ولایت، منظر تحقق آرمان‌های الهی

ولایت مهمترین عنصر اصلی در جامعه اسلامی محسوب می‌شود، زیرا ولایت است که می‌تواند با بصیرت و تفکر و اندیشه راه را برای سایر موضوعات دینی باز کند تا جامعه به تعالی حقیقی برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ولایت در مکتب اسلام و جهان‌بینی توحیدی از جایگاه والایی برخوردار است، به تصریح خداوند در قرآن (مائده / آیه ۶۷)، پیامبر اکرم (ص) مأمور می‌شود رهبر و زعیم سیاسی اسلامی را در اجتماع کم‌نظیر مسلمانان، تعیین، منصوب و معرفی کند و از همه آنان برای جانشین خود بیعت بگیرد. در این راستا بزرگان و علمای دین از آن به‌عنوان رکن توحیدی و دژ محکم الهی یاد کرده‌اند.

دهه ولایت و امامت، بستری مملو از نور و معنویت و مناسب برای ارائه مباحث عقیدتی، ولایی و حتی سیاسی است، به این ترتیب ساختارهای اصلی دین مبین اسلام بار دیگر یادآوری و نقش «اهل بیت (ع)» در جلوگیری از انحراف دین مبین اسلام بازگو می‌شود.

بر همین اساس باید قدر دهه ولایت را دانست و در این دهه بزرگ ولایت، شعائر را تعظیم کرد و گرامی داشت. در کنار درس‌های عید غدیر، ولایت فقیه که شعبه‌ای از ولایت امیرالمومنین (ع) است را باید دریافت کرد و شناخت. برای آگاهی بیش‌تر از نقش تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز ولایت و رهبری، کافی است به جریان غدیر خم نظری بیندازیم.

ولایت، منظر تحقق آرمان‌های الهی

غدیر، سرچشمه جوشان ولایت و پیام‌آور استمرار حکومت الهی در جهان هستی است. اهمیت و ارزش ولایت و ولایت‌مداری تا آنجا است که خداوند محور عالم را محور ولایت قرار داده و در آیات مختلف قرآن کریم به ولایت و در دیگر آیات نورانی این کتاب آسمانی نیز به اطاعت از ولایت، اشاره کرده است.

غدیر، ارزشمند و ظرفیتی تمام‌نشدنی برای جهان اسلام و جامعه بشری است غدیر مسئله‌ای جهانی و فراسرزمینی است که امروز و در ایام دهه ولایت و امامت بیش از هر زمانی باید به تبیین این واقع همت گماشت و برای غدیر کاری کرد.

معارف غدیر همچنان ناشناخته است

حجت‌الاسلام سیداحمد میرمرشدی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن تبریک دهه ولایت و امامت، اظهار کرد: غدیر از جمله موضوعات اصلی و محوری رسالت پیامبر اعظم (ص) محسوب می‌شود. به این معنا که پیامبر مکرم اسلام (ص) کتاب قرآن را به جامعه معرفی و نبوت را نهادینه و جامعه را با نبوت آشنا کرد.

وی ادامه داد: اشاعه و تبیین فرهنگ والا و غنی غدیر در دهه ولایت و امامت ضرورتی است که باید آن را دریافت. آنچه که برای معرفی توحید، معاد و سایر تعالیم و آموزه‌های اسلامی است، تحقق اهداف انبیا بود.

کارشناس مسائل سیاسی و دینی خاطرنشان کرد: خداوند متعال بر اساس همین نگاه شرایطی را فراهم کرد و به پیامبر فرمود که باید مقوله ولایت را مطرح کند. همچنین فرمود اگر این موضوع را مطرح نکنید، تمام آنچه که در طول ۲۳ سال رنج و زحمت برای تبلیغ دین و اسلام متحمل شده‌اید، بدون فایده می‌ماند و از دست می‌رود.

به گفته وی، آنچه که مهم است این است که مبانی، تئوری‌ها و نظریه‌های ارزشمند، در صحنه عمل به کار گرفته شود. آن عاملی که می‌تواند کتاب و سنت را به‌کار گیرد و فرامین وحی را اجرا کند، مقوله ولایت است بنابراین ولایت، منظر تحقق آرمان‌های الهی است که تا وقتی محقق نشود، دین هم جریان پیدا نمی‌کند و جاری نخواهد شد.

میرمرشدی تاکید کرد: دین یک برنامه مدون قابل اعتماد برای اداره آخرت و دنیای بشر است و این اداره به دست ولی فقیه سپرده شده است. خداوند متعال ۱۲ ولی و امام را به عنوان چشمه جوشان در نظر گرفته است تا این اولیای الهی در یک بستر تاریخی همه خواسته‌های خداوند را روی زمین برای آخرت و دنیای افراد جامعه تحقق بخشند.

