چرا موزه بریتانیا دیجیتالی شد؟

موزه بریتانیا پس از مفقودی بیش از هزار قلم از اجناس و در راستای جلوگیری از سرقت‌های بیشتر از این مکان فرهنگی، مجموعه دارایی‌های ارزشمند خود را دیجیتالی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات موزه بریتانیا پس از اعلام گزارش جدیدترین سرقت از مجموعه آثار ارزشمند این مکان فرهنگی در سال جاری، از برنامه‌های خود برای دیجیتالی شدن کامل مجموعه آثار موزه خبر دادند. این موزه یکی از پربازدیدترین موزه‌های جهان با آثاری ارزشمند است که تاکنون چندین بار با عواقب دزدی‌های قابل‌توجهی مواجه بوده است. این دزدی‌ها گواهی بر ناکارآمدی‌های مدیران و کارکنان موزه است و در نهایت به اخراج یکی از کارکنان و مدیریت موزه منجر شد.

مسئولان موزه بریتانیا به‌منظور حذف این مشکلات و جلوگیری از سرقت‌های بیشتر، از برنامه‌هایی برای دیجیتالی کردن کامل مجموعه آثار موزه رونمایی کردند. مطابق با این پروژه که انتظار می‌رود پنج سال زمان ببرد، موزه مجموعه‌ای از حدود هشت میلیون شیء ارزشمند خود را به‌صورت فایل‌های دیجیتالی در دسترس همه قرار دهد.

سرقت‌های اخیر از موزه بریتانیا

موزه بریتانیا در ماه آگوست اعلام کرد که اشیایی متعلق به سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد تا قرن نوزدهم، شامل جواهرات ساخته‌شده از طلا و سنگ‌های نیمه قیمتی، به سرقت رفته یا آسیب دیده‌اند. پس از افشای این رسوایی، موزه اعلام کرد که یکی از کارکنان را اخراج کرده است که بعدها مشخص شد متصدی بخش فرهنگ‌های مدیترانه‌ای موزه بوده است.

پس از آن مشخص شد که عتیقه‌فروشان متخصص از وجود اقلامی در سایت‌ها و برنامه‌های فروش اینترنتی و حراجی خبر داده بودند که با آثار این موزه مطابقت دارد و برای تعدادی از آن‌ها تنها ۴۰ پوند یا کمتر قیمت تعیین شده است. اما این گزارش‌ها نادیده گرفته شده بودند. با افشای حقایق مدیر وقت موزه استعفا داد و این نهاد فرهنگی از آن زمان تحقیقات خود را در مورد این سرقت‌ها و درخواست کمک از مردم برای بازیابی اقلام مسروقه آغاز کرده است.

مدیر موقت فعلی موزه بریتانیا از فهرست‌بندی آثار مسروقه و انجام فوری اقدامات لازم برای بهبود امنیت خبر و اطمینان داد پس از این سرقتی از این نوع هرگز تکرار نخواهد شد. با این وجود تأکید کرد که امنیت مجموعه تنها با اقدامات و تدابیر امنیتی و فوق امنیتی حاصل نمی‌شود و در اصل مهم‌ترین پاسخ به سرقت‌ها افزایش دسترسی است، زیرا هر چه مجموعه‌ای بهتر شناخته شود و بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، نبود تعدادی از اقلام در آن زودتر مورد توجه و دقت واقع می‌شود.

مدیر موقت موزه درصدد است به جای قفل کردن مجموعه، آن را به فایلی تبدیل کند که آثار موزه بریتانیا را به دیده‌شده‌ترین آثار در جهان تبدیل کند. به این ترتیب پس از به سرقت رفتن بیش از هزار اثر از این مجموعه، کل مجموعه موزه بریتانیا برای جلوگیری از سرقت‌های بیشتر دیجیتالی خواهد شد و به‌طور گسترده در اختیار تمام مردم جهان قرار خواهد گرفت تا آثار آن در سطح جهانی شناخته شوند.

دیجیتالی شدن موزه بریتانیا به‌منظور حفاظت از آثار

کد خبر 697305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.