لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

ورزش در فضای سبز باز از آفتاب گرفتن و تنفس هوای تازه گرفته تا بهره‌مندی از گزینه‌های تمرینی متنوع و فرصت ارتباط با طبیعت دارای مزایای زیادی است، بر همین مبنا بسیاری از شهرهای سراسر جهان به توسعه فضاهای و زمین‌های ورزشی سبز در سراسر مرزهای خود پرداخته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فضاهای سبز ورزشی روباز نقش چشمگیری در بهبود تندرستی و رفاه روانی ساکنان هر جامعه دارند، ضمن این‌که به بازآفرینی شهری، انسجام اجتماعی و ایجاد جوامع فعال و سالم کمک می‌کنند.

مزایا و معایب ورزش در فضاهای سبز روباز

ورزش در فضای سبز باز از آفتاب گرفتن و تنفس هوای تازه گرفته تا بهره‌مندی از گزینه‌های تمرینی متنوع و فرصت ارتباط با طبیعت دارای مزایای زیادی است. در واقع ورزش در فضای سبز باز مقرون‌به‌صرفه است، به‌واسطه پویایی، تنفس هوای تازه و نور خورشید باعث کاهش استرس می‌شود، فرصت‌هایی برای ایجاد ارتباطات اجتماعی جدید و هماهنگی عمیق‌تر با طبیعت ایجاد می‌کند و با بهبود تندرستی و شادی کلی همراه است، چراکه دوز سالم ویتامین D3 تأثیر مثبتی بر ذهنیت دارد و درگیر شدن در فعالیت‌های بدنی در فضای سبز باز منجر به بهره‌مند شدن از احساسات شادی ناشی از آفتاب و تنفس هوای پاک می‌شود.

البته این اقدام می‌تواند معایبی هم‌چون شرایط آب‌وهوایی هم‌چون باران، طوفان، برف یا گرمای شدید، برخور با مواد حساسیت‌زا مانند گرده گیاهان یا نیش حشرات، آلودگی هوای ناشی از مه‌دود یا گازهای گلخانه‌ای وسایل‌نقلیه، محدودیت‌های ناشی از عوامل فصلی و توانایی محدود برای انجام تمرینات خاص همراه باشد که به تجهیزات یا امکانات تخصصی نیاز دارند.

با این حال می‌توان با داشتن تجهیزات مناسب برای فعالیت‌های خاص، توجه به لباس‌های مناسب با شرایط آب‌وهوا، انتخاب کفش مناسب برای حمایت از بدن حین فعالیت‌های ورزشی و جلوگیری از صدمات احتمالی و پرداختن به انواع ورزش‌ها از مزایای ورزش در فضای سبز باز بهره‌مند شد.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

فضاهای سبز ورزشی و سلامت جسمی و روانی

شواهد نشان می‌دهد ورزش در فضاهای سبز با بهبود سلامت جسمانی و روانی همراه است که در دنیای امروز اهمیت بالایی دارد. در واقع افزایش تناسب اندام و عملکرد بهتر قلب و عروق، کاهش فشار خون و چاقی و برخورداری از تأثیرات مثبت بر تمام شاخص‌های سلامتی همه با فعالیت بدنی و ورزشی مرتبط هستند، اما شواهد نشان می‌دهد که اگر فعالیت‌ها در فضاهای سبز باز انجام گیرد، مزایای بیشتری به همراه خواهد داشت.

ورزش در فضاهای سبز اثرات مثبتی را بر خلق‌وخو، انعطاف‌پذیری، احساس تجدید حیات، برقراری تعاملات مثبت و بهسازی جوامع برای ساکنان محیط‌های شهری ایجاد می‌کند و از حالات عاطفی منفی مانند استرس، افسردگی، اضطراب، تنش، سردرگمی، عصبانیت، نشخوار فکری، تنهایی و روان‌رنجوری می‌کاهد.

