فناوری‌های نوین برای درمان بیماری‌های روانی

فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، بازی‌های کامپیوتری و ربات درمانگر می‌تواند به بهبود بیماری‌های روانی کمک کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیشرفت تکنولوژی به حوزه سلامت روان نیز وارد شده است و از این طریق به بهبود کیفیت درمان کمک کرده است. امروزه درمان اختلالات روانی با بهره‌مند شدن از تکنولوژی آسان‌تر شده است. اختلالات روانی در واقع نوعی مشکل یا اختلال در فرآیندهای روانی و رفتاری انسان است که خود را به شکل ناهنجاری‌های رفتاری و جسمی نشان می‌دهد، اختلالات روانی می‌تواند زندگی فرد را به‌طور کامل مختل کند. در ادامه به بررسی تعدادی از فناوری‌های نوین برای درمان بیماری‌های روانی می‌پردازیم:

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی افراد را در یک محیط تحریک شده قرار می‌دهد. در این شرایط درمانگر کنترل کاملی بر آن چیزی که بیمار می‌بیند و می‌شنود، دارد، بنابراین استفاده از فناوری واقعیت مجازی به تشخیص و درمان مشکلات سلامت روان کمک قابل توجهی می‌کند. برای نمونه، بیماری که درگیر بعضی از اشکال فوبیا است، در یک محیط کنترل شده و ایمن در معرض یک شیء مانند عنکبوت یا موقعیت مانند ارتفاع قرار می‌گیرد. درمانگر به صورت هم‌زمان واکنش‌های عاطفی و فیزیکی بیمار را تحت نظر می‌گیرد و روش درمان مؤثر را ارائه می‌کند.

فناوری‌های نوین برای درمان بیماری‌های روانی

هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی می‌تواند با جمع‌آوری حجم زیادی از داده‌ها به تشخیص عواملی که خطر بروز بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهد را شناسایی کند، این داده‌ها به تشخیص دقیق بیماری، همچنین ارائه روش مؤثر درمان آن کمک می‌کند. برای نمونه، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هوش مصنوعی قادر است بیماری‌هایی مانند اوتیسم، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی را تشخیص دهد، مهارت‌های تشخیص الگو و توانایی‌های پیش‌بینی هوش مصنوعی می‌تواند ابزار ارزشمندی برای پزشکان در زمینه تشخیص بیماری‌های روانی باشد.

فناوری‌های نوین برای درمان بیماری‌های روانی

بازی‌های کامپیوتری

به نظر می‌رسد که بازی‌های کامپیوتری می‌تواند به بهبود سلامت روان افراد کمک کند. بعضی از این بازی‌ها به صورت خاص موضوعات روان‌شناسی را هدف قرار می‌دهد، حتی بازی‌هایی مانند SPARX برای درمان افسردگی و اضطراب نوجوانان طراحی شده است. کاربران در این بازی وظایف و چالش‌های مختلفی را تکمیل می‌کنند که به‌طور خاص تکنیک‌های مقابله با افسردگی را می‌آموزند، همچنین افراد با انجام دادن این مدل بازی می‌آموزند که افکار منفی خود را کنترل کنند.

ربات درمانگر

ربات‌های مجهز به تکنولوژی‌های نوین به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به بیماری‌های روانی کمک قابل توجهی می‌کند، به‌طوری که می‌توان از آن‌ها برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به بیماران استفاده کرد. علاوه بر این، ربات‌ها می‌توانند اختلالات اضطراب، افسردگی و تغییر خلق‌وخو را تشخیص دهند.

کد خبر 700118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.