وی با اشاره به اینکه این مسئله از ولایت امیرمومنان علی ابن ابیطالب (ع) و روز غدیر آغاز شد، اظهار کرد: غدیر منشأ تحقق ولایت عامه و ولایت خاصه برای واقع شدن دین در مدار اداره دنیا است.

این کارشناس امور دینی و سیاسی با بیان اینکه آنچه که دشمنان ما و ولایت برنمی‌تابیدند و برنمی‌تابند، این بوده است که نمی‌خواستند ادیان الهی در روز زمین جریان پیدا کند و اداره دنیا به دین سپرده شود، خاطرنشان کرد: همواره در ادوار تاریخی مختلف شاهد رخداد جنگ‌های خانمان‌سوز بوده‌ایم و بزرگترین ضربه‌ای که جریان مخالف با دین از ماجرای حرکت پیامبر اکرم (ص) دیده، نصب ولی امر مسلمین در روز غدیر است.

حجت‌الاسلام میرمرشدی تصریح کرد: تفکر و جریان منحرفی دوست ندارد دین در عالم هستی جریان داشته باشد و دنیای بشریت مبتنی بر دین ساخته شود. وقتی جهان هستی بر پایه دین‌مداری اداره شود، ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض محوشده و جامعه بشری زیر سایه ولایت به آرامش مادی و معنوی دست می‌رسد.

ولایت، منظر تحقق آرمان‌های الهی

وی تصریح کرد: افرادی که منافعشان درگیر است و بر اساس معیار و ملاک نمرودها، قارون‌ها و شیاطین انسی و جنی رفتار می‌کنند، همه تلاششان این است که همه جوانب ولایت برای بشریت شکافته نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی و اعتقادی گفت: کاری که انقلاب اسلامی به زعامت امام راحل انجام داد، این بود که در اوج انحراف، عنصر حقیقی اداره جهان یعنی ولایت را برجسته و به همه معرفی کرد.

وی گفت: امام (ره) در قالب ولی فقیه در زمان غیبت امام عصر (عج) را مطرح کردند. با مطرح کردن ولایت فقیه حقیقت امامت و ولایت امام زمان تصویرسازی شد که بشریت بدانند آنچه ما به دنبال آن هستیم برای رسیدن به ولایت الهیه توسط امام عصر (عج) از طریق ولی فقیه است و او مظهری از ولایت الهی روی کره زمین است.

به گفته میرمرشدی، حرکتی که امام راحل انجام داد، کارستانی در اواخر قرن بیستم بود که صدای نظام سلطه را بلند کرد و خواب او را آشفته ساخت. اینکه امروز در سوئد، دانمارک و دیگر کشورهای غربی قرآن می‌سوزانند یا کاریکاتورهای موهن می‌کشند، نشان از بلند شدن همان صداها است.

وی یادآور شد: وقتی امانوئل مکرون به نشریه‌ای که علیه دین و مقدسات اسلام می‌نویسد، بها می‌دهد یا در ماجرای فرانسه می‌گویند مسلمانان متعصب در فرانسه محور شورش‌ها هستند، به این دلیل است که احساس خطر کرده‌اند.

این کارشناس اظهار کرد: اگر قدرت اسلام نهادینه شود و علم بر پایه دین و دانایی رشد کند، قدرت و ثروت بسازد و این ثروت و اقتصاد مبتنی بر معیارهای دینی باشد، آن‌ها حرفی برای گفتن و مطرح کردن نخواهند داشت و کاری از پیش نخواهند برد.

ولایت، منظر تحقق آرمان‌های الهی

وی تاکید کرد: ولایت فقیه، نظام‌های مختلف از سوسیالیسم تا لیبرالیسم و دیگر مکاتب الحادی را محو کرده و به حاشیه برده است. ولایت فقیه زمینه‌ساز جریان بسیار پیشرفته در مسیر تمدن‌سازی است. رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود، بر پیشرفت، عدالت و رسیدن به قله علم و توسعه دانش‌بنیان‌ها تاکید دارند و حتی فرمودند باید به جای ترجمه از زبان‌های دیگر به جایی برسیم که دیگران متون را به فارسی ترجمه کنند.

حجت‌الاسلام میرمرشدی تصریح کرد: پرچم‌داری و حرکت معنادار در مسیر تمدن اسلامی زیر چتر ولایت عظمای الهی که ریشه آن در غدیر است را می‌شود جست‌وجو کرد. برای شناخت بیشتر ولایت می‌توان از کتاب شئون و اختیارات ولایت فقیه نوشته امام خمینی (ره) یا کتاب‌های دیگری از آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی و آیت‌الله عبدالله جوادی آملی بهره برد.

کد خبر 671027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.