اختیاری در تعیین نوع و ترکیب سوخت مصرفی نیروگاه نداریم

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان گفت: نیروگاه شهید منتظری هیچ اختیاری در تعیین نوع و ترکیب سوخت مصرفی ندارد و همه دستورات و تکالیف در سطح ملی و از تهران ابلاغ می‌شود؛ حتی تصمیم برای در مدار بودن واحدهای نیروگاه، از مرکز ابلاغ و به نیروگاه تکلیف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر نریمانی صبح امروز _شنبه چهارم آذر_ در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: قرارداد تأسیس و راه‌اندازی نیروگاه حرارتی شهید منتظری در همان ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب بین شرکت‌های توانیر و تکنوپروم اکسپورت شوروی سابق، منعقد شد.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه بزرگ نیروگاهی شامل هشت واحد فعال است، افزود: واحدهای یک، دو و سه نیروگاه در سال‌های ۶۳ و ۶۴ واحد شماره چهار نیز در سال ۱۳۶۸ به بهره‌برداری رسید که به دلیل وقوع جنگ تحمیلی در آن سال‌ها بیشتر سازه‌های احداث یا نصب شده، هم‌رنگ طبیعت و خاکی‌رنگ شدند.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان، با بیان اینکه ساخت و راه‌اندازی چهار واحد دوم این نیروگاه طی قراردادی با همان شرکت در سال ۱۳۶۸ آغاز شد، ادامه داد: دو واحد شماره پنج و شش نیروگاه در سال ۱۳۷۷ و واحدهای شماره هفت و هشت یک‌سال بعد و در سال ۱۳۷۸ به شبکه سراسری برق متصل شدند.

وی افزود: این نیروگاه نخستین نیروگاهی است که نصب توربین‌های آن به دست ایرانی‌ها انجام شده و در واقع پایه‌گذاری صنعت نیروگاهی از همین مرکز در استان اصفهان بوده است.

نریمانی با تاکید بر اینکه با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده نیروگاه با ظرفیت کامل در مدار است، خاطرنشان کرد: علاوه بر تأمین بیش از ۵۰ درصد از انرژی الکتریکی استان اصفهان، بخشی از برق شبکه سراسری کشور نیز از همین محل تأمین می‌شود.

وی به این نکته که شبکه برق کشور روی نیروگاه شهید محمد منتظری حساب ویژه‌ای باز کرده است، اظهار کرد: به همین علت ضریب آمادگی و توان نیروگاه روزبه‌روز بالاتر رفته است.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری گفت: حدود هزار نیروی فعال به‌صورت مستقیم و نیروهای دیگری نیز در کارگاه‌ها و شرکت‌های مرتبط با این مجموعه فعالیت دارند که بخشی از نیازهای صنعتی و فنی نیروگاه را تأمین می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه امروزه ۹۵ درصد از قطعات و تجهیزات نیروگاهی از داخل کشور تأمین و در کشورمان تولید می‌شود، افزود: بخشی از تجهیزات ساخته شده از کشور جنگ‌زده اوکراین وارد شده است، که امروز کارخانه‌های آن‌ها دیگر وجود ندارد؛ بنابراین اگر پیش‌بینی تأمین و تولید قطعات در داخل کشور نشده بود، مشکلات بزرگی دامن‌گیر استان و کشور می‌شد.

نریمانی به این موضوع که نیروگاه به صورت مستمر تحت رصد و نظارت محیط زیست قرار دارد، پرداخت و اظهار کرد: در این گزارش‌ها از دود خروجی نیروگاه نمونه‌برداری می‌شود و نتایج به‌دست آمده در سامانه محیط زیست قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مصاحبه‌ها و داده‌های آماری نشان از میزان بالای آلایندگی اصفهان در شش ماهه نخست هر سال دارد و شاخص‌های آلودگی رکورد می‌زنند، اظهار کرد: در دو فصل بهار و تابستان امسال فقط ۱۲ روز هوای پاک ثبت شده و این مسئله مطرح است که در تابستان که مازوتی سوزانده نمی‌شود، چرا حجم آلودگی بالا است.

