درمان فوری سرفه شبانه خشک و خلط دار بزرگسالان و کودکان + دارو گیاهی و خانگی

با استفاده از درمان‌های خانگی می‌توان به کاهش و بهبود سرفه‌ های شبانه خشک بزرگسالان و کودکان کمک کرد.

به گزارش ایمنا، با توجه به تغییر فصل و سرد شدن هوا شاهد افزایش آمار بیماری و بروز علائم آلرژی در افراد مختلف هستیم که باعث ایجاد حالات متفاوتی در هر فرد می‌شود. در صورت ابتلاء به بیماری‌های خاص یا مصرف داروهای مختلف، در سرماخوردگی و عفونت‌های شدید درمان خانگی کافی نیست و مراجعه به دکتر لازم است.

آلرژی فصلی چیست؟

بدن انسان به طور معمول در مقابل عوامل زیان‌آوری مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود واکنش دفاعی نشان می‌دهد. گاهی اوقات سیستم ایمنی افرادی که بدن حساسی دارند در مقابل ماده‌ای که معمولاً برای بدن بی ضرر است واکنش نشان داده و آن را به عنوان ماده‌ای زیان‌آور شناسایی و مکانیسم دفاعی از خود نشان می‌دهد که به آن آلرژی گفته می‌شود. چنانچه این آلرژی همواره در دوره خاصی از سال اتفاق بیفتد و تکرار شود، به آن آلرژی فصلی می‌گویند. به طور معمول علائم آلرژی‌ها عبارت‌اند از:

  • آبریزش، گرفتگی، ترشح و خارش بینی
  • عطسه
  • خارش گوش‌ها یا سقف دهان
  • التهاب چشم شامل قرمزی و اشک‌ریزی
  • التهاب‌های پوستی شامل ایجاد خارش، خشک و قرمز شدن پوست
  • سرفه

برای پیشگیری و کاهش حالت‌های آلرژی فصلی، بهتر است اقداماتی از قبیل جلوگیری از ورود مواد آلرژی‌زا به بدن با بستن درها و پنجره‌ها و تهویه مناسب فضا، استفاده از ماسک، جلوگیری از مصرف دخانیات، مواد الکلی و تحریک کننده، شستشوی مرتب بینی و گلو، استفاده از مواد غذایی دارای آنتی‌هیستامین طبیعی مثل میوه‌ها و سبزیجات (هویج، کرفس) و کاهش مصرف سبزیجات آلرژی زا مثل انواع فلفل، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی انجام شود.

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است و معمولاً با سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلودرد و علائم دیگر شامل درد عضلات، خستگی، سردرد، تب و بی‌اشتهایی همراه است. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینوویروس‌ها (که خود بیش از ۹۹ نوع مختلف شناخته‌شده هستند) متداول‌ترین عامل این بیماری هستند که از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیا آلوده قابل انتقال به بدن است. مهم‌ترین روش برای پیشگیری از سرماخوردگی جلوگیری از پخش ویروس به وسیله شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک در محیط‌های آلوده است.

علت سرفه

سرفه (cough) یکی از مکانیسم‌های دفاعی بدن جهت جلوگیری از ورود محرک‌های خارجی به گلو از راه دهان و راه‌های هوایی است. این محرک‌های خارجی باعث تحریک اعصاب و ارسال پیام به مغز می‌شوند؛ سپس مغز به عضلات قفسه‌ی سینه و شکم دستور می‌دهد که با خارج کردن مکرر هوا، از طریق سرفه، باعث خروج محرک خارجی شوند. سرفه در میزان کم اتفاقی طبیعی در بدن است اما زمانی که به صورت مکرر و پیوسته اتفاق بیفتد می‌تواند آزار دهنده باشد.

انواع سرفه

سرفه‌ها بر اساس علت به وجود آورده‌شان به چهار نوع اصلی طبقه‌بندی می‌شود:

  • مرطوب (خلط دار)
  • خشک
  • حمله‌ای (شدید)
  • کروپ (خروسک)

درمان سرفه خشک و مرطوب در خانه

سرفه خفیف و کوتاه‌مدت را می‌توان با راه‌کارهای خانگی آن را برطرف کرد. این عارضه اگر شدید باشد بسیار آزاردهنده است و حتماً باید به پزشک مراجعه کنیم و از هیچ دارویی برای درمان سرفه به‌صورت خودسرانه استفاده نکرد. از انواع درمان‌های خانگی سرفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مایعات بنوشید

