تأثیر معکوس گذار سبز جهان بر فروش سوخت‌های فسیلی

افزایش گرایش جهانی به انرژی‌های سبز در راستای سیاست‌های گذار سبز جهان با اوج‌گیری شدید تقاضا برای سوخت‌های فسیلی تا پیش از سال ۲۰۳۰ همراه است که مقابله با این بحران به همکاری‌های بین‌المللی نیاز دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چشم‌انداز سالانه انرژی جهانی نشان می‌دهد که افزایش شگفت‌انگیز فناوری‌های انرژی پاک مانند خورشیدی، بادی، خودروهای برقی و پمپ‌های حرارتی، جهان را در مسیر تغییراتی قرار داده است که نیروی مورد نیاز خود را از خانه‌ها گرفته تا وسایل‌نقلیه و کارخانه‌ها از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تأمین کند.

گذار سبز جهان با توسعه انرژی پاک

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سرمایه‌گذاری روی انرژی پاک از سال ۲۰۲۰ تاکنون ۴۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش تنها به دلیل تشدید فشارها برای کاهش انتشار کربن نیست، بلکه عوامل اقتصادی، تمایل به ایجاد مشاغل سبز و نیاز به امنیت انرژی در وهله کنونی در سطحی جهانی رو به افزایش است.

گذار به انرژی پاک در سراسر جهان، در روندی غیرقابل توقف در حال وقوع است تا جایی که تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۳۰، تردد خودروهای الکتریکی در سراسر جهان ۱۰ برابر بیشتر از میزان فعلی باشد، انرژی خورشیدی بیشتر از کل نیاز سیستم‌های فعلی ایالات‌متحده برق تولید کند و انرژی‌های تجدیدپذیر ۵۰ درصد از کل ترکیب انرژی جهانی را تشکیل دهند.

این افزایش‌ها بر اساس سیاست‌های فعلی دولت‌ها تعیین شده که البته اغلب از برنامه‌های اعلام شده جهانی عقب است. اما اگر تعهدات ملی و بین‌المللی انرژی و اقدامات آب‌وهوایی به‌طور کامل و به‌موقع تحویل داده شوند، حرکت به سمت انرژی پاک و گذار سبز جهان می‌تواند سریع‌تر اتفاق بیفتد.

افزایش تقاضای سوخت‌های فسیلی به‌دنبال گذار سبز جهان

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تغییرات بدون توقف جهان به سمت انرژی‌های پاک باعث می‌شود تقاضا برای همه سوخت‌های فسیلی تا پیش از سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد. به این ترتیب عده‌ای معتقدند برای دستیابی به اهداف آب‌وهوایی، جهان باید از گذار به انرژی پاک عقب‌نشینی کند، چراکه این گذار با افزایش گرمایش جهانی به‌دنبال افزایش تقاضا برای انواع سوخت‌های فسیلی همراه بوده است.

از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد دستیابی به اهداف توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس و حفظ دمای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد جهان نیازمند سیاست‌های بسیار قوی‌تری است، چراکه تقاضا برای سوخت‌های فسیلی همچنان بسیار بالا است که این امر مانعی بزرگ برای دستیابی به این اهداف به‌شمار می‌رود و نه‌تنها باعث بدتر شدن اثرات آب‌وهوایی پس از عبور از یک سال گرمای بی‌سابقه می‌شود، بلکه امنیت سیستم انرژی را نیز به خطر می‌اندازد. چنین پیامدی مانع از ایجاد دنیای خنک‌تر با وجود شرایط آب‌وهوایی شدید می‌شود.

همکاری‌های بین‌المللی برای گذار به انرژی پاک

حرکت در مسیر دستیابی به گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی همچنان امکان‌پذیر، اما بسیار دشوار است. با این حال هزینه انفعال بسیار سنگین‌تر است، زیرا انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی با روند فعلی، جهان را همواره در مسیر گرمایش ۲.۴ درجه سانتی‌گرادی قرن حاضر نگه داشته است.

دولت‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران باید به جای جلوگیری از گذار به انرژی پاک، موانع دستیابی به آن را پشت سر بگذارند و از مزایای بی‌شماری از جمله فرصت‌ها و مشاغل صنعتی جدید، امنیت انرژی بیشتر، هوای پاک‌تر، دسترسی جهانی به انرژی سبز و داشتن آب‌وهوایی پاک‌تر برای همه بهره‌مند شوند.

در این راه هر کشور مسیر خاص خود را دارد، اما برای تسریع گذار انرژی پاک و مواجهه با افزایش تنش‌ها همکاری‌های بین‌المللی از اهمیت چشمگیری برخوردار است.

سرعت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به توانایی بشر برای تأمین مالی راه‌حل‌های پایداری بستگی دارد که تقاضای انرژی روبه‌رشد فعلی را در سریع‌ترین اقتصادهای جهان برآورده می‌کنند. امروزه با وجود افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، توجهات دوباره بر امنیت انرژی متمرکز شده است، با این حال جهان همچنان درگیر بحران جهانی انرژی ناشی از شرایط روسیه و اوکراین است که به بی‌ثباتی و افزایش قبوض انرژی منجر شد.

با این وجود نکته امیدوارکننده این است که ادعاها مبنی بر این‌که نفت و گاز گزینه‌های مطمئنی برای آینده انرژی و آب‌وهوایی برای جهان هستند، ضعیف‌تر از همیشه به نظر می‌رسند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از آن است که این امر بار دیگر بر «ضعف‌های عصر سوخت‌های فسیلی» تأکید و مزایای تغییر به سمت یک سیستم انرژی پایدارتر را برجسته می‌کند. در واقع بازارهای انرژی بسیار پرنوسان اهمیت حصول اطمینان از داشتن عرضه مقرون‌به‌صرفه، قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر را نشان داده است.

کد خبر 698937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.