طلاب و روحانیون باید مسلح به دانش روز باشند

لنجان_امام جمعه فولادشهر گفت:طلاب و روحانیون در راستای آگاهی بخشی و بصیرت دهی به جامعه دارای رسالت سنگینی هستند از این جهت باید با در نظر گرفتن توطئه های دشمنان دین، مسلح به دانش روز باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود سرافراز در گردهمایی روحانیون و ائمه جماعات فولادشهر با تبریک اعیاد خجسته شعبانیه اظهار کرد: مراجع تقلید، روحانیون صالح و مجتهدان پارسا به عنوان متخصصان و کارشناسان دینی از دیر باز به عنوان منادیان و مروجان فرهنگ و هویت دینی و حافظان و پاسداران همیشگی اسلام و قرآن بوده اند  و از این جهت مردم در طول تاریخ همواره به عالمان دینی و روحانیت اعتماد داشته اند و این بزرگ ترین نعمت است که باید قدردان آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه روحانیان، به عنوان پاسداران سنگرهای ایدئولوژیک، همواره از دین و کیان میهن اسلامی دفاع کرده اند، افزود: باید توجه داشت که روحانیت در مقابله با استعمار و استکبار نقش بسیار مهمی را داشته است و عینی ترین برون داد نقش و جایگاه روحانیت در رویکرد فرهنگی، دینی و اخلاقی مردم را می توان به روشنی در پیروزی و تثبیت و استمرار حرکت اسلامی و انقلابی ملت مسلمان کشورمان در طول سالهای مبارزه با رژیم پهلوی و سالهای دفاع مقدس و رونق بخشیدن به مساجد و نمازهای جمعه و مراسم مذهبی و ایجاد تحولات معنوی در عمیق ترین لایه های اجتماعی مشاهده کرد.

روحانیان، به عنوان پاسداران سنگرهای ایدئولوژیک، همواره از دین و کیان میهن اسلامی دفاع کرده اند

امام جمعه فولادشهر تصریح کرد: در ایام مبارزات برای پیروزی انقلاب و همچنی دفاع مقدس، روحانیت، فصلی زریّن و تابناک، در تاریخ خود به یادگار گذاشتند و انبوه روحانیان جوان، مخلص و پاک باز، در عرصه های نبرد حضور یافتند و از اعتماد تاریخی جامعه به روحانیت، پاسداری کردند و نگاهبان عزّت دین شدند.

وی ادامه داد: حضور فوج فوج روحانیان در گردان های رزمی و تبلیغی و خون پاک انبوه شهیدان روحانیت، توانست تبلیغات مغرضانه را در هم شکند و همگامی حوزه را با دشواری های جنگ نشان دهد از این رو باید گفت دشمن همواره برای تقابل با اسلام و قرآن سعی داشته از طریق کوبیدن روحانیت به اسلام ضربه بزند.

سرافراز اضافه کرد: دشمنان اسلام ناب محمدی همواره تاکید بر ابعاد حزن انگیز و عزا در اسلام و انقلاب دارند تا این توهم را لااقل در بین گروهی از جوانان و عوام بوجود آورد که اصولاً اسلام بیشتر با سیاهی، شهادت، غم، اندوه و سوگواری توام بوده و شادیها، جشن ها، و زیبایی های ظاهری در اسلام جایگاهی ندارد.

وی عنوان کرد: بدون شک چنین توهمی زمینه های دین گریزی و کم رنگ شدن باورها و اعتقادات دینی در بین بخشی از طبقات مردم بویژه نسل جدید را بوجود می آورد و نگاه آنان را به آن سوی مرزها متمرکز و متمایل می خواهد کرد.

نقش برجسته روحانیون در طرح و ترویج حقایق و معارف اصیل اسلام

وی بیان کرد: در این میان روحانیون و حوزه های علمیه به دلیل جایگاه ویژه ای که در طرح و ترویج حقایق و معارف اصیل اسلام داشته و دارند و با توجه به سهم ممتازی که در اداره امور کشور بعهده دارند، بیش از سایر گروه ها و نخبگان دینی مکلف و موظف به ارائه قرائتی جامع و آمیخته به شادیها و زیبایی های مشروع و مقبول اسلام بوده اند.

