چه ارتباطی بین مشکلات تیروئید و کاهش وزن وجود دارد؟

هورمون تیروئید اضافی اغلب با متابولیک پایه بالا همراه است، این بدان معنا است که بدن فرد در حال استراحت انرژی بیشتری می‌سوزاند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید بیش‌فعال و بزرگ می‌شود و ممکن است هورمون تیروئید بیشتری تولید کند، هورمون تیروئید میزان متابولیسم بدن انسان را تنظیم می‌کند. هورمون تیروئید اضافی اغلب با نرخ متابولیسم پایه (BMR) بالا همراه است، این بدان معنا است که بدن فرد در حال استراحت انرژی بیشتری می‌سوزاند، بنابراین کاهش وزن یکی از علائم رایج پرکاری تیروئید است.

چرا پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می‌شود؟

از آنجایی که نرخ متابولیسم پایه (BMR) در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید بالا است بسیاری از بیماران مبتلا به تیروئید پرکار در واقع دچار کاهش وزن هستند. اگر تیروئید به شدت بیش‌فعال باشد، BMR فرد افزایش پیدا می‌کند و در این صورت بدن به کالری بیشتری نیاز خواهد داشت. اگر بدن نتواند کالری اضافی را دریافت کند، کاهش وزن رخ می‌دهد.

آیا درمان پرکاری تیروئید از کاهش وزن بیشتر جلوگیری می‌کند؟

کاهش وزن شدید آسیب زیادی به بدن وارد می‌کند، بنابراین اغلب افراد مبتلا به پرکاری تیروئید به دنبال روش‌های درمانی هستند تا اثرات آن را کاهش دهند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که درمان صحیح تأثیر مثبتی بر جلوگیری از کاهش وزن ناشی از پرکاری تیروئید دارد. روش‌های درمانی مانند مصرف دارو به بدن کمک می‌کند فعالیت غده تیروئید تا حدی کاهش دهد. زمانی که فعالیت غده تیروئید کاهش پیدا کند، بیماران مجدد وزن قبلی خود را به دست خواهند آورد.

چگونه می‌توان مانع لاغری شدید در میان افراد مبتلا به پرکاری تیروئید شد؟

زمانی که وزن بدن بیشتر از حد استاندارد کاهش پیدا کند احتمال بروز بعضی از بیماری‌ها مانند ضعف مفاصل و استخوان‌ها، خستگی شدید و بی‌حالی زیاد افزایش پیدا می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از کاهش وزن شدید ناشی از بیماری پرکاری تیروئید، به پزشک متخصص مراجعه کنید، تغییر سبک زندگی و بعضی از راهکارهای غذایی می‌تواند مانع کاهش وزن شدید شود. در قدم اول باید مصرف داروهای درمان پرکاری تیروئید را آغاز کنید، هم‌زمان با مصرف دارو نیز باید از یک رژیم غذایی منظم و متناسب استفاده کنید، متخصص تغذیه میزان کاهش وزن شما را اندازه‌گیری می‌کند، سپس شاخص توده بدنی را محاسبه می‌کند و بهترین رژیم غذایی را پیشنهاد خواهد داد، البته رژیم غذایی مناسب باید همراه با داروهای درمان پرکاری تیروئید مورد استفاده قرار بگیرد.

دیگر روش مناسب برای پیشگیری از کاهش وزن در میان بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید، اندازه‌گیری مداوم سطح تیروئید است، به این منظور لازم است هر چند وقت یک‌بار بعضی آزمایشات را انجام دهید تا سطح تیروئید موجود در بدن اندازه‌گیری شود، در صورتی که داروها تأثیری بر درمان بیماری نداشته باشد، پزشک از روش‌های دیگر برای کاهش ترشح هورمون‌های تیروئید در بدن استفاده می‌کند.

علائم پرکاری تیروئید چیست؟

افرادی که مبتلا به بیماری پرکاری تیروئید هستند درگیر علائمی مانند استرس و اضطراب، تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، کاهش وزن، ضعف و لرزش اعضای بدن، بزرگ شدن غده تیروئید، احساس گرمای فراوان، قاعدگی‌های نامنظم و توقف قاعدگی در میان زنان، همچنین سوزش چشم و مشکلات بینایی هستند.

کد خبر 706097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.