معرفی ۳ ژانر فیلم جنگی، سریال جنایی و سریال وسترن

ژانر، کلی‌ترین توضیحی است که درباره «فرم» یک فیلم یا سریال ارائه می‌شود. در واقع مخاطب با اطلاع از ژانر فیلم متوجه فضای کلی آن خواهد شد.

ژانر مفهومی بود که ابتدا در سینمای آمریکا (هالیوود) شکل گرفت و پس از اینکه مدت‌ها استفاده از این اصطلاح به حاشیه رفته بود، دوباره توسط پلتفرم‌های ارائه فیلم و سریال احیا شد. زیرا ژانر، سریعترین دسته‌بندی است که می‌تواند مخاطب را برای انتخاب فیلم دلخواه خود راهنمایی کند. ژانرها تنوع زیادی دارند که بر اساس موقعیت، فضاسازی، فرم و موضوع فیلم دسته‌بندی می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با سه ژانر پرطرفدار شامل فیلم جنگی، سریال جنایی و سریال وسترن آشنا کنیم.

ژانر فیلم جنگی

فیلم جنگی برای دهه‌ها یکی از پرطرفدارترین فرم‌های سینما و تلویزیون بوده است. به طور کلی هر فیلمی که در فضای جنگ رخ می‌دهد و با حماسه آمیخته می‌گردد، می‌تواند در این ژانر دسته‌بندی شود. فیلم‌هایی که در سینمای جهان حول اتفاقات جنگ جهانی دوم ساخته شد، توانست این فرم را تا بالاترین ژانرهای سینمایی بالا بکشد. اگرچه غالباً فیلم جنگی حول یک رویداد واقعی شکل می‌گیرد، اما می‌تواند در یک بستر خیالی نیز روایت شود.

موضوعات ژانر جنگی می‌تواند به طور مستقیم صحنه نبرد ارتش‌ها یا نیروهای مردمی را به تصویر بکشد؛ یا اینکه به طور خاص زندگی روزمره یک شخصیت ویژه را در خلال جنگ نشان دهد. در مقابل می‌توان فیلم‌های ضد جنگ که بر درد و وحشت ناشی از جنگ تمرکز دارند را نیز در همین ژانر دسته‌بندی کرد. ژانر جنگی می‌تواند با انواع ژانرهای دیگر ترکیب شود و فرم‌هایی مانند درام جنگی، کمدی جنگی، اکشن جنگی و… را به وجود آورد. در ایران نیز موضوع دفاع مقدس ظرفیت زیادی را برای فیلم‌های جنگی ایجاد کرد که شاهد ظهور کارهای بسیاری در این زمینه بوده‌ایم. از محبوب‌ترین سریال‌های جنگی اخیر می‌توان به ارتش فراموش شده (The Forgotten Army 2020) و فیلم در جبهه غرب خبری نیست (All Quiet on the Western Front 2022) اشاره کرد. برای دانلود رایگان فیلم‌های ذکر شده می‌توانید به سایت فیلیمو مراجعه کنید.

سریال جنایی

سریال جنایی به خصوص سریال‌های جنایی را باید در امتداد ادبیات جنایی دانست. این ژانر معمولاً با طرح یک معما آغاز می‌شود که شخصیت اصلی داستان را درگیر می‌کند. شخصیت اصلی می‌تواند یک کارآگاه، مامور پلیس، خبرنگار یا… باشد. تم اصلی این فیلم‌ها ترس، اضطراب و سردرگمی است. در بسیاری از موارد این فیلم از داستان‌های واقعی که پرونده جالبی دارند برگرفته می‌شوند. ممکن است در طول فیلم صحنه‌های خشونت‌آمیز نیز به تصویر کشده شوند؛ به همین علت گفته می‌شود که ژانر سریال جنایی معمولاً برای مخاطبان زیر ۱۴ سال انتخاب مناسبی نیست. از بهترین نمونه‌های سریال جنایی جهان می‌توان به پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) و بریکینگ بد (Breaking Bad) اشاره کرد. با مراجعه به فیلیمو می‌توانید این سریال‌ها را رایگان دانلود کنید.

