سیاست‌های تشویقی جالب برای بازیافت در کشورهای مختلف

بازیافت پسماندها در جهان امروزی که در آن منازل و اقیانوس‌ها مملو از مواد پلاستیکی است، اهمیت بسیار بالایی دارد و مشارکت مردم را می‌طلبد. استرالیا، برزیل، اسپانیا، آرژانتین، اندونزی، کلمبیا و آلمان موفق‌ترین کشورهای دنیا در تشویق مردم به بازیافت محسوب می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازیافت پسماندهای شهری از جنبه‌های مختلف برای جهان امروز حائز اهمیت است؛ از یک سو انباشتگی مواد زائد در دفن‌گاه‌های زباله و اقیانوس‌ها سلامت انسان‌ها و تمام جانداران زمین را با تهدید جدی مواجه می‌کند و از سوی دیگر معیشت جمعیت بزرگی از جهان به بازیافت ضایعات بستگی دارد. نتیجه تحقیقات مختلف نشان از آن دارد که بازیافت منبع اصلی درآمد بسیاری از مردم آسیا و آمریکای لاتین است به‌طوری که تنها در آمریکای لاتین حدود ۱۳۰ میلیون نفر از مردم به طور کامل یا تا حد زیادی از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

بررسی‌هایی که در سال ۲۰۱۷ در برزیل انجام شد نشان داد که گروهی از مردم این کشور موسوم به Catadores به عنوان بازیافت‌کننده‌های غیر رسمی مشغول به فعالیت هستند و جمع‌آوری و زمینه‌سازی برای استفاده دوباره حدود ۹۰ درصد از پسماندهای شهرها را به عهده دارند. اگرچه مدیران شهر این افراد را به عنوان کارکنان شهرداری پذیرش نمی‌کنند و آن‌ها عملیات بازیافت را به طور مستقل انجام می‌دهند، با این حال نرخ بازیافت شهرها بدون فعالیت این افراد کمتر از دو درصد است.

این گرایش در اغلب کشورهای دیگر دنیا نیز به خوبی مشهود است با این حال در بسیاری از کشورهای جهان نیز دولت‌ها تدابیری را برای تشویق مردم به بازیافت اجرا می‌کنند که بسیار اثربخش است و مزایای بی‌شمار استفاده دوباره از پسماندها را برای مردم و کشورها به ارمغان می‌آورد. در ادامه به معرفی موفق‌ترین کشورهای جهان در تشویق شهروندان به بازیافت می‌پردازیم و بر طرح‌های اجرا شده در این مورد در هر کشور تمرکز می‌کنیم.

استرالیا

مدیران سیدنی در استرالیا به منظور تشویق مردم به بازیافت پسماندهای شهری رویکرد Envirobank (بانک زیست‌محیطی) را اجرا کرده و توانسته‌اند در به حداقل رساندن انباشتگی ضایعات در دفن‌گاه‌های زباله بسیار موفق عمل کنند. این رویکرد شامل کمپوست مواد قابل بازیافت در دستگاه‌هایی است که امکان دریافت کارت‌های اعتباری را به‌منظور استفاده از خدمات شهری مانند وسایل حمل‌ونقل عمومی و حتی فروشگاه‌های سراسر کشور را برای کسانی که مواد بازیافتی را تحویل می‌دهند، فراهم می‌آورد. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ دستگاه در سراسر سیدنی توزیع شده است که شهروندان می‌توانند به ازای تحویل مواد بازیافتی نظیر شیشه، پلاستیک، قوطی و ظروف بسته‌بندی یکبارمصرف به آن‌ها کارت‌هایی اعتباری با ارزش‌هایی متناسب با میزان حجم مواد دریافت کنند و از آن‌ها برای خدمات عمومی شهر بهره بگیرند.

سیاست‌های تشویقی جالب برای بازیافت در کشورهای مختلف

برزیل

نصب دستگاه‌های Ecoelce رویکرد برزیل برای تشویق مردم به تفکیک مواد قابل بازیافت از سایر پسماندهای خانگی به‌حساب می‌آید که بسیار موفقیت‌آمیز عمل کرده است. عملکرد این دستگاه‌ها نیز مانند مثال ذکر شده در سیدنی به این صورت است که به ازای دریافت مواد بازیافتی از سوی شهروندان به آن‌ها کارت‌های اعتباری را برای برخورداری از تخفیف هنگام پرداخت هزینه قبض برق شهری می‌دهد. جالب این‌که ارزش هر ماده بازیافتی تحویلی توسط شهروندان همان لحظه توسط دستگاه ارزیابی و کارت اعتباری متناسب با آن به متقاضی اهدا می‌شود.