فضاهای سبز ورزشی و بهبود آگاهی و ارتباطات زیست‌محیطی

در گذار به سمت اقتصاد سبزتر، آگاهی انسان از وابستگی خود به طبیعت و تنوع زیستی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. امروزه شهرنشینی به بالاترین حد خود رسیده است و انتظار می‌رود تا ۲۰۵۰ چند برابر شود. بنابراین توسعه مناطق طبیعی زیبا و قابل دسترس در محیط‌های شهری و ایجاد فرصت بیشتر برای شهروندان به‌منظور برقراری ارتباط با طبیعت اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. این آگاهی‌بخشی همچنین با توسعه فضاهای فعال شهری همراه است که محیط محلی را تغییر می‌دهند تا به کاهش بی‌تحرکی و افزایش سلامت و تندرستی شهروندان کمک کند و با دور شدن از روزمرگی‌ها همراه است.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

فضاهای سبز ورزشی و بهبود شمولیت اجتماعی

مفهوم فضاهای فعال شهری از محیط‌های ساخته‌شده (ساختمان‌ها و فضاهای سبز) به روشی هوشمندانه استفاده می‌کند تا صرف‌نظر از طبقه‌بندی‌های درآمد، وضعیت اجتماعی و فرهنگی یا شرایط فیزیکی، دسترسی برابر برای همه فراهم آورد. فضاهای سبز ورزشی در کنار به‌ارمغان آوردن سلامت و تندرستی نقش چشمگیری در ایجاد آینده‌ای پاک، پایدار، زیبا و قابل دسترس برای همه ایفا می‌کند.

یکی از محورهای بازنگری در طراحی فضاهای مشترک شهری در آینده، ایجاد شرایط مناسب برای ابتکارات پایین به بالا و ایجاد امکان فعالیت در فضای باز است. ورزش و فعالیت بدنی راه‌های عالی برای انجام این کار هستند که جوامع مختلف را در کنار هم قرار می‌دهند و با تخصیص فضاهای عمومی به منافع خصوصی بعد جدیدی به مکان‌های موجود شهری اضافه می‌کنند.

توسعه زمین‌های ورزشی روباز در جهان / ‏چین، پارک ورزشی هوشمند اوردوس و وضع قانون تناسب اندام

پارک ورزشی هوشمند اوردوس نمونه‌ای از فضاهای سبز ورزشی است که تمام ویژگی‌های یادشده را در خود دارد. این پارک طبیعت را برای مردم به ارمغان آورده، گرایشات را به سمت یک سبک زندگی سالم تغییر داده و زمین‌های سبز را به روال زندگی ساکنان شهر بازگردانده است.

منطقه کانگباشی در اوردوس چین هنگام بازسازی یک میدان شهری به فکر ایجاد چنین پارک مناسبی برای همه مردم افتاد که نیازهای روزافزون برای یک سبک زندگی سالم را با استفاده از یک مکان عمومی برآورده کند. این ساخت‌وساز در ابتدا یک فاجعه مطلق و بدون کارآیی بود، اما بازسازی‌ها به آن رونق بخشید.

پارک ورزشی هوشمند اوردوس امروزه در زمینی به مساحت بیش از ۸۷ هزار کیلومتر مربع گسترش یافته و به یک منظره منحصربه‌فرد تبدیل شده است که در ایجاد آن ویژگی‌های طبیعی منطقه به‌طور کامل مورد توجه قرار گرفته و یک پارک ورزشی جامع مناسب برای همه سنین و علایق ورزشی ایجاد شده است.