به گفته مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری، طی یکی دو هفته اخیر که سطح آلودگی در کلان‌شهر اصفهان و حومه آن رکورد زد و مدارس تعطیل شد، مازوتی مصرف نشده بود.

نریمانی با بیان اینکه در موضوع آلایندگی باید همه جوانب و بخش‌ها از جمله صنایع بزرگ، کوره‌ها، آجرپزی‌ها و شهرک‌های صنعتی را هم دید، ادامه داد: به عنوان نمونه میزان مازوتی که یکی از شرکت‌های تولید سیمان در استان مصرف می‌کند را رصد کنید تا دریابید انداختن توپ در زمین نیروگاه فقط جنبه روانی و رسانه‌ای دارد.

وی افزود: در زمان مطالعات اولیه نیروگاه در سال ۱۳۵۴، بر اساس محاسبات دقیق و کارشناسی شده این محل انتخاب و دودکش‌هایی با ۲۰۰ متر ارتفاع احداث شده که تا شعاع ۳۰ کیلومتری به غیر از زمان‌هایی که وارونگی هوا رخ می‌دهد مشکلی برای اصفهان نداشته باشد و جهت دود خروجی به سمت اصفهان نباشد.

اختیاری در تعیین نوع و ترکیب سوخت مصرفی نیروگاه نداریم

مدیرعامل نیروگاه حرارتی شهید منتظری تاکید کرد: تعدد آلاینده‌ها در کلان‌شهر اصفهان و پیرامون آن زیاد است و یکی از آن‌ها به علت بخاری‌هایی است که راندمان آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است و ۸۵ تا ۹۰ درصد انرژی هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ میلیون متر مکعب از ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز کشور در فصل زمستان برای تأمین گرمایش مردم با همین راندمان پایینی که اشاره شد، مصرف می‌شود و در ادامه به ناترازی گاز منجر می‌شود و به ناچار در روزهای بسیار سرد سال، مازوت‌سوزی اتفاق می‌افتد، گفت: بخش مهمی از ناترازی مربوط به مصرف بالای بخش خانگی هم در موضوع فرهنگ‌سازی استفاده از پوشش گرم در منازل و هم استفاده از بخاری‌های استاندارد است.

نریمانی خاطرنشان کرد: حداکثر گاز تولیدی کشورمان ۸۵۰ میلیون متر مکعب در شبانه‌روز است که در شش ماهه نخست، بخش صنعت مصرف‌کننده عمده بوده و مصارف تجاری و خانگی کمتر است، اما در شش ماه دوم بخش عمده مصرف گاز، بخش خانگی است که در روزهای بسیار سرد به نقطه‌ای می‌رسد که کمیته اضطرار سوخت تشکیل جلسه می‌دهد و در رابطه با مصرف گاز تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه، نیروگاه شهید منتظری هیچ اختیاری در نوع سوخت و تعیین ترکیب سوخت مصرفی ندارد و همه دستورات و تکالیف در سطح ملی و از تهران ابلاغ می‌شود، گفت: حتی برای در مدار بودن واحدهای نیروگاه، تصمیمات از مرکز ابلاغ و به نیروگاه تکلیف می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید منتظری اصفهان با اشاره به اینکه نیروگاه‌های کرج، تهران، مشهد و شیراز در مرکز شهر واقع شده است، اظهار کرد: تعطیل کردن نیروگاه موضوعی است که ابتدا خود دولت اجازه چنین اقدامی نخواهد داد؛ در موضوع جابه‌جایی نیز اگر سرمایه‌گذاری جدیدی صورت گیرد و مکان دیگری جانمایی شود، منطقی و اصولی است، اما در کوتاه‌مدت مقدور نیست و به اعتبار سنگینی نیاز دارد.

کد خبر 706737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.