امام جمعه فولادشهر خاطرنشان کرد: لذا بر روحانیون و مبلغان دینی لازم و بلکه واجب  است که با بهره گیری از منابع و مبانی دینی و تاریخ اسلام و سیره معصومین (ع) و تالیف و تولید محصولات فرهنگی و دینی مبتنی بر معیارها و محورهای شادی و نشاط در اسلام، نیاز طبیعی و فطری افراد جامعه به خصوص نسل جوان به زندگی توام با شادی را پاسخ دهند.
وی اذعان کرد: تعریف شادی و تفریح و باز تولید آموزه های دینی و تفریحات سنتی در عصر جدید و نیز تاکید بر این واقعیت که اسلام به جشن ها و شادی ها بیش از عزا و سوگواری ها تکیه و تاکید داشته و دارد، و همچنین تبیین و تشریح خنده، شادی و نشاط در زندگی ائمه اطهار (ع) از جمله موارد مهمی است که باید مورد عنایت و توجه جدی روحانیون قرار گیرد.

اوّلین وظیفه عالم دینی تبلیغ است

سرافراز متذکر شد: از منظر آیات و روایات، رساندن پیامهای سازنده خدا به اندیشه و دل مردم، مهم­ترین وظیفه انبیای الهی و ادامه دهندگان راه آنان است و به انجام رساندن این وظیفه تا آنجا اهمیت دارد که قرآن خطاب به پیامبر اسلام می­فرماید إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ جز تبلیغ بر عهده تو نیست و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) خود را به عنوان یک «مبلغ» به مردم معرفی می­کند و میفرمایند من فقط مبلّغم.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری نیز براساس همین آموزه نبوی تبلیغ را مهم­ترین وظیفه عالمان دینی دانسته و می­فرمایند «امروز علمایی که مشغول تحصیل علم دین و حقایق دینی هستند ... توجه کنند که اوّلین وظیفه عالم دینی تبلیغ است و علم دین برای تبلیغ است».

امام جمعه فولادشهر ادامه داد: ایشان در فراز دیگری می­فرمایند «من مصرّم که جامعه تبلیغی ما باید به تبلیغ به صورت یک کار اصلی و حقیقی و لازمه قطعی علمِ دین نگاه کند. جامعه علمی دینی اولین وظیفه­اش تبلیغ است. تبلیغ یک وظیفه درجه دومِ مخصوصِ عدّه­ای خاص از روحانیان نیست. شرایط و لوازم و نیازها و تلاشهایی احتیاج دارد. کسانی که اهل این کارند، باید دامن همّت به کمر بزنند و آستینها را بالا کنند و این حرکت را انجام دهند».

اولین گامی که مقام معظم رهبری در راستای رسالت روحانیون مهم می­دانند، زمان­شناسی و درک کردن لحظه هاست

وی اضافه کرد: اولین گامی که مقام معظم رهبری در راستای رسالت روحانیون مهم می­دانند، زمان­شناسی و درک کردن لحظه هاست لذا باید توجه داشت که امروز دشمن هویت معنوی جوانان جامعه اسلامی را هدف قرار داده است و در صدد است جامعه و مردم را از اعتقادات دینی تخلیه کند که این کار امروز از طریق فضای مجازی با همه مزایایی که دارد انجام می شود چراکه این شبکه ها در مسائل غیراخلاقی غوغا می کنند و نقش روحانیون در این میان بسایر حائز اهمیت است.

سرافراز با اشاره به اینکه طلاب نسبت به آسیب‌های جامعه موضع‌گیری صریح داشته باشند، تصریح کرد: طلاب و روحانیون در راستای آگاهی بخشی و بصیرت دهی به جامعه دارای رسالت سنگینی هستند از این جهت باید با در نظر گرفتن توطئه های دشمنان دین، مسلح به دانش روز باشند.

وی در پایان به آئین افتتاح قرارگاه فرهنگی ولی امر و دارالمهدی(عج) و اهداف تشکیل این قرارگاه اشاره کرد و گفت: امروز حجت بر تمامی فرهیختگان، فرهنگیان، نخبگان، روحانیون و صاحب نظران حوزه و دانشگاه فولادشهر تمام است و همه دلسوزان فرهنگی باید به میدان بیایند و برای رفع آسیبها و ناهنجاری های اجتماعی چاره اندیشی کنند.

کد خبر 302492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.