کتاب‌های صوتی، آشتی دوباره با مطالعه/ راویان خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟

این روزها که افراد بخش اعظمی از وقت خود را در مسیر رفت و آمد و ترافیک هستند، کتاب‌های صوتی می‌تواند به‌عنوان همراهی همیشگی باعث افزایش آگاهی افراد شود اما در این میان آنچه که باعث جذب بیشتر مخاطبان خواهد شد، لحن و نوع روایت گوینده کتاب است که در ادامه مروری بر ویژگی‌های یک راوی خوب خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هرچند ورق زدن صفحات کتاب حس و حالی متفاوت دارد اما این روزها و با افزایش مشغله افراد کتاب‌های صوتی یکی از راهکارهای مؤثر برای پیوند دوباره و بیشتر با کتاب و کتابخوانی است اما در این میان آنچه که باعث جذب افراد به این عنصر مؤثر می‌شود نقش راوی کتاب به‌عنوان واسط میان شنونده و نوشته است.

راوی کتاب صوتی باید بتواند با فراز و نشیب لحن خود، شنونده را به گونه‌ای جذب کند که گویی در حال زندگی کردن در تک به تک خطوط کتاب است اما اگر همین ویژگی ساده به خوبی اجرایی نشود، این مخاطب نیست که ضرر می‌کند زیرا صدها جایگزین دیگر وجود دارد که می‌تواند به سمت آن برود.

در ادامه مروری بر ویژگی‌هایی خواهیم داشت که باعث جذب بیشتر مخاطبان کتاب‌های صوتی خواهد شد:

بازیگری

خواندن کتاب صوتی تنها محدود به صدای خوب و خواندن درست کلمات نمی‌شود بلکه اجرای یک راوی می‌تواند تجربه روایی شنونده را بسازد یا از بین‌ببرد، به همین دلیل باید برخی از مهارت‌ها را تقویت‌کند که بازیگری یکی از این مهارت‌هاست.

راویان کتاب صوتی باید عمل را روایت و دیالوگ را با صدای شخصیت‌های مختلف اجرا کنند زیرا ممکن است مجبور شوند گویش‌های مناسب منطقه را بیاموزند، شیوه‌های آوازی را ابداع‌کنند و از تکنیک‌های مختلف اجرایی برای تجسم کامل نقش هر شخصیت و مطابقت با احساسات متغیر داستان استفاده کنند.

کنترل تنفس

مهارت‌های صداپیشگی قوی، مهم‌ترین اصل ضبط‌حرفه‌ای کتاب‌های صوتی است؛ تنفس نامناسب حین ضبط کتاب صوتی می‌تواند غیرطبیعی به نظر برسد و توجه شنونده را پرت‌کند؛ یک راوی خوب می‌داندکه چگونه بدون دخالت در جریان متن، در میکروفون نفس بکشد و در این راستا کنترل نفس می‌تواند کمک کند تا راوی صدای ملایم‌تر و دلپذیرتری داشته باشد.

مهارت‌های خواندن عالی

راویان کتاب‌های صوتی باید با جریان متن هماهنگی داشته باشند و آن را روان، طبیعی و دقیق بخوانند، همچنین تلفظ صحیح کلمات مبهم، نام کشورها و اصطلاحات خارجی ضروری است.

راوی همیشه باید متن را از قبل بخواند و درباره کلمات ناآشنا تحقیق تا خود را برای بهترین اجرا در زمان ضبط آماده کند و برای این امر راوی می‌تواند جلسات تمرین خود را با نرم افزار حرفه‌ای ضبط کند تا جزئیات عملکرد خود را اصلاح کند.

استقامت صوتی

ضبط یک کتاب صوتی به ساعت‌های طولانی صحبت بدون وقفه با وقفه‌های کمی نیاز دارد؛ در این میان راویان می‌توانند با نوشیدن چای و عسل، گرم کردن و اجتناب از فشارهای صوتی برای کمک به قوی نگه داشتن تارهای صوتی و افزایش استقامت صوتی برای جلسات طولانی ضبط کتاب صوتی هوای تارهای صوتی‌تان را داشته‌باشند.

شنیدن کتاب‌های صوتی

همچنین راویان می‌توانند با شنیدن مجموعه‌ای از کتاب‌های صوتی از راویان برجسته یا پیشرو خود را تقویت کرده و تکنیک‌های خواندن آن‌ها را بررسی کنند؛ مطالعه نحوه تنظیم تنفس و جابه‌ جایی بین صداهای مختلف توسط راوی‌های با تجربه می‌تواند تکنیک‌های خواندن و اجرای راویان را تقویت کند.

کد خبر 702745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.