زمین‌های فوتبال، بسکتبال، تنیس، بدمینتون و تنیس روی میز، فضای پیاده‌روی، پارک بازی کودکان، زمین دوچرخه‌سواری نوجوانان، منطقه ورزش جامع برای سالمندان و فضاهای استراحت و اوقات فراغت برای خانواده‌ها از شاخصه‌های این پارک ورزشی جامع است. مناطق قلیایی آن نیز که امکان کاشت گل و گیاه ندارد، برای بازی‌های فصلی (منطقه چاله‌های شنی در تابستان و مسیرهای اسکیت در زمستان) استفاده می‌شود. این پارک به یک استخر بزرگ برای ورزش‌ها و فعالیت‌های آبی نیز مجهز است و طراحی مناظر طبیعی آن به‌نحوی انجام گرفته که با افزایش احساس امنیت روانی و تقویت ارتباط مردم و طبیعت همراه است.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

در این پارک از یک سیستم پلت‌فرم مدیریت هوشمند برای ورزش و تعامل با مردم استفاده می‌شود. سیستم‌های هوشمند شامل روشنایی کنترل‌شده، نظارت بر داده‌های ترافیکی، مکان‌یابی هوشمند، سیستم تصفیه آب، شارژرهای خورشیدی در مبلمان فضای باز، مدیریت هوشمند آب و مواردی از این قبیل از ویژگی‌های پایداری آن محسوب می‌شود.

چین همچنین با وضع قانون تناسب اندام به راه‌اندازی زمین‌های بازی مخصوص سالمندان پرداخت که تجهیزات و امکانات ورزشی و سرگرمی متناسب با آن‌ها ارائه می‌دهد. ویژگی بارز این زمین‌ها دربرداشتن انواع تاب‌ها و الاکلنگ‌های مناسب برای این قشر در کنار وسایل ورزشی هم‌چون دوچرخه‌های سواری و ثابت، تردمیل، صندلی‌های درازکش و سایر امکانات ورزشی است و سالمندان شهر را به فعالیت‌های جسمی تشویق می‌کند که برای تقویت عضلات و حافظه آن‌ها بسیار مفید است.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

هند، بازنگری در استفاده از چمن‌های ورزشی

استفاده از چمن‌های مصنوعی در فضاهای ورزشی خطری برای سلامتی انسان و تشدید مسائل اقلیمی است، بنابراین برنامه‌ریزی شهری باید بر فضاهای سبز باز برای جامعه تمرکز کند. از سوی دیگر بازی و ورزش در بیرون از خانه با رشد کلی ذهن، بدن و روح انسان ارتباط تنگاتنگی دارد.

هند طی سال‌های اخیر در حال بهبود عملکرد خود در عرصه ورزش بین‌المللی بوده و در عین حال وضعیت فوق‌العاده خود را در ورزش کریکت حفظ کرده است. این کشور به‌تدریج سیاست‌های ورزشی خود را گسترش داد و توانست میزبان رویدادهای ورزشی بین‌المللی بزرگی مانند جام جهانی فوتبال زیر ۱۷ سال فیفا در سال ۲۰۱۷ باشد و برای میزبانی المپیک در سال ۲۰۳۶ آماده شود.

توسعه زمین‌های ورزشی، معرفی ورزش برای زنان و استفاده از ورزش برای صلح و توسعه در کنار بلندپروازی‌ها برای میزبانی منظم از رویدادهای مهم ورزشی، هند را به فکر ایجاد یک محیط ورزشی کل‌نگر در سراسر شهرها و روستاهای خود انداخت تا جوانان را در فعالیت‌های ورزشی و بدنی مشارکت دهد. با این وجود هند به‌تدریج شاهد کاهش زمین‌های ورزشی طبیعی و افزایش زمین‌هایی با چمن مصنوعی بود که با خطرات سلامتی و زیست‌محیطی بسیاری همراه است و شوراهای شهر متعددی در سراسر جهان آن را ممنوع کرده‌اند.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

هند با توجه به این موضوع و اهمیت تمرکز بر فضاهای باز سبز برای جامعه در روند برنامه‌ریزی شهری که در کنار تشویق فعالیت‌های ورزشی برای جوانان شهری، فضایی را برای مشارکت جامعه نیز فراهم می‌کند، مرزبندی دقیقی برای توسعه تجاری و زیرساختی کشور به کار گرفت که زمین‌های ورزشی موجود در شهرها را متحول می‌کند. این کشور در عین حال تلاش برای گسترش فضاهای سبز باز را افزایش داد و آن را به بخشی از برنامه‌های شهری موفق خود تبدیل کرد.