معرفی ۳ ژانر فیلم جنگی، سریال جنایی و سریال وسترن

به طور کلی می‌توان گفت فیلم‌های جنایی به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • ژانر جنایی دلهره‌آور: این فیلم‌ها که صحنه‌هایی پراسترس دارند معمولاً با صحنه‌های اکشن نیز همراه هستند که هیجان را افزایش می‌دهد. به طور مثال می‌توان بیشتر کارهای دیوید فینچر را از این دسته دانست.
  • جنایی ترسناک: فیلم ترسناک را عموماً چیزی فراتر از دلهره و اضطراب می‌دانند. فیلم ترسناک را به دلیل شهرت و محبوبیت خاص آن حتی می‌توان یک ژانر مستقل محسوب کرد؛ اگرچه به لحاظ فنی به دلیل ماهیت جنایی و معمایی، این فیلم‌ها در دسته ژانر جنایی قرار می‌گیرند.
  • نوآر: ژانر جنایی نوآر را بیشتر می‌توان یک لحن و سبک فیلم‌سازی دانست تا یک ژانر مجزا؛ زیرا به طور خاص به دوره‌ای از زمان سینمای آمریکا اطلاق می‌شد که فضا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم بود که یک تاریک‌بینی و تلخی بر فضای سینمای جنایی حاکم بود.
  • MOB: این ژانر به سریال‌ها و فیلم‌های جنایی گنگستری اطلاق می‌شود. این سریال‌ها به ماجراهایی مافیایی می‌پردازند. ژانر MOB در بسیاری از موارد برگرفته از واقعیت است.

سریال وسترن

سریال وسترن فرمی است که علاوه بر فیلم و سریال، در ادبیات، موسیقی و نقاشی نیز ظهور کرده است. این ژانر به فیلم‌هایی اطلاق می‌شود که فرم و ظاهر قرن ۱۹ آمریکا را به تصویر می‌کشند. داستان‌های ژانر وسترن بیشتر حول اتفاقات آمریکای قدیم در سال‌های پس از نبرد آلامو و جنگ‌های داخلی آمریکا است. در سال‌های بین ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ تعداد فیلم‌هایی که در این فرم تولید می‌شد بسیار زیاد بود و همین باعث شد که دسته‌بندی خاصی برای فیلم و سریال وسترن ایجاد شود.

معرفی ۳ ژانر فیلم جنگی، سریال جنایی و سریال وسترن

در سال‌های پس از ۲۰۰۰ پرداختن به این ژانر بسیار کمرنگ‌تر شده است و به همین علت برخی کارشناسان آن را ژانری منسوخ شده می‌دانند. امروزه این ژانر بیشتر به عنوان یک لحن یا سبک خاص شناخته می‌شود که می‌تواند در فیلم و سریال‌هایی به کار گرفته شود که از لحاظ زمانی با ژانر اصیل وسترن متفاوت هستند. تم غالب در انواع سریال وسترن بیشتر شامل نمایش فضای بیابانی، مصادره زمین‌ها و جنگیدن برای اصلاح قوانین است. استفاده از لباس‌های گاوچرانی، دوئل‌های در وقت غروب و… در این ژانر بسیار اتفاق می‌افتد. سریال خانواده هتفیلد و مک کوی (Hatfields & McCoys 2012) و سریال انگلیسی (The English 2022) از نمونه‌های ژانر وسترن در دهه اخیر هستند. برای دانلود رایگان این فیلم‌ها می‌توانید به سایت فیلیمو مراجعه کنید.

جمع بندی

ژانرها در واقع کلی‌ترین توضیحی هستند که درباره فرم فیلم و سریال‌ها ارائه می‌شود. انواع مختلفی از ژانر وجود دارد که می‌توانند با یکدیگر ترکیب شده و نمونه‌های جدیدی را خلق کنند. در این محتوا سه ژانر معروف فیلم جنگی، سریال جنایی و سریال وسترن را معرفی کردیم. ژانر جنگی به فیلم‌هایی گفته می‌شود که به روایت اتفاقات معروف جنگ‌ها یا سرگذشت یک مخاطب خاص در جنگ می‌پردازد.

سریال جنایی به ژانرهایی گفته می‌شود که حول رخ دادن یک جرم شکل می‌گیرد و به صورت معمایی برای حل ابهامات آن پیش می‌رود. همچنین سریال وسترن نیز به آن دسته از فیلم‌هایی اطلاق می‌شود که در حال‌وهوای آمریکا پس از جنگ‌های داخلی در قرن ۱۹ می‌پردازد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع ژانر و دانلود بهترین فیلم و سریال‌های روز ایران و جهان می‌توانید به فیلیمو مراجعه کنید.

نویسنده: مجید عباس نژاد

کد خبر 717136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.