آلمانی‌ها، صرفه‌جوترین و یونانی‌ها و لهستانی‌ها ولخرج‌ترین مردم اروپا

طبق آخرین داده‌ها و اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، اروپایی‌ها در سال گذشته تصمیم گرفتند یک‌هشتم درآمد خود را پس‌انداز کنند. آلمان بالاترین نرخ پس‌انداز ناخالص ماهانه اروپا را به خود اختصاص داده است و در مقابل، لهستان و یونان در وضعیت قرمز پس‌انداز قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، داده‌های یورواستات نشان می‌دهد خانوارهای اتحادیه اروپا در ۲۰۲۲ به‌طور متوسط ۱۲.۷ درصد از درآمد قابل تصرف خود را پس‌انداز کرده‌اند. به این ترتیب چنانچه خانوارها ۱۰۰ یورو درآمد داشته باشند، ۷۸.۳ یورو خرج و ۱۲.۷ یورو پس‌انداز می‌کنند. این نرخ برای منطقه یورو بالاتر بود و عدد ۱۳.۷ درصد را نشان می‌داد.

درآمد قابل تصرف طبق تعریف یورواستات عبارت است از مبلغی که خانوارها پس از کسر مالیات و نقل و انتقالات برای خرج کردن و پس‌انداز در اختیار دارند. در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا نرخ پس‌انداز خانوارها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

این میزان پس‌انداز بر اساس آمار یورواستات بسیار بالاتر از ایالات متحده است که طبق آمار ساکنان آن تنها ۳.۴ درصد از درآمد خود را در سپتامبر ۲۰۲۳ پس‌انداز کردند.

کاهش پس‌انداز با بازگشت به دوران پیش از کووید

یورواستات همچنین نشان داد در سال ۲۰۲۲ اروپایی‌ها ۱۶.۴ درصد کمتر از ۲۰۲۱ پس‌انداز کرده‌اند. این امر نشان‌دهنده تمایل آن‌ها برای بازگشت به زندگی عادی پیش از کووید -۱۹ است. در طول همه‌گیری، مصارف اروپایی‌ها به حالت تعلیق درآمد، در حالی که درآمد آن‌ها به‌طور گسترده حفظ شد. این امر باعث جهش غیرعادی در نرخ پس‌انداز در سراسر اتحادیه اروپا شد، در همین حال سال ۲۰۲۲ یک مرحله بازگشت اقتصادی را رقم زد که نرخ پس‌انداز کمتری را نسبت به سال قبل از آن توضیح می‌دهد.

آلمانی‌ها، صرفه‌جوترین و یونانی‌ها و لهستانی‌ها ولخرج‌ترین مردم اروپا

کشورهای اروپایی با بیشترین و کمترین پس‌انداز ماهانه

آلمان در زمینه پس‌انداز، کشور پیشروی اروپا است و بالاترین نرخ پس‌انداز ناخالص ماهانه را برابر با متوسط ۱۹.۹۱ یورو دارد، پس از آن نیز هلند با ۱۹.۴۴ و لوکزامبورگ با ۱۸.۱۴ یورو قرار دارند.

لهستان و یونان در نقطه مقابل این کشورها هستند که با وجود نرخ منفی پس‌انداز در وضعیت قرمز قرار دارند، به این معنا که ساکنان آن‌ها بیشتر از درآمدشان خرج می‌کنند؛ درآمد ساکنان این دو کشور برای تأمین مالی مصارفشان کافی نیست، بنابراین به اجبار وام می‌گیرند یا از پس‌اندازهایی که در گذشته داشته‌اند، استفاده می‌کنند.

با این حال، خانواده‌های اروپایی را نمی‌توان در یک نمایه خلاصه کرد و تفاوت‌های زیادی در رفتارهای پس‌انداز آن‌ها دیده می‌شود. به این معنا که حتی در کشورهای برتر لیست خانوارهایی وجود دارند که کل درآمد خود را خرج یا بخش عمده آن را پس‌انداز می‌کنند، بنابراین نرخ پس‌انداز در کشورهای مختلف به اندازه خانواده‌ها متفاوت است.

آلمانی‌ها، صرفه‌جوترین و یونانی‌ها و لهستانی‌ها ولخرج‌ترین مردم اروپا

عوامل مؤثر بر نرخ پس‌انداز خانوارها

بدون شک ثروت یکی از عواملی است که می‌تواند تفاوت‌های سیستماتیک در نرخ پس‌انداز خانوارها ایجاد کند. کشورهایی که بیشترین پس‌انداز را دارند، ثروتمندتر هستند. بدیهی است ساکنان کشورهایی با سطح درآمد پایین‌تر همواره در حال تلاش برای برآوردن نیازهای خود هستند، بنابراین پس‌انداز بسیار اندکی دارند.

به این ترتیب کشوری همچون یونان که در حال تجربه مشکلات اقتصادی زیادی است و با تحمیل مجموعه‌ای از اقدامات ریاضتی به مردم درآمد قابل تصرف خانوارها را کاهش داده است، نمی‌تواند در میان کشورهایی با بیشترین پس‌انداز ماهانه جایی داشته باشد. نرخ منفی پس‌انداز در این کشور نشان می‌دهد که یونانی‌ها هنوز از بحران خارج نشده‌اند.

بعضی از کارشناسان تفاوت‌های فرهنگی در عادات پس‌انداز را از عوامل مؤثر بر نرخ پس‌انداز خانوارها معرفی کرده‌اند. بر اساس داده‌های این دسته، آلمانی‌ها به‌طور مداوم بیش از هشت درصد از درآمد قابل تصرف خود را طی دو دهه گذشته پس‌انداز کرده‌اند، اما یونانی‌ها تمایل دارند تمام دستاورد خود را خرج کنند. قابل‌توجه این‌که ۲۰ سال پیش نرخ پس‌انداز آلمان بسیار پایین بود.

آلمانی‌ها، صرفه‌جوترین و یونانی‌ها و لهستانی‌ها ولخرج‌ترین مردم اروپا

نرخ پس‌انداز یک کشور همچنین تحت تأثیر بسیاری از متغیرهای اقتصادی مانند ساختار جمعیتی کشور قرار دارد، به این معنا که جوانان بیشتر از بازنشستگانی که جریان درآمد کمتری دارند، پس‌انداز می‌کنند.

علاوه بر این، شوک‌های متوالی پس از همه‌گیری از جمله درگیری روسیه و اوکراین و افزایش هزینه‌های زندگی مرتبط، رفتار پس‌انداز خانوارها را نیز مختل کرده است. نااطمینانی اقتصادی احتمالاً بر مصرف خانوار تأثیر می‌گذارد و به پس‌انداز احتیاطی منجر می‌شود.

یکی دیگر از عواملی که اروپایی‌ها را به پس‌انداز و نه هزینه تشویق می‌کند، افزایش نرخ بهره است، چرا که در اروپا اعتبارها همواره گران‌تر می‌شود و پس‌اندازها سود بیشتری دارند؛ این امر یک انگیزه مالی واقعی برای حفظ پول در بانک است.

البته احتمال آن می‌رود که با کاهش تورم و از بین رفتن اثرات شوک‌های اقتصادی، خانوارها نگرانی‌های کمتری برای آینده داشته باشند و کمتر پس‌انداز کنند، به این ترتیب نرخ پس‌انداز خانوارها یا ثابت می‌ماند یا کم می‌شود، اما پیش‌بینی به این معنی است که احتمال خطا وجود دارد.

آلمانی‌ها، صرفه‌جوترین و یونانی‌ها و لهستانی‌ها ولخرج‌ترین مردم اروپا

کد خبر 707639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.