روزی که یک ایران عزادار بود

این روزها و در تب و تاب برخی از شایعات باید به پای قصه آن ۳۷۰ مادری نشست که در ۲۵ آبان فرزندانشان بر دستان قدرشناس مردم این خاک تشییع شدند، باید به پای حرف جوانان آن روزها و سپیدموی این روزها نشست که جوانی خود را خرج این مسیر کردند تا بدانیم در ۲۵ آبان ۱۳۶۱ بر مردم چه گذشت تا ساده از آن نگذریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، می‌گویند مردم اصفهان حسابگرند و موقع خرج کردن شاید سخت‌تر دست در جیب خود کنند، اما زمانی که به کتاب قطور تاریخ نصف‌جهان نگاهی حتی گذرا می‌اندازیم، در خط به خط آن چیزی جز ایثار و فداکاری و ازخودگذشتگی نمی‌بینیم.

از روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی گرفته که جوانان مکتب روح‌الله پا در رکاب امام خویش شجاعانه به دل ظلمات حکومت پهلوی زدند و حتی جان خود را فدا کردند تا روزهای دفاع مقدس و فدا شدن ۲۳ هزار لاله در مسیر ولایت؛ آن‌ها فدا شدند، اما نباید ماجرایشان در میان روایات جعلی این روزها فدا شود، باید نسل به نسل به پای قصه آن ۳۷۰ مادری نشست که در ۲۵ آبان فرزندانشان بر دستان قدرشناس مردم این خاک تشییع شدند، باید به پای حرف جوانان آن روزها و سپیدموی این روزها نشست که جوانی خود را خرج این مسیر کردند.

حاج احمد سالک یکی از آن جوانان دیروز است؛ او که روزی از همان جوانان پابه‌کار مکتب روح‌الله بوده است، به رسم معرفت صحبت خود را با تعبیری از امام (ره) در وصف مردم اصفهان آغاز و اظهار می‌کند: امام فرمودند «شما در کجای دنیا می‌توانید جایی را مثل استان اصفهان پیدا کنید؟ همین چند روز پیش، فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ نفر را تشییع کردند.» و این تعبیر بزرگ‌ترین تعریفی است که شخصی از مردم پیشکسوت انقلابی و بابصیرت اصفهان بیان کرده است.

این مبارز روزهای انقلاب با بیان اینکه علی‌رغم برخی شایعاتی که برای مردم اصفهان مطرح می‌شود، می‌گوید: باگذشت‌ترین و بابصیرت‌ترین مردم اصفهانی‌ها هستند و در این راستا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲۰۰ شهید داشتیم؛ شهید مغربی در چهارباغ خواجو توسط حکومت نظامی تیمسار ناجی، شهید موحدیان در خیابان آب ۲۵۰، شهید نبوی‌منش با گلوله و شهید نم‌نبات نیز در خیابان ابن‌سینا به شهادت رسید.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم اصفهان پیشکسوت هستند زیرا اولین حکومت نظامی کشور در اصفهان شکل گرفت و داستان‌های مفصلی در این باره مطرح است، از طرفی واقعه پنجم رمضان در منزل آیت‌الله خادمی در کشور بی‌نظیر است.

سالک که در روز تشییع شهدای عملیات محرم از دست‌اندرکاران برنامه بوده است، درباره آن روز تاریخی می‌گوید: در آن زمان و برای تشییع شهدا مرکز معراج اهواز بود و زمانی که ۳۷۰ شهید به اصفهان منتقل شدند، ساماندهی‌ها انجام و سپاه مسئولیت کار را به عهده گرفت؛ در آن مدت نه تنها اصفهان بلکه کشور عزادار بود، اما در کنار این امر روحیه خانواده شهدا زبانزد بود.

روزی که یک ایران عزادار بود

وی با یادآوری اینکه در روز ۲۵ آبان مردم اصفهان شاهد تشییع ۳۷۰ شهید بودند، می‌گوید: در آن روز مرحوم آیت‌الله سیداسماعیل هاشمی زیر عالی‌قاپو نماز شهدا را خواندند و شاهد بودیم که برخی از این شهدا پدر و پسر یا برادر بودند که تابوت آن‌ها را به‌هم دوختیم و پیکر شهدا بر دوش مردم اصفهان تشییع شد و بی‌نظیرترین تشییعی بود که اتفاق افتاد.

این مبارز روزهای انقلاب ادامه می‌دهد: البته عملیات محرم بیش از هزار و ۲۰۰ شهید داشت که تنها در یک روز ۳۷۰ شهید و در دیگر روزها ۲۵۰ و ۱۵۰ شهید تشییع شدند که این روحیه بلند، استقامت، ایثار و گذشت مردم ولایت‌مدار و مذهبی اصفهان در ابعاد مختلف قابل تحسین است.

روزی که یک ایران عزادار بود

وی با تاکید بر اینکه ماجرای زندگی هر یک از شهدای اصفهان روایتی برای پر کردن گسل میان نسل جدید و گذشته است که باید به این امر توجه کرد، خاطرنشان می‌کند: مدارس و دانشگاه‌های اصفهان باید در قالب اردوهایی با حضور راویان، این روایت‌ها را برای جوانان تشریح کنند و رمز موفقیت را در وحدت و استقامت ملت ایران بدانند؛ چرا که گلستان شهدا شفاخانه مردم است.

سالک سخنان خود را با حماسه‌های مردم نصف‌جهان آغاز کرد و با همین موضوع نیز به پایان می‌رساند: در یکی از روستاهای اصفهان مادری که ۹ نفر از اطرافیانش به شهادت رسیده بودند، از مسئولان تنها دو خواسته داشت و می‌گفت این نظام را حفظ کنید که دست نامحرم نیفتد و از رهبر انقلاب محافظت کنید زیرا خدمتگزار است؛ این نگاه بلند و جهان‌بینی یک پیرزن از گوشه یک روستا برای جهانیان درس عبرت است.

کد خبر 703963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.