روی این میوه آب بنوشند، یا همان موقع دل‌درد و دل‌پیچه به سراغ آن‌ها می‌آید یا بعد از آن گرفتار آن خواهند شد، در مورد خربزه و هندوانه گفته شده است که بگذارید هضم آن کامل شود و بعد آب بخورید، بنابراین برای رفع طعم شیرین میوه‌ها نباید بعد از آن آب نوشید.

چند نوع میوه: گفته شده است سیر و پیاز را با هم نخورید، زیرا موجب تداخل هضم می‌شود، گفته شده است میوه‌ها را با هم ترکیب نکنید، یعنی بهتر است که شما یک میوه را بخورید و فاصله بدهید و بگذارید میوه هضم شود، سپس با یک فاصله، در یک وعده و میان‌وعده دیگری یک میوه دیگری را بخورید، به عنوان نمونه انگور و خربزه را با هم نخورید، این دو به‌شدت با هم تداخل پیدا می‌کند.

کد خبر 721376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.