تشخیص بیماری‌ها از طریق رنگ زبان

آبی یا بنفش شدن زبان نشان‌دهنده سطح ناکافی اکسیژن در خون است که ممکن است با مشکلات تنفسی یا قلبی عروقی مرتبط باشد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از نظر پزشکی ثابت شده است که رنگ زبان ممکن است نشان‌دهنده بیماری‌های مختلف باشد، در حالی که تغییرات رنگ زبان معمولاً موقتی و بدون خطر است، تغییرات مداوم می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات اساسی سلامتی باشد؛ زبان یکی از اندام عضلانی پوشیده از پاپیلای، جوانه چشایی و غشای مخاطی است رنگ آن می‌تواند اطلاعاتی در مورد جنبه‌های مختلف سلامت شما ارائه دهد.

سفید شدن زبان

وجود یک پوشش سفید روی زبان ممکن است نشان‌دهنده مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند رشد بیش از حد باکتری‌ها یا عفونت‌های قارچی مانند برفک دهان باشد، همچنین می‌تواند نشان‌دهنده کم‌آبی بدن باشد.

زبان آبی یا بنفش

آبی یا بنفش شدن زبان نشان‌دهنده سطح ناکافی اکسیژن در خون است که ممکن است با مشکلات تنفسی یا قلبی عروقی مرتبط باشد؛ در بعضی موارد نیز ممکن است نشانه سیانوز باشد، وضعیتی که در آن سطح اکسیژن در خون پایین است.

زبان رنگ پریده

زبان رنگ پریده می‌تواند با کم‌خونی یا سطح پایین آهن مرتبط باشد که بر اکسیژن‌رسانی خون تأثیر می‌گذارد؛ همچنین ممکن است نشان‌دهنده گردش خون ضعیف یا جذب ناکافی مواد مغذی باشد.

زبان زرد

زبان زرد رنگ می‌تواند به دلیل بهداشت نامناسب دهان، سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد بعضی مواد غذایی ایجاد شده باشد؛ در بعضی موارد نیز ممکن است با مشکلات کبد یا کیسه صفرا مانند هپاتیت یا سیروز مرتبط باشد.

زبان سیاه مودار

زبان سیاه مودار معمولاً زمانی ایجاد می‌‎شود که پاپیلاهای روی زبان بیش از حد رشد کنند، در صورتی که پاپیلاها بیشتر از حد معمول روی زبان باقی بمانند و باکتری‌ها، غذاها، مخمر و دیگر مواد در آن‌ها به دام بیفتند، زبان دچار تغییر رنگ می‌شود؛ از جمله دلایل دیگر بروز زبان سیاه نوشیدن زیاد قهوه یا چای، مصرف تنباکو، کم‌آبی بدن، ضعیف شدن سیستم ایمنی و مصرف داروهای خاص است.

زبان توت‌فرنگی

زبان توت‌فرنگی نامی است که به یک زبان متورم و قرمز پررنگ گفته می‌شود، دلیل بروز این اتفاق ممکن است کمبود ویتامین‌، به‌ویژه ویتامین‌های گروه B، باشد؛ همچنین بیماری‌ای به نام کاوازاکی نیز که بر عروق خونی تأثیر می‌گذارد، موجب بروز این اتفاق می‌‎شود.

کد خبر 713931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.