مشاغل خانگی به بازار ارغوان می‌آیند/ جانمایی ۳۰۰ نقطه برای ایستگاه‌های صلواتی در اصفهان

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به احداث بازار گل‌وگیاه ارغوان توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری این کلان‌شهر گفت: بخشی از این بازار به فعالیت مشاغل خانگی اختصاص یافته است و تلاش می‌کنیم در زمینه توسعه مشاغل خانگی فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی بقایی امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم دی_ در نشست هم‌اندیشی مدیران شهری با اصحاب خبر و رسانه که با موضوع هوشمندسازی و تحولات اخیر در حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری با موجی از تقاضا درباره ایستگاه‌های صلواتی، داربست و بنر برای تبلیغ مراسم مذهبی روبه‌رو است.

وی با اشاره به ایجاد سامانه برای ایستگاه‌های صلواتی افزود: در این راستا برای تسریع کار و بالا بردن کیفیت خدمت به مردم سامانه این ایستگاه‌های صلواتی راه‌اندازی شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به زیرساخت‌های ایستگاه‌های صلواتی تصریح کرد: قبل از راه‌اندازی این سامانه در داخل شهر ۳۰۰ نقطه مکان‌یابی شد و شهرداری برای ارائه مجوز در این نقاط مشخص شده، موافقت کرده است.

بقایی خاطر نشان کرد: این ۳۰۰ نقطه در سایت مکان‌یابی و مشخص شده‌است و اگر شخصی بخواهد درخواست ایستگاه صلواتی بدهد، باید برای آن آدرس‌هایی که در نظر گرفته شده است، اقدام به مجوز می‌کند.

وی با اشاره به زمانی که به‌صورت دستی این اقدام انجام می‌شد، ادامه داد: ارباب رجوع با رفتن به چند نهاد مختلف در چهار تا پنج روز تأیید همه‌نهادها از جمله سازمان تبلیغات را دریافت می‌کرد، پس از آن از تأیید این نهاد، درخواست ارباب رجوع از کانال شهرداری به خدمات شهری و بعد به منطقه ارسال می‌شد که این معضل بزرگی برای شهروندان ایجاد می‌کرد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به سامانه ایستگاه صلواتی بیان کرد: اگر تمام مدارک و مستنداتی که فرد متقاضی برای ایستگاه صلواتی و بنر مورد خود نظر احتیاج دارد، کامل باشد در یک صبح تا ظهر این مجوز برای ارباب رجوع صادر می‌شود.

بقایی خاطر نشان کرد: برای پیدا کردن ۳۰۰ نقطه مورد نظر در شهر برای برپایی ایستگاه صلواتی، تیم خدمات شهری با کسانی که موکب‌دار بودند، همچنین مسئولان حوزه نت، زیباسازی، ترافیک برای شناسایی این نقاط همکاری کردند که مشکلات ترافیکی کمتری را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.

استقبال از محصولات دانش‌بنیان در فروشگاه‌های کوثر

وی با اشاره به روز بازارهای شهر که در هر منطقه شهری حدود مورد از آن‌ها وجود دارد، گفت: در حال حاضر بازار بعثت روزهای جمعه و دوشنبه در اختیار کسبه و دست‌فروشان قرار می‌گیرد و سیل عظیمی از جمعیت نیز به این مکان برای خرید می‌آیند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان ادامه داد: دست‌فروشانی که نیروهای رفع تخلفات شهری با آن‌ها برخورد می‌کنند، به این روزبازارها نمی‌آیند، زیرا شغل آن‌ها دست‌فروشی نیست.

بقایی با اشاره به احداث بازار گل‌وگیاه ارغوان توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: بخشی از این بازار به فعالیت مشاغل خانگی اختصاص یافته است و تلاش می‌کنیم در زمینه توسعه مشاغل خانگی فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم.

وی با اشاره به فعالیت فروشگاه‌های کوثر خاطر نشان کرد: در حال حاضر افرادی که محصولات دانش‌بنیان داشته باشند، می‌توانند آن محصولات را در این فروشگاه‌ها به فروش برسانند و برای فروش محصولات مشاغل خانگی نیز اقداماتی مفیدی انجام خواهد شد.

دیدگاه‌های متفاوت نسبت به فعالیت دست‌فروشان در شهر

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت دست‌فروشان گفت: این افراد سه دسته هستند، دست‌فروشانی که نیاز به یک مکان برای فروش محصولات خود دارند، افرادی که شغل آن‌ها دست‌فروشی نیست و در هر قسمت از شهر به فروش محصولات می‌پردازند که متخلف محسوب می‌شوند و مدیریت رفع تخلفات شهری با آن‌ها به صورت جدی برخورد می‌کند و دسته‌آخر نیز صاحبان مشاغل خانگی هستند که تنها مکانی را برای فروش تولیدات خود نیاز دارند.

وی با اشاره به افرادی که سر چهارراه‌های خیابان‌ها محصولاتی را به فروش می‌رسانند، افزود: حتی اگر مکانی برای فروش محصولات این افراد در نظر گرفته شود، باز هم آن‌ها کسانی را به جای خود در مرکز این چهارراه‌ها برای فروش محصولات می‌فرستند و این یک طرح شکست خورده است.

