امروز دوشنبه اندوهگین است؛ افسرده‌کننده‌ترین روز سال

دوشنبه اندوهگین یا به اصطلاح آبی هر سال در سومین دوشنبه ژانویه برگزار و گفته می‌شود غمگین‌ترین و افسرده‌کننده‌ترین روز در تمام طول سال است؛ در طول این روز بحث‌هایی در مورد سلامت روان و اختلال عاطفی فصلی مورد توجه قرار دارد.

گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سومین دوشنبه هر سال، روز برگزاری دوشنبه اندوهگین و معنای این روز پر از بحث و جدل است، زیرا ظاهراً غم‌انگیزترین روز سال محسوب می‌شود. بخش عمده‌ای از جمعیت زمین در این زمان از سال تحت شرایط آب‌وهوایی زیر صفر قرار می‌گیرند، به بررسی صورت‌حساب‌های مخارج پس از کریسمس خود می‌پردازند و متوجه می‌شوند که احتمال زیر پا گذاشتن تصمیماتشان برای سال جدید وجود دارد.

تاریخ دوشنبه اندوهگین ۱۴۰۲

دوشنبه اندوهگین هر سال در سومین دوشنبه ژانویه برگزار می‌شود. دوشنبه اندوهگین به این دلیل معرفی شد که این زمان از سال پس از افراط در دوران کریسمس و احساس گناه به خاطر پایبند نبودن به تصمیمات سال جدید، افسرده‌کننده تلقی می‌شود.

دوشنبه اندوهگین ۲۰۲۴ روزی برای اعتراف و رسیدگی به احساسات غمگین و افسرده‌کننده‌ای محسوب می‌شود که ممکن است بعضی افراد به‌ویژه در طول ماه‌های زمستان تجربه کنند. این مناسبت به‌عنوان یادآوری برای اولویت دادن به سلامت روان و جست‌وجوی حمایت در صورت نیاز عمل می‌کند.

امروز دوشنبه اندوهگین است؛ افسرده‌کننده‌ترین روز سال

تاریخچه دوشنبه اندوهگین

مفهوم دوشنبه اندوهگین در سال ۲۰۰۵ طی یک بیانیه مطبوعاتی از شرکت مسافرتی بریتانیا، Sky Travel ، معرفی شد. این روز که به سومین دوشنبه ژانویه اشاره می‌کند، با استناد به فرمول دکتر روان‌شناس کلیف آرنال تعیین شد و آن را تاریک‌ترین روز سال توصیف کرد. این معادله موفق شده است افسرده‌ترین روز سال را به‌طور دقیق محاسبه و آن را به‌عنوان دوشنبه غمگین معرفی کند. فرمول محاسبه این روز از آب‌وهوا در این زمان از سال تا سطح احتمالی بدهی افراد، آغاز دوران پس از کریسمس، تصمیمات سال جدید و به‌طور کلی سطح انگیزه پایین‌تر و احساس نیاز به اقدام افراد، عوامل زیادی را در نظر می‌گیرد.

از زمان انتشار این مفهوم، بحث‌های زیادی در جریان است. بعضی کارشناسان معتقدند این نظریه هرچند منطقی به‌نظر می‌رسد، در واقعیت شبه‌علم است و علم پشت این فرمول به‌طور مکرر مورد تردید قرار دارد. از سوی دیگر کارشناسان این نظریه را به دلیل احتمال اهمیت جلوه دادن افسردگی به شدت مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند و معتقدند چیزی به نام افسردگی بیست‌وچهارساعته وجود ندارد. در واقع این افراد اذعان می‌کنند که وضعیتی به نام اختلال عاطفی فصلی (SAD) به‌عنوان نوعی افسردگی وجود دارد که در فصول خاصی ظاهر شود. با این حال این وضعیت تنها یک روز طول نمی‌کشد و علائم آن شامل تحریک‌پذیری، بدخلقی مداوم و احساس بی‌ارزشی باشد، برای مدت زمانی طولانی‌تر احساس می‌شود.

دوشنبه اندوهگین به‌رغم تمام بحث و جدل‌ها به ایده‌ای پذیرفته‌شده در سطح جهان تبدیل و از آن برای فروش محصولاتی استفاده شد که می‌تواند چشم‌اندازهای تیره‌وتار را بهبود بخشد. این امر در نهایت به تداوم دوشنبه آبی منجر شد. با این حال تعیین‌کننده این روز بعدها به‌دلیل گمراه کردن دیگران در مورد سومین دوشنبه ژانویه و ظرفیت افسردگی آن عذرخواهی و کمپینی راه‌اندازی کرد که بر پیام ضروری حفظ سلامت روان تأکید داشت و اقدامات لازم را برای اطمینان از این امر انجام داد.

امروز دوشنبه اندوهگین است؛ افسرده‌کننده‌ترین روز سال

مقابله با افسردگی دوشنبه اندوهگین

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اقدامات سرگرم‌کننده برای منحرف کردن مسیر ذهن از افکار افسرده‌کننده به سلامت روان کمک می‌کند. در اصل طبق مطالعات افرادی که سرگرمی دارند از خلق‌وخوی بهتر و استرس کمتری برخوردار هستند، بنابراین فراگیری عادات جدید سهم بسزایی در مقابله با افسردگی ناشی از دوشنبه اندوهگین دارد.

علاوه بر این، تمرکز روی کیفیت زمان و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌هایی مانند مطالعه، تعیین اهداف و گذراندن زمان بیشتر با دوستان و خانواده اغلب باعث ایجاد حس آرامش و شادی می‌شود و همان‌طور که ضرب‌المثل‌ها می‌گویند، خنده بر هر درد بی‌درمان دواست؛ به این ترتیب در مقابله با این روز خنده بهترین دارو است. ترک کردن یکی از عادات بد گذشته در این زمان از سال نیز در مقابله با اندوهگین‌ترین روز سال بی‌تأثیر نیست.

امروز دوشنبه اندوهگین است؛ افسرده‌کننده‌ترین روز سال

کد خبر 720195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.