احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر

معاون وزیر نیرو گفت: ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به دنبال تأیید معاون اول رئیس‌جمهور در بازه زمانی پنج‌ساله ساخته می‌شود.

به گزارش ایمنا، محمود کمانی اظهار کرد: بر اساس نیاز کشور به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ناترازی‌های برق، در جلسه اخیر شورای عالی انرژی این تصمیم با حضور رئیس‌جمهور گرفته شد که فراتر از برنامه‌هایی است که تاکنون برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌ایم.

وی افزود: به این منظور جلسه‌هایی با معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و مقرر شد برای ۱۵ هزار مگاوات آن علاوه بر مجوزهایی که پیش‌تر دریافت شده بود، پیگیری‌های جدیدی انجام شود و برنامه‌ای هم در این باره تدوین شده است.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: این برنامه اکنون ارائه شده و در نهایت در جلسه‌ای با حضور معاون اول و وزرای مربوط مقرر شد ۱۰ هزار مگاوات از دو روش احداث شود.

کمانی گفت: در گام نخست مقرر شد به‌صورت ویژه و فوری برای احداث چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی اقدام فوری انجام شود تا قبل از تابستان ۱۴۰۳ وارد مدار شوند. همچنین جلسه‌ای مجدد با حضور معاون اول برگزار و این امر مطرح شد و در شورای اقتصاد پیگیری و به‌اتفاق آرا مصوب شد.

وی ادامه داد: کلیت روش ساخت این چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر همچون همان مصوبه احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر قبلی است که فقط یک تفاوت جزئی دارد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران با بیان اینکه نرخ ۷.۲ سنت به‌ازای کیلووات‌ساعت و نیز پرداخت پنج‌ساله از ویژگی این قرارداد است، گفت: در یک قرارداد ۲۵ ساله که منعقد می‌شود، پنج سال آن از محل سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت خواهد شد.

مطالعه بیشتر:

چالش کوچک‌مقیاس‌ها

وی تصریح کرد: سایر آن نیز بسته به روش‌هایی خواهد بود که سرمایه‌گذار با وزارت نیرو توافق خواهد کرد که می‌تواند برق را به شبکه داده و از منافع حاصل بهره‌مند شود.

معاون وزیر نیرو از اعلام فراخوان برای این امر در هفته آینده خبر داد و گفت: شرکت‌های توانمند بزرگ می‌توانند در این امر شرکت کنند. علاوه بر این شرط حضور شرکت‌ها را انجام یک پروژه در زمینه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دانست، زیرا بخشی از تأمین مالی آن بر عهده خود شرکت‌ها خواهد بود.

کمانی انجام مناقصه را دومرحله‌ای توصیف کرد که در مرحله نخست، شرکت‌ها ارزیابی و پس از ارزیابی شرکت‌هایی که برنده می‌شوند، عقد قرارداد انجام می‌شود و کار را آغاز می‌کنند. همچنین برای تأمین مالی شرکت‌ها نیز با همراهی معاون اول رئیس‌جمهور مقرر شد صندوق توسعه ملی ورود کرده است و تأمین مالی قرار است، انجام شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 693569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.