امروزه توسعه و تحول شهری برای افزایش سهم زمین‌های سبز ورزشی بخش مهمی از برنامه‌ریزی‌های شهرهای هند در نظر گرفته می‌شود. این امر تضمین می‌کند که جوانان شهری راهی برای ابراز استعداد خود در ورزش پیدا کنند و سلامت روانی و جسمی خود را توسعه دهند که در نتیجه به‌طور بالقوه منجر به عملکرد معتبر هند در رویدادهای مهم ورزشی بین‌المللی می‌شود.

آمریکا، گسترش فضاهای سبز ورزشی در محیط‌های شهری محروم

ایالات متحده آمریکا سرمایه‌گذاری چشمگیری بر گسترش پارک‌های ورزشی و فضاهای پیاده‌روی سبز به‌ویژه در بخش‌های محروم خود داشته است که جوامع شهری را قادر می‌سازد تا فضاهای تفریحی در فضای باز ایجاد، پارک‌های موجود خود را احیا و ارتباطات بین مردم و محیط‌های بیرونی را تقویت کنند.

به این ترتیب شهر جونزبورو آرکانزاس به یک پارک تفریحی-ورزشی برای فعالیت‌ها و امکانات رفاهی شامل زمین گلف، مسیر پیاده‌روی، حوضچه ماهی‌گیری دو هکتاری، زمین بازی ماجراجویی، زمین‌های چند منظوره، فضای سبز، نیمکت‌ها و پارکینگ مجهز شد.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

در کالیفرنیا نیز پارک بلوار هشت هکتاری در شهر سن‌دیگو توسعه پیدا کرد تا به ایستگاه‌های استراحت، پارکینگ، فضاهای بازی و زمین‌های ورزشی مجهز شد و در اختیار جوامع کم‌درآمد محلی قرار گیرد. پارک ایالتی ریودو در لس‌آنجلس احیا و به جاده دسترسی وسایل‌نقلیه، پارکینگ، مسیرهای پیاده‌روی، چمن‌های ورزشی، زیستگاه‌های بومی، سرویس‌های بهداشتی، فضاهای استراحت و نیمکت‌ها مجهز شد تا فرصت‌های تفریحی باکیفیت در فضای باز را برای جوامعی ایجاد کند که از نظر اقتصادی و دسترسی به پارک در وضعیت نامناسبی قرار دارند. یک مرکز خرید در شهر سانفرانسیسکو واقع در محله‌ای پرجمعیت با تمرکز بر خانواده‌های محروم از نظر اقتصادی نیز بازسازی و به انواع امکانات و فعالیت‌های درخواستی جامعه از جمله باغ اجتماعی، محوطه چمن باز، منطقه بازی، مسیر پیاده‌روی و زمین بسکتبال مجهز شد.

شهر بولدر در کلرادو قطعه زمینی به مساحت هفت جریب را توسعه داد تا یک زمین بازی ماجراجویی تعاملی با امکانات کوهنوردی، کاوش در طبیعت، باغ اجتماعی با نمایش گیاهان بومی و پایدار، یک مسیر کوچک دوچرخه و مناطق تفریحی غیرفعال با مسیرهای طبیعی را در آن ایجاد کند.

