انباشت آلاینده‌ها در ۱۰ روز گذشته / تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های اصفهان ادامه دارد؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با توجه به غلظت آلاینده‌های جوی در استان، تعطیلی مدارس به منظور در معرض آلودگی قرار نگرفتن دانش‌آموزان انجام می‌شود، نه برای کاهش میزان آلودگی؛ این تصمیم برای روزهای آتی نیز در کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان بررسی و بر حسب شرایط اعلام خواهد شد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پاسخ به این سوال که تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا مؤثر است؟ اظهار کرد: با توجه به غلظت آلاینده‌های جوی در استان، تعطیلی مدارس به منظور در معرض آلودگی قرار نگرفتن دانش‌آموزان انجام می‌شود، نه برای کاهش میزان آلودگی؛ این تصمیم برای روزهای آتی نیز در کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان بررسی و بر حسب شرایط اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طول ۱۰ روز گذشته، به صورت مستمر شاهد سکون دما در استان بودیم و با توجه به نبود جابه‌جایی در جو، شرایط انباشت آلاینده‌ها فراهم شده بود، افزود: به‌رغم در شرایط مذکور وزش باد باید ۲۵ متر در ثانیه باشد، وزش باد حدود دو متر در ثانیه گزارش شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به کاهش دید در نتیجه انباشت آلاینده‌ها در استان، تصریح کرد: سازمان هواشناسی در پی شرایط مذکور به خصوص برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هشدار وضعیت نارنجی صادر کرد و کارگروه شرایط اضطرار نیز تشکیل شد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده که با ورود سامانه ناپایدار از غرب، از فردا شب به تدریج شاهد جابه‌جایی و خودپالایی جو و در نتیجه کاهش آلاینده‌ها تا روز چهارشنبه باشیم، ادامه داد: به طور معمول، سامانه‌های وارد شده از غرب منجر به خودپالایی جو و داشتن جوی بهتر خواهند شد.

شیشه فروش با بیان اینکه تمهیدات لازم در خصوص شرایط جوی روزهای آینده اندیشیده می‌شود و اطلاع‌رسانی‌ها به دستگاه‌های مربوطه انجام خواهد شد، گفت: طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور در تابستان سال جاری، بارش‌های پاییزی باید زودتر از سال‌های قبل و بیشتر از نرم معمول خود رخ می‌داد، اما طبق اعلام این سازمان، پدیده‌ای تحت عنوان بلاکینگ شکل گرفته و منجر به ایجاد توقف در جو و انتقال رخداد بارش‌ها به آذرماه شده است.

وی با اشاره به آغاز بارش طی روز چهارشنبه تا جمعه اضافه کرد: سکون جو و افزایش غلظت آلاینده‌ها در هفته پایانی آبان‌ماه همراه با افت و خیز خواهد بود و میزان آن به شدت ۱۰ روز اخیر نخواهد بود.

لزوم مصرف معادل ۸۰ درصد مصرف دوره مشابه مصرف در سال گذشته

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: دستورالعمل مصرف بهینه گاز ابلاغ و بخشنامه‌ها به تمام ادارات ارسال شده است و تمام ادارات و سازمان‌ها باید نسبت به مصرف بهینه و رعایت ایمنی گاز طبیعی اقدام کنند و از همین رو رعایت دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد در تمام اماکن اداری باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز وقت اداری و خاموش کردن آنها یک ساعت قبل از اتمام وقت اداری، خاموش کردن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل و استفاده از دستگاه‌های گازسوز استاندارد و دارای برچسب بهینه A و B از جمله موارد ابلاغ شده است.

شیشه فروش تصریح کرد: معاینه فنی مورتورخانه‌ها توسط شرکت‌های تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان استاندارد، تعمیر دوره‌ای وسایل گازسوز توسط متخصصان مجرب، نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه‌ها به منظور افزایش ضریب ایمنی و بازدهی وسایل گازسوز نیز باید مد نظر قرار گیرد و هر مشترک باید کاهش حداقل ۲۰ درصدی گاز طبیعی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را در دستور کار داشته باشد.

وی ادامه داد: اماکنی از جمله اماکن دولتی، حوزه‌های گردشگری، آموزشی، فرهنگی، مدارس، دانشگاه‌ها، خیریه‌ها، اماکن ورزشی و مذهبی، حداکثر مجاز به مصرف معادل ۸۰ درصد مصرف دوره مشابه مصرف خود در سال گذشته هستند و تمام دستگاه‌ها باید خاموش کردن سامانه‌های گرمایشی ساختمان‌ های تجاری و ورزشی، بعد از ساعت ۱۸ را در دستور کار داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: شرکت گاز موظف به داشتن نظارت ویژه بر مصرف بهینه گاز طبیعی است و تیمی از این شرکت تجهیز شده تا به صورت ویژه همکاری با دستگاه‌ها و نظارت بر اجرای ابلاغیه‌ها را در دستور کار داشته باشد؛ همچنین شرکت توزیع برق نیز با همکاری شهرداری‌ها باید نسبت به ساماندهی روشنایی در مناطق شهری اقدام کند و در مقاطع حادثه‌خیز جاده‌ها، باید روشنایی برقرار باشند.

کد خبر 704027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    3 0
    عالیه مثل همیشه و هر سال مشکل حل شد تردد ناوگان حمل و نقل شهری، اتوبوس ها و کامیون ها را بیشتر کنید، اصلا آلودگی ندارن اصلا کامیون و اتوبوس گازوئیل سوز از رده خارج شده با مصرف صدی ۵۰ که آلودگی نداره تمام آلودگی مربوط به مصارف گاز خانگیه