۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
دریچه‌ای به «سمت خدا»

قلم به دست گرفتیم و از سمت خدا نوشتیم، سمت و سویی که اگر دنبالش کنید و برایش وقت و زمانی بگذارید، ضرر نکرده‌اید؛ سمت خدا می‌کوشد ما را با آموزه‌های دین مبین اسلام به سمت خدا رهنمون کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر روز ظهر نجم‌الدین شریعتی با حضور در برنامه سمت خدا، طلیعه برنامه را با با ابیاتی آشنا رقم می‌زند و قدم‌زنان در حوالی باران، همراه با بینندگان بصیر و پروپاقرص برنامه‌اش نفسی تازه می‌کند.

او سال‌ها است که ظهرگاهان با شبکه سه خو گرفته و نفس گرمش، گرمابخش خانه‌های ایرانی‌ها است؛ هر از گاه به بهانه‌ای همچون ختم یک دوره قرائت روزانه قرآن کریم، از استودیوی برنامه خارج می‌شود و اجرای خود را به صحن و سرای مشهدالرضا (ع)، قم یا جمکران راهی می‌کند.

نجم‌الدین، مجری این سال‌های سمت خدا است و هر چند همین چند ماه پیش برای یکی دو ماه اجرای برنامه را به دیگری واگذاشت و زود برگشت، اما همچنان نام و نشان سمت خدا با او عجین شده است و میهمانان روحانی برنامه نیز، با روحیات و محوریت برنامه‌اش قرین شده‌اند.

سمت خدا، زنده‌ترین برنامه تلویزیونی گفت‌وگومحور است که بدون وقفه در این سال‌ها روی آنتن زنده رفته است و فقط در مواردی همچون پنجشنبه‌ها که امام جمعه اردبیل سخنوری می‌کند، برنامه به صورت ضبط شده پخش می‌شود.

دریچه‌ای به «سمت خدا»

عصاره برنامه‌های دینی

سمت خدا، عصاره برنامه‌های مذهبی رسانه ملی است و علاوه بر بینندگان خاص و ثابتی که دارد، توانسته است در چند سال اخیر در فضای مجازی و موبایلی هم عضو بگیرد و برای خود نام و نشان و عنوانی دست و پا کند.

علاوه بر شبکه اجتماعی ایتا، در سروش و بله نیز کانال‌های فارسی سمت خدا تولید محتوا دارند و علاوه بر زبان مادری، در اینستاگرام به زبان‌های رواندایی، اسپانیایی و عربی نیز فعالند.

سمت خدا همچنین یک صفحه فروش ویژه کتاب‌های معرفی شده کارشناسان برنامه در اینستاگرام دارد و در یوتیوب نیز اشاعه‌گر معنویت و ارزش‌های اسلامی در این شبکه اجتماعی است.

اما اوج کار سمت خدا در به‌کارگیری کارشناسان دینی و مذهبی سخنور است؛ سخنوران مسلط به علوم اسلامی و قرآنی که به علم روز مجهزند و گهگاه سبک زندگی اسلامی را با روان‌شناسی روز تلفیق و به مخاطبان هدیه می‌کنند.

یکی از کارشناسان این برنامه، حجت‌الاسلام تراشیون است که علاوه بر نفوذ و برد کلام و آرامش لطیف در بیان، ظریفانه مسائل مرتبط با مهارت‌های زندگی و تربیت فرزندان در خانواده را بازگو می‌کند و با کمک گرفتن از احادیث، روایات و نقل مقیاس‌گونه با سبک زندگی غربی، درس زندگی را مشق می‌کند و معلمانه به ما هدیه می‌دهد.

دریچه‌ای به «سمت خدا»

حجت‌الاسلام عاملی نیز امام جمعه اهل علم اردبیل است که هر پنجشنبه جلوی دوربین سمت خدا، جماعتی را با ته‌لهجه آذری به سمت خدا می‌کشاند؛ او هر چند کمی ثقیل سخن می‌گوید، اما دانش بالای او کفایت صدها نشست رخ به رخ در همین برنامه را می‌کند؛ بحث این روزهای وی در سمت خدا مربوط به تمدن پایه‌گذاری شده توسط نبی مکرم اسلام (ص) است.

حجت‌الاسلام نظافت در این ایام که شاهد هجوم وحشیانه ایادی شیطان صفت اسرائیل به مردم بی پناه غزه هستیم، در همین رابطه و وظایف انسان‌ها در برابر چنین مسائلی سخن می‌گوید.