شهر استمفورد در کنتیکت با بهبود چیدمان پارک، جایگزینی امکانات تفریحی که عمر مفیدشان به پایان رسیده است، اضافه کردن بازی‌های آب، محوطه چمن‌زار چندمنظوره، زمین بازی، پارکینگ اضافی، محوطه‌سازی، نصب تجهیزات تفریحی و بهبود زمین‌های تنیس و بسکتبال به فضاهای سبز ورزشی-تفریحی مجهز شد.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

شهر اسپرینگفیلد در ماساچوست از بودجه اختصاص‌یافته برای احیای پارک نیل با نصب زمین بازی، پاویون پیک نیک، مسیرها و زمین‌های ورزشی، پارکینگ و محوطه‌سازی استفاده و امکانات و عملکردهای تفریحی پارک را احیا کرد.

شهر دیترویت پارک همیلتون خود را به پارک اسکیت، مسیر پیاده‌روی، زمین بازی، زمین ورزشی، زمین بسکتبال و تنیس و پارکینگ، همچنین مجموعه‌ای از باغ‌های بارانی، درختان و امکانات تفریحی مجهز کرد.

شهر سنت‌پل مینه‌سوتا فرصت‌های تفریحی در فضای باز در محل مرکز تفریحی خود ایجاد کرد که باعث ایجاد یک زمین ورزشی چند منظوره، یک منطقه بازی جدید، افزایش فضای سبز انعطاف‌پذیر، سیستم مدیریت آب طوفان، بهبود دسترسی، روشنایی، مبلمان، کاشت، محوطه‌سازی، پارکینگ در محل و افزایش سایه شد.

هیئت پارک‌ها و تفریحات مینیاپولیس پارک ویلارد خود را گسترش داد و بازسازی کرد که تأسیسات جدید شامل یک منطقه تفریحی، منطقه بازی، زمین بسکتبال، مسیرهای ورزشی و اسکیت‌، امکانات زمین ورزشی، یک منطقه اجتماع در فضای باز، و یک سرویس بهداشتی می‌شود.

شهر لورین اوهایو به ساخت هفت زمین جدید فوتبال، یک زمین فوتبال جدید، یک زمین سافت‌بال جدید، نوسازی ۱۱ زمین بیسبال موجود و فرسوده، نوسازی زمین‌های موجود و ساخت یک زمین پرداخت و سرویس‌های بهداشتی جدید، پارکینگ، سنگ‌فرش و پیاده‌رو ایجاد کرد و با نصب روشنایی LED در سراسر پارک و محوطه‌سازی بهبود یافته در اطراف تأسیسات جدید و بازسازی‌شده امکانات منطقه را بهبود بخشید.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

شهر اسکرانتون پنسیلوانیا پارک رو به وخامت کانل خود را با یک مسیر جدید حلقه سلامت، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی مترقی، زمین بازی و پارک تفریحی احیا کرد و شهر راک هیل کارولینای جنوبی پیشرفت‌های قابل‌توجهی در پارک آرموری خود ایجاد کرد که شامل جایگزینی مسیرهای قدیمی و افزودن مسیرهای جدید، بازسازی زمین بسکتبال، بهبود زمین بیسبال جوانان و ایجاد محوطه تفریحی جدید، زمین بازی، زمین چند منظوره و کاشت درختان سایه‌دار بود.

شهر آستین تگزاس نیز به بازسازی استخر پارک محله مونتوپولیس به‌عنوان تنها استخر در یک منطقه چهار مایلی پرداخت. انعطاف‌پذیری پارک جدید آن را قادر می‌سازد تا به بخش بزرگ‌تری از جامعه خدمت کند.

پارک‌ها و تفریحات سیاتل در واشنگتن با ایجاد یک منطقه تناسب اندام، یک مسیر راهپیمایی روشن، تجهیزات ورزشی، سطوح انعطاف‌پذیری، میزهای پیک‌پنگ، مسیرهای دوچرخه و یک فضای تجمع اجتماعی بهبود پیدا کرد و شهر میلواکی ویسکانسین به امکانات تفریحی فعال به‌روز شده شامل یک زمین فوتبال به اندازه استاندارد، زمین‌های بسکتبال و تنیس بازسازی شده، بهبود دسترسی به زمین‌های موجود، روشنایی بهبود یافته، مسیرهای جدید پیاده‌روی، سازه‌های سایه‌دار و سکوهای تماشاگران مجهز شد.

