درمان اختلال دوقطبی چگونه ممکن است؟

الکتروشوک یا ECT یک روش درمانی برای اختلال دوقطبی است که طی آن مغز تحریک می‌‎شود و علائم اختلال بهبود پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اختلال دوقطبی که به عنوان بیماری شیدایی یا افسردگی شیدایی نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال خلقی است که باعث تغییرات شدید در خلق‌وخو، سطوح انرژی، الگوهای تفکر و رفتار می‌شود. این رفتارها ممکن است ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد و توانایی فرد بیمار برای انجام کارهای روزمره را مختل کند.

علائم اختلال دوقطبی

از جمله علائم و نشانه‌های اختلال دوقطبی می‌توان به بی‌قراری، افزایش انرژی، احساس نشاط شدید در بعضی مواقع، احساس خشم و پرخاشگری، انتقادناپذیری، زودرنجی، احساساتی بودن، پرحرفی، ناتوانی در تمرکز، کاهش نیاز به خواب، کاهش قابل‌توجه اشتها و وابستگی به بعضی افراد و نزدیکان اشاره کرد. احساس ناراحتی و پوچی، فکر یا اقدام به خودکشی و ریسک‌های غیرمنطقی از دیگر نشانه‌های اختلال دوقطبی در نظر گرفته می‌شود.

درمان اختلال دوقطبی چگونه ممکن است؟

دلایل بروز اختلال دوقطبی

دلیل خاص و واحدی برای بروز اختلال دو قطبی وجود ندارد و مانند دیگر بیماری‌ها مجموعه‌ای از دلایل می‌تواند باعث بروز این اختلال شود. از جمله عوامل خطر اختلال دوقطبی می‌توان به ژنتیک، ساختار مغزی، اضطراب و ترس اشاره کرد. بهره‌مندی از نوع ژنتیک خاص باعث بروز اختلال دوقطبی می‌‎شود؛ اگرچه وجود یک فرد مبتلا به این اختلال در خانواده احتمال ابتلای دیگر اعضا را نیز به شدت افزایش می‌دهد، الزاماً فردی که در معرض افراد دوقطبی است دچار این اختلال نخواهد شد.

محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده‌اند که ساختار مغزی افرادی که دچار اختلال دوقطبی هستند با ساختار مغز افراد عادی متفاوت است، به‌طوری که ضخامت قشر مغز این افراد در بعضی نقاط نازک‌تر و آسیب‌پذیرتر است. ترس و اضطراب نیز دیگر عامل خطر بروز اختلال دوقطبی است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که در معرض استرس فراوان هستند، بیشتر از دیگران دچار اختلال دوقطبی شده‌اند.

روش‌های درمانی اختلال دوقطبی

یکی از مؤثرترین روش‌های درمان اختلال دوقطبی استفاده از داروهایی است که به کاهش علائم این اختلال کمک می‌کند. متخصصان با در نظر گرفتن فواید و مضرات دارو، تاریخچه بیماری و میزان پیشرفت آن داروهای مناسب را تجویز می‌کنند. این داروها انواع مختلفی دارند و هر کدام تأثیر متفاوتی بر علائم اختلال دوقطبی دارد. الکتروشوک یا ECT نیز روش درمانی دیگر است که طی آن مغز تحریک می‎‌شود و علائم اختلال بهبود پیدا می‌کند. این روش درمانی بی‌خطر است و با بی‌هوشی عمومی صورت می‌گیرد، البته زمانی که مصرف دارو تأثیرگذار نباشد از این روش استفاده می‎‌شود. دیگر روش درمان اختلال دوقطبی استفاده از امواج مغناطیسی تحت عنوان روش TMS است، این روش نیز مغز را برای درمان علائم اختلال دوقطبی تحریک می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در کنار روش‌های درمانی باید از مکمل‌های دارویی نیز استفاده شود تا علائم اختلال دوقطبی تسکین پیدا کند.

درمان اختلال دوقطبی چگونه ممکن است؟

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به اختلال دوقطبی

پیروی از رژیم غذایی مناسب می‌تواند به تسکین علائم اختلال دوقطبی کمک کند. یک رژیم غذایی سالم برای این اختلال شامل امگا -۳، منیزیم و چربی‌های سالم می‌شود. ماهی و مکمل‌های روغن ماهی حاوی امگا -۳ است که به کاهش احساس افسردگی بیماران دوقطبی کمک می‌کند. غلات کامل، لوبیا و سبزی‌ها با برگ سبز تیره نیز رایج‌ترین داروی درمان اختلال دوقطبی است. چربی‌های سالم موجود در آووکادو و روغن زیتون نیز در این زمینه تأثیرگذار است. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی باید مصرف کافئین و قند را کاهش دهند زیرا باعث وخیم شدن علائم بیماری می‌شود.

کد خبر 700344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.