علائم هشداردهنده کمبود ویتامین K چیست؟

کمبود ویتامین K در بدن می‌تواند باعث خون‌ریزی قابل‌توجه، رشد ضعیف استخوان، پوکی استخوان و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نقش اصلی ویتامین K در بدن کمک به لخته شدن خون هنگام خون‌ریزی است؛ بدن برای کمک به حفظ استخوان‌های قوی نیز به این نوع ویتامین نیاز دارد. این نوع ویتامین خطر بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و پروتئینی را فعال می‌کند که مانع رسوب کلسیم در شریان‌ها می‌‎شود. نتایج مطالعات منتشر شده در مجله Oncology Letters نشان می‌دهد که ویتامین K2 می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند و خطر ابتلاء به سرطان پروستات و ریه را کاهش دهد.

علائم کمبود ویتامین K

کمبود ویتامین K در بدن می‌تواند باعث خون‌ریزی قابل‌توجه، رشد ضعیف استخوان، پوکی استخوان و افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی شود. البته ممکن است این علائم فقط مربوط به کمبود ویتامین K نباشد، بنابراین لازم است برای تشخیص صحیح با پزشک مشورت کنید. کمبود ویتامین K در میان بزرگسالان سالم نادر است و معمولاً در افراد مبتلا به سوءتغذیه شدید یا سوءجذب رخ می‌دهد.

مواد غذایی حاوی ویتامین K1

ویتامین K1 بیشتر در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات با برگ سبز یافت می‎‌شود و حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد کل ویتامین K مورد نیاز بدن را برطرف می‌کند. از جمله دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین K1 می‌توان به کلم‌پیچ، اسفناج، شلغم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کاهو و روغن‌هایی مانند روغن سویا و روغن کانولا اشاره کرد.

مواد غذایی حاوی ویتامین K2

ویتامین K2 در غذاهای تخمیرشده و محصولات حیوانی یافت می‎‌شود‬ و توسط باکتری‌های روده نیز تولید می‎‌شود. غذاهای سرشار از ویتامین K2 شامل لبنیات پرچرب مانند کره، مرغ، زرده تخم‌مرغ و غذاهای تخمیری می‏‌شود.

نیاز روزانه بدن به ویتامین K

برای بزرگسالان بالای ۱۹ سالم مصرف روزانه توصیه شده ویتامین K برای مردان ۱۲۰ میکروگرم و برای زنان ۹۰ میکروگرم است. این میزان را می‌توان به راحتی با مصرف یک فنجان اسفناج به دست آورد.

کد خبر 703119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.