در چه صورت نباید از داروهای مسکن استفاده کرد؟

در صورتی که درگیر مشکلات کبدی یا کلیوی هستید، به داروها آلرژی دارید یا اخیرا عمل جراحی انجام داده‌اید، باید پیش از مصرف مسکن‌ها با پزشک مشورت کنید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، با وجود اینکه مسکن‌ها می‌توانند برای مدیریت و کاهش انواع درد مؤثر باشند، اما موقعیت‌ها و شرایطی وجود دارد که مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود یا نیاز به بررسی دقیق دارد، بنابراین آگاهی از شرایطی که خودداری از مصرف مسکن برای ایمنی و رفاه شما توصیه می‏‌شود، بسیار مهم است، در ادامه به بررسی شرایطی که نباید مسکن مصرف شود می‌پردازیم:

مشکلات کبدی یا کلیوی

افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی باید قبل از مصرف مسکن‌ها، به ویژه داروهای حاوی استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، احتیاط کنند، این داروها به طور بالقوه می‌تواند مشکلات ارگانی موجود را تشدید کنند، همچنین در صورتی که طبق دستور پزشک مصرف نشوند باعث بروز آسیب بیشتر می‌شود.

زنان باردار

زنان باردار باید قبل از مصرف هرگونه مسکن با پزشک خود مشورت کنند، زیرا بعضی از داروها ممکن است برای جنین در حال رشد خطراتی ایجاد کند؛ بعضی از مسکن‌ها، به ویژه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID)، می‌توانند در رشد جنین اختلال ایجاد کنند و باید در مراحل خاصی از بارداری از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

آلرژی به داروها

در صورتی که آلرژی شناخته شده‌ای به یک مسکن خاص یا اجزای آن دارید، لازم است از مصرف دارو اجتناب کنید، واکنش‌های آلرژیک می‌تواند از علائم خفیف مانند بثورات پوستی تا شرایط شدید و تهدیدکننده زندگی مانند آنافیلاکسی متغیر باشد، در صورتی که علائم واکنش آلرژیک مانند مشکل در تنفس یا تورم را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

شرایط پزشکی جدی

افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی مانند اختلالات خونریزی، مشکلات گوارشی یا مشکلات قلبی هستند، باید از مصرف داروهای مسکن اجتناب کنند، داروهای NSAID می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهد و پوشش معده را تحریک کنند، در حالی که مصرف بعضی از مسکن‌ها می‌تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد؛ بنابراین مشاوره با یک متخصص برای تعیین مناسب‌ترین روش مدیریت درد ضروری است.

تداخل مسکن‌ها با داروهای دیگر

ممکن است مسکن‌ها با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند و به طور بالقوه منجر به بروز عوارض جانبی شوند، برای جلوگیری از تداخلات مضر لازم است در مورد تداخلات مسکن‌ها با داروهای دیگر با پزشک مشورت کنید.

انجام دادن عمل جراحی

معمولاً متخصصان پس از عمل جراحی دستورالعمل‌های خاصی در مورد مدیریت و کنترل درد ارائه می‌کنند، آن‌ها ممکن است برای جلوگیری از بروز عوارض یا تداخل در روند بهبود، داروهایی را تجویز کنند و توصیه‌هایی نیز در مورد مصرف داروهای مسکن خاص ارائه کنند.

مصرف طولانی مدت از مسکن‌ها

استفاده طولانی مدت یا بیش از حد از مسکن‌ها می‌تواند باعث وابستگی و اعتیاد شود، همچنین احتمال بروز مشکلات سلامتی مانند مشکلات گوارشی و آسیب کلیه را افزایش می‌دهد، به همین دلیل توصیه شده است طبق دستور پزشک از مسکن‌ها استفاده کنید.

کد خبر 715072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.