عادت‌های غذایی که خطر بروز سنگ کلیه را کاهش می‌دهد

مصرف آب زیاد نقش مهمی در در زمینه کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه دارد، هیدراته نگه داشتن بدن به رقیق شدن موادی که باعث بروز سنگ کلیه می‌شود، کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سنگ کلیه به رسوبات املاح و مواد معدنی در کلیه گفته می‌شوداین رسوبات معمولاً از کلسیم یا اسید اوریک تشکیل شده‌اند، افزایش غلظت این مواد در ادرار و تجمع آن‌ها در کلیه و دیگر قسمت‌های دستگاه دفع ادرار با ایجاد رسوبات سخت همراه است. با وجود اینکه ژنتیک و شرایط پزشکی نقش مهمی در افزایش خطر سنگ کلیه دارد عادات غذایی نیز می‌تواند در این زمینه تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد، در ادامه به بررسی عادت‌های غذایی می‌پردازیم که خطر بروز سنگ کلیه را کاهش می‌دهد:

محدود کردن مصرف نمک و هیدراته نگه داشتن بدن

مصرف آب زیاد نقش مهمی در زمینه کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه دارد، هیدراته نگه داشتن بدن به رقیق شدن موادی که باعث بروز سنگ کلیه می‌شود، کمک می‌کند و احتمال تشکیل رسوبات در کلیه را کمتر می‌کند، توصیه می‌شود که بزرگسالان روزانه سه لیتر مایعات مصرف کنند. مصرف سطوح بالای سدیم نیز منجر به افزایش کلسیم در ادرار می‌شود که یک عامل خطر برای تشکیل سنگ کلیه است، بنابراین لازم است افراد مصرف نمک خود را کاهش دهند.

کاهش مصرف غذاهای حاوی اگزالات

به گفته متخصصان، اگزالات می‌تواند با کلسیم در ادرار متصل شود و احتمال بروز سنگ کلیه را افزایش دهد؛ غذاهایی مانند اسفناج، چغندر و آجیل سرشار از اگزالات هستند، بنابراین توصیه می‌شود که میزان مصرف این مواد غذایی کاهش پیدا کند.

کنترل کردن مصرف پروتئین و کلسیم

رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی می‌تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد که منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، لازم است در میزان مصرف پروتئین و کلسیم اعتدال رعایت شود، زیرا افزایش یا کاهش میزان مصرف کلسیم هر دو احتمال بروز سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

خودداری از مصرف بیش از حد ویتامین C

دوزهای بالای مکمل‌های ویتامین C ممکن است با تشکیل سنگ کلیه مرتبط باشد، بنابراین توصیه شده است افراد در میزان استفاده از مکمل‌های ویتامین C زیاده‌روی نکنند. همچنین از آنجایی که کافئین باعث کم آب شدن بدن می‎‌شود، مصرف آن باعث بروز سنگ کلیه می‌شود؛ سبزیجات سرشار از پتاسیم مانند کلم پیچ و کلم بروکلی احتمال بروز سنگ کلیه را کاهش می‌دهد، لیمو نیز حاوی اسید سیتریک است که هم از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و هم به حل شدن آن‌ها کمک می‌کند، غلات کامل نیز به پیشگیری و درمان سنگ کلیه کمک قابل‌توجهی می‌کند.

ترجمه از پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 698570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.