سازمان‌های پیشرو در کمک‌های بشردوستانه / کشورهایی با ارائه بیشترین کمک‌های داوطلبانه

یونیسف، کمیته بین‌المللی نجات، صلیب سرخ، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت، سازمان‌های پیشروی جهانی در ارائه کمک‌های بشردوستانه و لوکزامبورگ، نروژ، سوئد، دانمارک و سوئیس کشورهایی با بیشترین کمک‌های داوطلبانه خارجی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی اقدامات بشردوستانه هر سال نوزدهم اکتبر برگزار می‌شود. این روز به قدردانی و نشان دادن احترام ویژه به شهدای اهداف بشردوستانه اختصاص دارد و خواستار حمایت گسترده جهانی از اقدامات بشردوستانه است. چهار اصل اقدامات بشردوستانه انسانیت، بی‌طرفی، تبعیض قائل نشدن و استقلال است.

شعار روز جهانی بشردوستانه ۲۰۲۳ «مهم نیست چه شده است» تعیین شده که در دنیای مملو از چالش‌های امروزی، این شعار به‌خوبی در مورد میزان پیشرفت فعالان اقدامات بشردوستانه در دنیایی اغلب خطرناک و خشونت‌آمیز برای اطمینان از کاهش درد و رنج انسان صحبت می‌کند.

سازمان‌های پیشرو در کمک‌های بشردوستانه در جهان

یونیسف بزرگ‌ترین سازمان کمک به کودکان در جهان است که بر تهیه دارو، غذا و سرپناه برای کودکان تمرکز دارد. کمیته بین‌المللی نجات نیز نزدیک به ۸۰ سال است که سازمان پیشروی امنیتی و توانبخشی برای پناهندگان آسیب‌پذیری به‌شمار می‌رود که از فجایع جان سالم به در برده‌اند.

صلیب سرخ رسیدگی به بلایای طبیعی در سراسر جهان و قربانیان آن را برعهده دارد، برنامه جهانی غذا تاکنون به حدود ۱۱۵ میلیون نفر در بیش از ۸۰ کشور کمک غذایی ارائه کرده است و سازمان جهانی بهداشت به مردم در تهیه نیازهای زندگی مانند آب، غذا و هوای پاک کمک و شرایط بهتری را برای بهبود درازمدت جوامع ایجاد می‌کند.

سازمان‌های بشردوستانه به‌طور عمده توسط داوطلبان اداره می‌شوند و هیچ مدرک تحصیلی رسمی برای عضویت در آن‌ها لازم نیست، البته برای علاقه‌مندان به مشارکت در فعالیت‌های اداری یا مدیریتی داشتن مدرک لیسانس پرستاری، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و روابط بین‌الملل توصیه می‌شود.

سازمان‌های پیشرو در کمک‌های بشردوستانه/ کشورهایی با ارائه بیشترین کمک‌های داوطلبانه

ارائه کمک‌های خارجی و اقدامات بشردوستانه

کشورهایی با بیشترین سرانه ارائه کمک‌های خارجی و اقدامات بشردوستانه لوکزامبورگ، نروژ، سوئد و دانمارک، همراه با ایالات‌متحده، ژاپن، آلمان و بریتانیا هستند. کمک‌های خارجی پلی است بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه که منابع مورد نیاز برای غلبه بر مشکلات را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد. امارات‌متحده‌عربی، عربستان سعودی و ترکیه نیز از کشورهایی هستند که به‌تازگی کمک‌های هنگفتی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. با این حال همه کشورها به یک اندازه کمک نمی‌کنند و اندازه‌گیری سرانه کمک‌های خارجی بینشی از تعهد یک کشور به توسعه بین‌المللی نسبت به جمعیت آن کشور به‌دست می‌دهد. کشورهایی که بیشترین سرانه کمک‌های خارجی را ارائه می‌کنند، لزوماً بزرگ‌ترین اهداکنندگان نیستند، اما آن‌ها بخش سخاوتمندانه‌تری از منابع خود را نسبت به اندازه جمعیت خود به کمک به دیگران اختصاص می‌دهند.

کمک‌های بشردوستانه ارائه‌شده توسط کشورهای اهداکننده، نیازهای فوری ناشی از بلایای طبیعی یا درگیری‌ها را برطرف می‌کند تا از تأمین غذا، آب و سرپناه برای آسیب‌دیدگان اطمینان حاصل شود. به همین ترتیب، هدف کمک‌های توسعه‌ای رشد اقتصادی بلندمدت و پایداری در اقتصادهای ضعیف‌تر است، زیرا این کمک‌ها بر آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های کشورهای دریافت‌کننده کمک متمرکز است. کمک‌های بشردوستانه کشورهای توسعه‌یافته، همچنین برای مبارزه با بیماری‌های عفونی، بازسازی کشورهای پس از جنگ، تغییرات آب‌وهوایی و ناامنی غذایی بسیار مهم است.