مهم‌ترین و ساده‌ترین راهکاری که می‌توانید برای درمان سرفه خلط آور استفاده کنید، نوشیدن آب ولرم است. مصرف مایعات به رقیق شدن مخاط و پاکسازی خلط در قفسه سینه و بینی کمک می‌کند. از طرف دیگر نوشیدن آب گرم موجب کاهش سرفه و آسیب به گلو می‌شود و درد قفسه سینه و گلو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. نوشیدنی‌های گرم مؤثر برای سرفه مثل:

  • آب گوشت، مرغ یا سبزیجات (یا انواع سوپ‌های رقیق)
  • دم‌نوش‌های گیاهی
  • چای سیاه بدون کافئین
  • آب گرم
  • آب‌میوه‌های گرم
  • قرقره آب نمک

یکی از بهترین راه‌کارهای درمان سرفه در خانه، قرقره آب نمک است. آب نمک به بهبود ناراحتی و سوزش گلو ناشی از سرفه خشک کمک و با خاصیت ضد التهابی باعث از بین رفتن عفونت و باکتری‌های گلو می‌شود. یک قاشق چای‌خوری نمک را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. بهتر است این محلول آب نمک روزی سه بار قرقره شود.

  • بخور برای درمان سرفه

اگر شب‌ها نمی‌توانید سرفه خشک خود را متوقف کنید، محیط اطراف خود را به خوبی مرطوب نگه دارید. شما می‌توانید با قرار دادن یک دستگاه بخور در اتاق خواب‌تان و یا استفاده از بخار حمام گرم به تسکین و درمان سرفه خشک کمک کنید. مرطوب نگه‌داشتن محیط، نقش مؤثری در درمان سرفه خشک دارد.

  • استنشاق گیاهان برای درمان سرفه

درمان سرفه خشک با رایحه درمانی از قدیم نیز رایج بوده است. به عنوان نمونه، استنشاق اسانس اکالیپتوس به تنهایی یا همراه با بخور می‌تواند باعث تسکین سرفه خشک شود. همچنین پخش رایحه‌هایی مانند اکالیپتوس در اتاق نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

  • زنجبیل

زنجبیل با خاصیت ضد التهابی می‌تواند گلو درد و التهاب مجاری تنفسی را بهبود بخشد. ترکیب عصاره زنجبیل با عسل یا دمنوش زنجبیلی برای بهبود سرفه شدید معجزه می‌کند. برای تهیه این دمنوش باید یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری آب زنجبیل تازه و آب گرم ترکیب کنید. این دمنوش به تسکین گلو درد و درمان این نوع سرفه کمک می‌کند.

  • آویشن

آویشن دارویی با خاصیت ضد التهابی بسیار مؤثر برای درمان سرفه و گلودرد است. می‌توانید روزانه ۲ قاشق چای خوری آویشن به یک فنجان آب جوش اضافه نمائید و پس از ۱۰ دقیقه میل نمائید. پیش از مصرف آویشن از اینکه به آویشن آلرژی ندارید مطمئن شوید.

  • زردچوبه

درمان گیاهی سرفه خشک با زردچوبه نیز امکان پذیر است. زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی برای درمان سرفه خشک بسیار مؤثر است. می‌توانید زردچوبه را با مقداری فلفل سیاه مصرف کنید تا بهتر جذب خون شود. برای مصرف، یک قاشق چای خوری زردچوبه را به یک هشتم قاشق چای خوری فلفل سیاه مخلوط کرده و به یک نوشیدنی اضافه نمائید.

  • عسل

برای درمان سرفه با عسل، ۲ قاشق چای‌خوری از آن را در یک فنجان آب یا چای بسیار کمرنگ و ولرم یا دمنوش آویشن و مقداری آب لیموترش تازه حل و مصرف کنید. این مخلوط را یک یا دو بار در روز بنوشید. این ترکیب، مجاری تنفسی را نرم می‌کند و با از بین بردن آثار خلط، علائم سرفه را کاهش می‌دهد. (به هیچ وجه برای درمان سرفه کودکان زیر یک سال، به آن‌ها عسل ندهید چون حاوی باکتری‌های مضر برای آنهاست و منجر به واکنش آلرژیک یا بوتولیسم نوزادان می‌شود.)

  • میوه فراوان بخورید

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات سالم می‌تواند به کاهش مشکلات تنفسی و درمان سرفه کمک کند. زمانی که بدن شما ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های مفید دریافت می‌کند، راحت‌تر با عفونت و بیماری‌ها مقابله می‌کند و بدن سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند.