آلمان، ورزش در فضای سبز باز

شهرهای آلمانی از دویدن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، یوگا و پیلاتس تا شرکت در ورزش‌های آبی شامل شنا، قایق‌سواری، قایق‌رانی و پارو زدن ایستاده، گزینه‌های بسیار و امکانات متنوع و هیجان‌انگیزی برای فعالیت داشتن حین لذت بردن از هوای تازه ارائه می‌دهند زیرا سیاست مدیران ترویج فعالیت‌های بیرون از منزل است.

مسیرهای دو، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برلین در محیط‌های طبیعی ایجاد شده‌اند و محوطه‌های سرسبز ساخته‌شده در آن‌ها مناطق ایده‌آلی برای تمرینی آرام ارائه می‌دهند. مونیخ از یوگا و پیلاتس در یکی از پارک‌های شهر یا کناره‌های رودخانه گرفته تا دویدن و دوچرخه‌سواری در باغ انگلیسی یا پارک المپیک و کوه‌نوردی در مراتع کوهستانی خیره‌کننده و صخره‌نوروی در صخره‌های چالش‌برانگیز، گزینه‌های زیادی را برای علاقمندان به ورزش در فضای سبز باز فراهم می‌کند و در کنار ورزش‌های آبی، در سواحل آن امکانات والیبال ساحلی وجود دارد.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

کلن در کنار سایر ورزش‌های نام‌برده ورزش‌های موج‌سواری و اسکی روی آب، پارکور، کوهنوردی و بولدرینگ در فضای باز و سرپوشیده و والیبال ساحلی را نیز ارائه می‌دهد و می‌توان در این شهر بدون توجه به شرایط آب‌وهوایی به ورزش پرداخت. فرانکفورت فعالیت‌های مختلفی را برای لذت بردن از ورزش در فضای سبز باز و در آغوش گرفتن طبیعت ارائه می‌دهد و دوسلدورف هم که به طور کلی یک صحنه ورزشی پر جنب‌وجوش در فضای باز است.

در نهایت فرقی ندارد که فردی به دنبال آرامش، هیجان یا تقویت تناسب اندام باشد، هامبورگ گزینه‌های زیادی برای در آغوش گرفتن هوای تازه و فعالیت در فضای باز ارائه می‌دهد و در کنار ورزش‌های نام‌برده و کوهنوردی، یک مرکز تنیس و اسکواش روباز پیشرفته در فضای سبز دارد.

تایلند، سالن ورزشی بدون‌کربن بامبو

معماران در چیانگ‌مای تایلند یک سالن ورزشی بدون کربن بنا کردند که به‌طور کامل از خرپاهای پیش‌ساخته بامبو، بدون آرماتورهای فولادی یا اتصالات فلزی ساخته شده است و انتظار می‌رود حداقل ۵۰ سال عمر کند. طراحی این سالن ورزشی بر اساس گل نیلوفر آبی انجام گرفته و در عین ترکیب با طبیعت دربردارنده امکانات ورزشی مدرن است.

سالن ورزشی بامبوی تایلند در برابر بادهای پرسرعت، زلزله و سایر نیروهای طبیعی رایج در منطقه مقاوم و از آنجا که بامبو از کربن جذب‌شده به‌میزان بسیار بیشتری نسبت به کربن ساطع‌شده در طول تصفیه، حمل‌ونقل و ساخت‌وساز استفاده می‌کند، دارای ردپای کربن صفر است. طراحی پایدار چنین مکانی، علاوه بر جذب ساکنان به خروج از منزل و حضور در فضاهای سبز، انجام فعالیت‌های ورزشی را نیز ترغیب می‌کند.

لزوم وجود فضاهای باز ورزشی شهری برای نشاط ساکنان

کد خبر 702843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.