حجت‌الاسلام پناهیان هم از نگرش صحیح به دین و مفاهیم دینی (ایمان و قدرت) می‌گوید و حجج‌الاسلام صفایی‌بوشهری و عابدینی، به ترتیب ویژگی‌های اهل ایمان از نگاه اهل بیت و قرآن و سیره تربیتی انبیای الهی به‌ویژه حضرت موسی (ع) را به بحث می‌نشینند و با زبانی شیوا و مردم‌پسند، این مسائل را به بینندگان منتقل می‌کنند.

حجج‌الاسلام میرباقری، رفیعی، حیدری‌کاشانی، شریفیان، فرحزاد، خضری، لقمانی، سعیدی، حسینی‌قمی، کاشانی و چندین روحانی دیگر یا در دوره‌های قبلی برنامه یا به مناسب‌های خاص در سمت خدا حضور پیدا می‌کنند.

دریچه‌ای به «سمت خدا»

صحیفه گران‌سنگ سجادیه امام زین‌العابدین (ع) هفته‌های متمادی جایگاه ویژه‌ای در سمت خدا داشت و حجت‌الاسلام فرحزاد، با زبانی شیوا و ضمن برشمردن روایت‌های ناب همراه با صلوات مکرر، این برنامه را وزین‌تر و دیدنی‌تر می‌کرد.

کمی پیش‌تر هم حجت‌الاسلام بهشتی از شاگردان استاد محسن قرائتی در این برنامه حضور می‌یافت و با نقل خاطراتی از استاد فرهیخته و خنده‌رویی خویش، درباره اهمیت نماز و مباحث مرتبط با این واجب الهی به گفت‌وگو با مجری سمت خدا می‌نشست.

نکته مهم در این میان، انتشار تیتروار آیات و احادیثی است که در برنامه هر روز از زبان کارشناسان سمت خدا بیان می‌شود و خلاصه‌وار در اختیار اعضای کانال قرار می‌گیرد.

به اضافه این موارد...

اجرای طرح قربانی ماه‌های قمری از جمله طرح‌های عام‌المنفعه این برنامه پویای رسانه ملی است که در آن مشارکت‌کنندگان نذورات خود را به شماره حساب اعلام شده در کانال‌های مجازی و زیرنویس شبکه سه واریز می‌کنند و در این عمل خداپسندانه سهیم می‌شوند؛ سهیم شدنی به وسعت ایران اسلامی که هر ماه یک استان و منطقه محروم را پوشش می‌دهد و ضمن توزیع گوشت بین نیازمندان شناسایی شده، مستندی از این فعالیت خیرخواهانه تهیه و از همین برنامه برای مردم پخش می‌شود.

ختم قرآن

تلاوت و تفسیر و تدبر در قرآن پای ثابت این برنامه است و همین ایام هشتمین دوره ختم قرآن کریم برنامه سمت خدا نیز برگزار و نکات برگزیده هر جز در پرتال سمت خدا بارگذاری شد.

فرزندان غدیر

این عنوان طرحی است که با مشارکت سمت خدا و خیریه حضرت خدیجه کبری (س) برای حمایت از درمان زوج‌های نابارور اجرا می‌شود و با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه این گروه از افراد جامعه را یاری می‌کند.

دریچه‌ای به «سمت خدا»

اجازه از مراجع عظام شیعه برای مسائلی همچون پرداخت رد مظالم در ماه‌های ربیع‌الاول هر سال، بارگذاری کلیپ‌های خلاصه و مفید هر برنامه در کانال‌های سمت خدا به صورت تصویری و فایل صوتی کامل برنامه به شکل صوت، تهیه بنرهایی با محتوای اعتقادی و تربیتی در قالب هشتگ‌های مجله دینی و سخن نوشت، یادآوری اعمالی همچون نماز و صدقه اول هر ماه قمری و در نهایت نکات مهم از تلاوت قرآن روزانه در قالب طرح و بنر از دیگر فعالیت‌های شاخص و روزانه این برنامه تلویزیونی است.

ختم کلام اینکه سمت خدا و امثال آن همچون برنامه یاد خدای شبکه قرآن یا معرفت شبکه چهار سیما می‌کوشند معنویت، حکمت و بینش دینی را به ما هدیه کنند و از دریچه دین وارد زندگی‌های ماشینی‌شده، شلوغ، پردغدغه و پرمشغله امروزمان شوند.

دریچه‌ای که اگر گشوده شود، انوار قدسی حق، بهتر بر وجودمان می‌تابند و تنفس هوای بندگی، برایمان تازه و تازه‌تر خواهد شد.

گزارش از محمود افشاری، خبرنگار فرهنگ

کد خبر 698062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهام سادات افروشه IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    1 0
    متن بسیار کامل و جامع بود . توضیحات مربوط به کارشناسان مذهبی با ریزجزئیات درخصوص گویش بسیار زیبا نوشته شده بود
  • مینا دعوتی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    1 0
    خداقوت قلمتون واقعا عااااااایه👌😍