  • دمنوش گل ختمی

دمنوش گل ختمی یکی از گیاهان با خاصیت درمانی است که برای بهبود سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی مفید است. این دمنوش خلط آور است برای افرادی که از سرفه خشک رنج می‌برند یک پیشنهاد عالی است. مصرف دمنوش گل ختمی، سینه را نرم کرده و مشکلات تنفسی را رفع می‌کند.

  • شلغم بخورید

می‌توان برای درمان سرفه خلط دار و نرم کردن سینه از شلغم آبپز و آب آن استفاده کرد.

  • نشاسته

درمان سرفه خلط دار با نشاسته یکی از روش‌هایی است که از قدیم از آن استفاده می‌شد. برای این کار باید مقداری نشاسته را در آب سرد حل کنید. سپس آن را به شیر یا آب داغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. می‌توانید از این نوشیدنی برای پاکسازی مجاری تنفسی استفاده کنید.

  • شیر بادام

برای درمان سرفه خلط دار حساسیتی که معمولاً در افراد مبتلا به آلرژی و سینوزیت ایجاد می‌شود، می‌توانید از شیر بادام استفاده کنید. شیر بادام یک درمان فوق‌العاده برای رفع سرفه خلط دار، تنگی نفس، خشونت سینه و حنجره است که به تسهیل خروج خلط سینه نیز کمک می‌کند. برای تهیه شیر بادام باید بادام خام را با آب و عسل ترکیب و مواد را به خوبی میکس کنید.

  • نعناع فلفلی برای درمان سرفه

با نوشیدن دم‌نوش نعناع فلفلی و یا تنفس بخار نعناع فلفلی طی فرآیند بخور گرفتن، می‌توانید از مزایای این گیاه بهره‌مند شوید. برای بخور گرفتن کافی است به هر ۱۵۰ میلی لیتر آب داغ، ۳ یا ۴ قطره اسانس روغنی نعناع فلفلی اضافه کنید. یک حوله روی سرتان قرار دهید و مستقیماً بالای آب نفس بکشید. همان‌طور که گفته شد، حتماً موقع بخور گرفتن از چشم‌بند برای محافظت چشمان‌تان در برابر حرارت استفاه کنید.

  • پنیرک

عصاره گل و برگ گیاه پنیرک برای درمان سرفه و التهاب غشاهای مخاطی استفاده می‌شود.

  • به

لعاب دانه به، به عنوان درمانی برای سرفه استفاده می‌شود. اثرات ضدآلرژی عصاره جوشانده آن نیز قبلاً تأیید شده است و از برگ و دانه به برای درمان برونشیت و سرفه مزمن استفاده می‌شود.

  • نارون قرمز یا لغزنده (SLIPPERY ELM)

نارون قرمز مانند ریشه گل ختمی، حاوی مقادیر بسیاری موسیلاژ است که به تسکین گلودرد و سرفه کمک می‌کند. یک قاشق چای‌خوری گیاه خشک نارون قرمز را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. حداقل ۱۰ دقیقه صبر کرده و سپس دم‌نوش را بنوشید. توجه داشته باشید که گیاه نارون قرمز می‌تواند در جذب برخی داروها تداخل ایجاد کند. پس اگر هرگونه دارویی مصرف می‌کنید حتماً پیش از مصرف دمنوش نارون قرمز با پزشک خود مشورت کنید.

  • ریشه گل ختمی (HOLLYHOCKS)

ریشه گل ختمی در درمان سرفه و گلودرد مؤثر است این گیاه دارویی مقادیر زیادی موسیلاژ دارد، به همین دلیل می‌تواند تحریک ناشی از سرفه را کاهش دهد. موسیلاژ یا لعاب گیاهی، ماده‌ای چسبناک و غلیظ است که گلو را پوشش داده و آزار ناشی از سرفه را تسکین می‌دهد. ریشه گل ختمی به صورت گیاه خشک یا دم‌نوش کیسه‌ای نیز موجود است. آن را با آب داغ به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و بنوشید. توجه کنید که با خیس خوردن بیشتر ریشه گل ختمی در آب، موسیلاژ و لعاب بیشتری وارد نوشیدنی شما می‌شود.

  • شکر تیغال

این گیاه دارویی تأثیر زیادی بر درمان سرفه دارد. به طوری که مقداری آب جوش بردارید و شکر تیغال را با ژلاتین در آن حل کنید. این دم‌نوش باعث باز شدن صدای گرفته می‌شود و خشونت شش‌ها را از بین می‌برد همین موضوع منجر به درمان سرفه می‌شود.

کد خبر 696963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.