بقایی گفت: در حال حاضر در خصوص دست‌فروشانی که سر چهارراه‌ها فعالیت می‌کنند، نگاه متفاوت وجود دارد، به‌طوری که بعضی نگاه ترحم‌آمیز به این افراد دارند و معتقدند کار آن‌ها تخلف محسوب نمی‌شود و تنها یک منبع درآمد برای این افراد است، اما بعضی دیگر نگاه مبتنی بر ارتکاب تخلف دارند و تاکید دارند که شهرداری نباید به این افراد اجازه بدهد در سطح شهر فروش محصولات بپردازند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان بیان کرد: برای مشاغل خانگی نیز باید مکان‌هایی همچون بازار گل و گیاه همدانیان در نظر گرفته شود، زیرا این محصولات مخاطب خود را دارد.

وی ادامه داد: جمعه بازارها و روز بازارها مکان‌های مناسبی برای استفاده و ساماندهی دست‌فروشان است، زیرا شهر را به هم نمی‌ریزند و محدوده مشخصی دارند.

بقایی خاطرنشان کرد: نیروهای اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری کار بسیار سختی دارند و فشار روانی زیادی را متحمل می‌شوند، زیرا آن‌ها با افراد مسنی که کل زندگی خود را در این کار گذاشته‌اند، برخورد می‌کنند و مجبور هستند با اعمال قانون موجب ناراحتی و دلخوری این افراد شوند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: اصفهان در مقایسه با دیگر شهرها تاکنون رفتار ناشایستی با دست‌فروشان نداشته است و با اینکه نفس کار قهری است و مسئولان برای برقراری قانون به ناچار باید با این افراد برخورد کنند، اما برخورد بد و ناشایستی در پیش نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه ارتباط بین سامانه ۱۳۷ با این اداره روی بستر شبکه بی‌سیم قرار گرفت، ادامه داد: این اقدام با هدف تسریع در پاسخگویی پیام‌های ضروری مناطق اجرا می‌شود.

بقایی با اشاره به جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: شهر باید غربالگری داشته باشد و افراد معتاد به کمپ و افراد بیمار به کمیته امداد و درمان ارجاع شوند.

وی در خصوص نگهداری معتادان بیان کرد: ساختمان سه طبقه برای این افراد در نظر گرفته شد ولی به جای اینکه در اختیار شهر باشد در اختیار استان قرار گرفت به همین دلیل مشکل شهر درباره حضور افراد معتاد و بیمار برطرف نشد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان اظهار کرد: اگر مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری فرد معتاد و بیمار را بازداشت کند، با توجه به اینکه جای درستی برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد و ضعف قانونی برقرار است، باز هم به شهر باز می‌گردد و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

وی توضیح داد: رفع سد معبر برخی صنوف که مزاحمت ایجاد کرده‌اند طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری انجام می‌شود، زیرا بعضی شغل‌ها نباید در محدوده شهر باشد و برخی دیگر تزاحم دارند که باید آن‌ها را ساماندهی کرد.‌

اعلام پیام‌های ضروری سامانه ۱۳۷ با خدمات شهری اصفهان از طریق شبکه بی‌سیم

بقایی با بیان اینکه یکی از واحدهای اداره هماهنگی و کنترل عملیات معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان، واحد اپراتور بی‌سیم است، گفت: همه پیام‌های اعلامی چه از طریق ۱۳۷و چه از طریق مدیران، سطح‌بندی می‌شود که در سه سطح زرد، نارنجی و قرمز دسته‌بندی می‌شود و هنگام اعلام پیام، توسط اپراتور این اداره بر اساس سطح‌بندی به مسئول مربوطه مستقیم و در صورت نیاز حتی با مدیر منطقه در ساعات مختلف روز تماس گرفته می‌شود و موارد فوری و بحرانی اعلام می‌شود تا ضمن پاسخگویی به‌موقع، از بحران‌های بعدی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگری از فعالیت این اداره مربوط به ناظران بازخورد است؛ تعدادی از نیروهای اداره هماهنگی و کنترل عملیات در مناطق پانزده‌گانه نظارت ویژه‌ای روی تمام واحدهای خدمات شهری داشتند و ضمن اعلام موارد فوری و ضروری روی پیام‌های فوری اعلامی از طریق ۱۳۷ نظارت ویژه دارند و صحت و سرعت انجام موارد را اعلام می‌کنند، ضمن اینکه این ناظران از طریق بازدیدهایی در سطح مناطق وضعیت کلی مناطق از نظر نظافت، جمع‌آوری پسماند، فضای سبز، سرویس‌های بهداشتی، وضعیت سد معبر، مصالح ساختمانی در معابر، کنترل وضعیت تابلوهای ترافیکی و غیرترافیکی، موارد و نواقص عمران و ترافیک در سطح شهر بازدید، بررسی و به این اداره اعلام می‌شود تا از طریق مکاتبه با مناطق برای رفع موارد و گزارش اقدامات انجام شده، پیگیری‌های لازم انجام شود.

کد خبر 720628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.