سیاست‌های تشویقی جالب برای بازیافت در کشورهای مختلف

اسپانیا

برنامه‌ریزان بعضی از ایالات خودمختار اسپانیا از رویکرد «فروش معکوس» برای تشویق شهروندان به بازیافت مواد زائد بهره گرفته و بسیار موفق بوده‌اند. در این رویکرد ماشین‌هایی در نقاط مختلف شهرهای میزبان طرح نصب شده است که شهروندان می‌توانند به ازای تحویل مواد قابل بازیافت وجوه نقدی دریافت کنند. رویکرد دیگری نیز توسط بعضی از مدیران اسپانیایی اجرا می‌شود که بر اساس آن، شهروندان می‌توانند از مواد بازیافتی جمع‌آوری شده در کانتینرهای رنگی مخصوص عکس بگیرند و پس از تحویل آن به مرکز پردازش، شاهد شارژ حسابی بانکی خود باشند.

آرژانتین

برنامه‌ریزان بوئنوس آیرس، پایتخت و بخش خودمختار آرژانتین، تاکنون پروژه‌های بسیاری را برای شناسایی شهروندان فعال در بازیافت پسماندهای خانگی اعمال کرده و کوشیده‌اند آن‌ها را از مزایای مختلفی بهره‌مند کنند. یکی از مهم‌ترین خدماتی که تاکنون به این افراد ارائه شده، اعطای کوپن‌های تخفیف به آن‌ها بوده است که قابلیت استفاده برای خریدهای مختلف را دارد. در واقع، مردم بوئنوس آیرس پس از بازیافت مواد پسماند خانگی خود آن‌ها را به شهرداری تحویل می‌دهند و کوپن‌هایی را دریافت می‌کنند که با ارائه آن‌ها در بسیاری از فروشگاه‌های سراسر شهر می‌توانند از تخفیف ویژه برخوردار شوند.

علاوه بر این، طرح دیگری تحت عنوان «Vamos aos Vizinhos» به معنای «به همسایه‌ها سر بزنیم» در پایتخت آرژانتین برای تشویق شهروندان به بازیافت پیاده شده که به ازای تحویل مواد قابل بازیافت از مردم به آن‌ها جوایزی مختلفی از دوچرخه گرفته تا کارت‌های اعتباری قابل استفاده برای وسایل نقلیه عمومی را در بر می‌گیرد.

سیاست‌های تشویقی جالب برای بازیافت در کشورهای مختلف

اندونزی

مردم سورابایا، از بزرگ‌ترین شهرهای اندونزی قادر هستند به ازای تحویل بطری‌های پلاستیکی به رانندگان وسایل نقلیه عمومی از تردد رایگان به وسیله آن‌ها بهره‌مند شوند. از آن‌جا که اندونزی یکی از کشورهای دنیا با بالاترین نرخ تولید مواد پلاستیکی به‌شمار می‌رود، در صورتی که بازیافت آن به طور جدی انجام نشود، طی دهه‌های آینده بحران آلودگی پلاستیکی به ایجاد مشکلات بی‌شماری برای شهر و شهروندان منجر خواهد شد. اعمال اقداماتی مانند آن‌چه در سورابایا پیاده شد می‌تواند نقش مهمی در بازیافت ضایعات پلاستیکی شهر ایفا کند و مزایای سلامت و اقتصادی بسیاری را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.

سیاست‌های تشویقی جالب برای بازیافت در کشورهای مختلف

کلمبیا

مدیریت متروی مدلین در کلمبیا توانسته است از طریق اجرای استراتژی Recarga Verde به معنی «شارژ سبز» مردم شهر را به بازیافت پسماندهای شهری تشویق کند و از این طریق، نرخ انباشتگی مواد پسماند را در دفن‌گاه‌های زباله شهر به حداقل برساند. در این طرح مردم می‌توانند به ازای تحویل مواد پلاستیکی یا هر گونه ضایعات قابل بازیافت به مدیریت ایستگاه‌های متروی سراسر شهر بلیط رایگان دریافت کنند. اجرای استراتژی نام‌برده تنها طی یک سال به جمع‌آوری بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار مواد قابل بازیافت و تعویض آن‌ها با بلیط‌های رایگان مترو منجر شد.

آلمان

سال‌ها پیش سیستم Pfand با هدف تشویق مردم به بازیافت مواد پسماند در آلمان اجرا شد و شامل دریافت پول از سوپرمارکت‌ها توسط شهروندان به ازای تحویل مواد قابل بازیافت بود. این سیستم بسیار مشابه با طرح فروش معکوس اسپانیا بود و به کاهش قابل‌توجه انباشتگی پسماندها در دفن‌گاه‌های زباله سراسر کشور منجر شد.

سیاست‌های تشویقی جالب برای بازیافت در کشورهای مختلف

 

کد خبر 697019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.