روز جهانی میمون ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

روز جهانی میمون هر سال ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) به‌عنوان یک سالگرد مهم برای افزایش آگاهی در مورد تهدیدات مدرن برای میمون‌ها در جهان امروز برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، میمون‌ها نخستی‌هایی هستند که عمدتاً در جنگل‌های بارانی استوایی یافت می‌شوند، اما در سراسر جهان زندگی می‌کنند. بیش از ۲۶۰ گونه میمون در آفریقا، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و آسیا وجود دارد و اندازه آن‌ها از یک اونس مانند مارموست کوتوله تا سنبه با وزن ۸۰ پوند متغیر است. میمون‌ها عضوی از خانواده پستانداران هستند و تمایل دارند روی هر چهار دست و پا راه بروند؛ اکثر و البته نه همه میمون‌ها دم دارند و به دو دسته میمون‌های دنیای قدیم و میمون‌های دنیای جدید تقسیم می‌شوند.

روز جهانی میمون ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

گونه‌های در معرض انقراض میمون‌ها

شخصیت‌ها و عادات میمون‌ها در سطوح مختلف توجه انسان‌ها را به خود جلب می‌کند. این پستانداران باهوش در گروه‌های خانوادگی زندگی می‌کنند و بسیاری از گونه‌های آن‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند. بعضی از گونه‌های در معرض خطر میمون از سراسر جهان عبارتند از:

این دری: این لمور که در ماداگاسکار یافت می‌شود، به دلیل شکار و جنگل‌زدایی در معرض خطر است.

میمون رولووی: این میمون ریشو که در سواحل عاج و غنا یافت می‌شود، در جنگل‌های استوایی زندگی می‌کند و برای گوشت خود شکار می‌شود.

شامپانزه غربی: میمون دیگری که توسط شکارچیان در معرض خطر قرار دارد، ساکن قلمرو بزرگ‌تری است و در جنگل‌های بارانی و ساواناهای غرب آفریقا زندگی می‌کند.

کاپوچین پیشونی سفید اکوادوری: مردم محلی این میمون‌ها را بسیار شکار می‌کنند، زیرا کاپوچین‌های پیشانی سفید محصولات محلی را تهدید می‌کنند. محل زندگی این حیوانات اکوادور و پرو است.

تاریخ روز جهانی میمون

۱۴ دسامبر با تمرکز بر نخستی‌های غیرانسانی مانند میمون‌ها، تارسیرها و لمورها به‌عنوان روز جهانی میمون نام‌گذاری شده است.

روز جهانی میمون نه تنها برای این برگزار می‌شود که به دوستداران این حیوان فرصتی برای ابراز محبت به آن داده شود، بلکه این مناسبت کمک به افزایش آگاهی در مورد چالش‌های پیش روی ادامه حیات میمون‌ها در جهان را برجسته می‌کند.

روز جهانی میمون ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

تاریخچه روز جهانی میمون

روز جهانی میمون در ۲۰۰۰ و توسط دو دانشجوی هنر دانشگاه ایالتی میشیگان پایه‌گذاری شد که ابتدا یک نفر از آن‌ها به شوخی در تقویم دوست خود، عنوان روز میمون را به چهاردهم دسامبر اضافه کرد، اما وی اینشوشیناک را به‌عنوان یک ایده را پذیرفت و با آن همراه شد.

با فرارسیدن روز موعود این دو نفر و دیگر هم‌کلاسی‌ها و دوستان آن‌ها در مدرسه هنری با پوشیدن لباس میمون، بی‌تفاوت در محوطه بالا و پایین دویدند و تأثیرات بسیاری از خود بر جای گذاشتند.

آن‌ها در ادامه مناسبت تازه شکل گرفته خود را در آثار هنری و کمیک‌های خانگی خود گنجاندند که انتشار این آثار به‌صورت آنلاین باعث گسترش مفهوم روز میمون در سطح جهان شد که امروز به‌ویژه در کشورهایی از جمله آلمان، هند و تایلند برگزار می‌شود.

شعار روز جهانی میمون ۲۰۲۳

شعار روز جهانی میمون ۲۰۲۳ «پریمات درونی خود را آزاد کنید» است. هدف جشن امسال الهام بخشیدن به همه است برای بازیگوشی است تا از غرایز اولیه خود پیروی کنند و کودک درون خود را در آغوش بگیرند.

این موضوع افراد را تشویق می‌کند تا از موانع و ممانعت‌ها دست بکشند، از ته دل بخندند و از لذت‌های ساده زندگی لذت ببرند.

روز جهانی میمون ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

حقایقی درباره میمون‌ها

  • میمون‌های دنیای قدیم در آفریقا و آسیا و میمون‌های دنیای جدید در آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند.
  • فیلم کینگ کونگ ساخته پیتر جکسون در ۲۰۰۵ در پنجمین سالگرد روز میمون اکران شد.
  • یکی از تفاوت‌های بارز بین میمون‌ها و دیگر پستانداران، دم است.
  • ۲۰۰ گونه میمون وجود دارد که ۵۰ مورد آن میمون‌های باقی‌مانده از گونه کت با لانگور هستند.
  • ۲۰۰ ماکاک بربری در جبل‌الطارق زندگی می‌کنند که تعداد آن‌ها طی ۲۴ سال گذشته ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
  • یک ماندریل ماده در بزرگسالی ۲۵ پوند وزن دارد.
  • مارموست‌های پیگمی یا میمون کوتوله با ۵ اینچ طول ۵ اونس وزن در بزرگسالی، کوچک‌ترین گونه میمون است.

روز جهانی میمون ۲۰۲۳ + شعار و پوستر

کد خبر 712036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.