کشورهایی با ارائه بیشترین کمک‌های داوطلبانه خارجی

برای یافتن این‌که کدام کشورها بیشترین کمک‌های داوطلبانه خارجی و بشردوستانه را ارائه می‌دهند، درآمد ناخالص ملی آن‌ها طی پنج سال گذشته (۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲) محاسبه و درصد آن به ارقام کمک تبدیل شده است، زیرا بعضی از کشورها به‌جای ارائه ارقام واقعی، تنها درصد درآمد ناخالص ملی خود را ارائه می‌دهند که به‌عنوان کمک خارجی پرداخت شده است.

پس از آن کل کمک‌های خارجی پرداخت شده توسط این کشورها به جمعیت آن‌ها در سال‌های مذکور تقسیم شده است تا سرانه کمک‌های خارجی آن‌ها به‌دست آید. در نهایت میانگین کمک‌های این کشورها برای پنج سال متوالی محاسبه شده و طبق آن رتبه‌بندی‌ها صورت گرفته است.

سازمان‌های پیشرو در کمک‌های بشردوستانه/ کشورهایی با ارائه بیشترین کمک‌های داوطلبانه

لوکزامبورگ

میانگین کمک‌های خارجی ارائه‌شده بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در لوکزامبورگ ۸۲۷ دلار به‌دست آمده و جمعیت حدود ۰.۶ میلیون نفری این کشور، سرانه کمک‌های خارجی و بشردوستانه آن را به بالاترین میزان در جهان تبدیل کرده است. این کشور بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ سالانه به‌طور میانگین ۵۵۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه داشته که با وجود تولید ناخالص ملی ۵۵ میلیارد دلاری آن، لوکزامبورگ در سال‌های مذکور حدود یک درصد از کل درآمد خود را صرف کمک‌های خارجی کرده است. طرح‌های کمکی لوکزامبورگ نشان‌دهنده تعهد این کشور به توانمندسازی سایر کشورها است و از بخش‌های مالی خرد، بهداشت و آموزش حمایت می‌کند.

نروژ

میانگین کمک‌های خارجی ارائه شده بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در نروژ ۸۱۰ دلار بوده است. کمک‌های خارجی نروژ سالانه حدود ۴.۵ میلیارد دلار است که ۰.۹ تا یک درصد از درآمد ناخالص ملی آن را تشکیل می‌دهد. آژانس همکاری‌های توسعه نروژی بر این تلاش‌ها نظارت و بودجه را به سمت پروژه‌های انرژی پایدار، کاهش تغییرات آب‌وهوایی و طرح‌های بهداشتی به‌ویژه در جنوب صحرای آفریقا هدایت می‌کند.

سازمان‌های پیشرو در کمک‌های بشردوستانه/ کشورهایی با ارائه بیشترین کمک‌های داوطلبانه

سوئد

میانگین کمک‌های خارجی ارائه‌شده توسط سوئد بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ برابر با ۵۷۲ دلار بوده است. تعهد سوئد به همبستگی جهانی با تخصیص حدود یک درصد از کل تولید ناخالص ملی به‌عنوان کمک‌های خارجی بشردوستانه نشان داده می‌شود. این کشور سالانه تقریباً ۶ میلیارد دلار برای حمایت از حقوق بشر و حفاظت از محیط زیست به‌منظور کاهش نابرابری‌های جهانی اختصاص داده است.

دانمارک

دانمارک از معدود کشورهای نمونه مرفه است که بودجه خود را هوشمندانه تنظیم می‌کند. میانگین سرانه کمک‌های خارجی این کشور ۴۷۱ دلار به‌دست آمده است که برابر با تقریباً سه میلیارد دلار یا ۰.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی آن است. این کشور به طرح‌هایی کمک می‌کند که آموزش، برابری جنسیتی و پایداری آب‌وهوایی را در کشورهای کمتر توسعه‌یافته ترویج می‌کنند.

سوئیس

سوئیس به‌طور متوسط ۰.۵ درصد از درآمد ناخالص ملی خود را صرف کمک‌های خارجی بشردوستانه می‌کند و میانگین کمک‌های آن در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ برابر با ۴۱۵ دلار به‌عنوان سرانه کمک به‌دست آمده است. کشور سوئیس از سلامت و توسعه پایدار حمایت می‌کند.

سازمان‌های پیشرو در کمک‌های بشردوستانه/ کشورهایی با ارائه بیشترین کمک‌های داوطلبانه

کد خبر 697243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.