آکسفورد، بهترین دانشگاه جهان در سال ۲۰۲۴ / صعود چشمگیر آسیا در رتبه‌بندی‌ها

آکسفورد در رتبه‌بندی دانشگاه جهانی تایمز در سال ۲۰۲۴، بهترین جایگاه را از آن خود کرد. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیا به‌ویژه مؤسسات چینی رشد چشمگیری را نشان دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز (THE) برای سال ۲۰۲۴، دانشگاه آکسفورد برای هشتمین سال متوالی در صدر جدول بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت. با این حال دیگر دانشگاه‌های قرار گرفته در پنج جایگاه برتر کمی جابه‌جایی را نشان دادند و استنفورد از رتبه سوم مشترک در سال ۲۰۲۳ به رتبه دوم و مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) از رتبه پنجم در سال ۲۰۲۳ به سوم برای سال ۲۰۲۴ ارتقا داشتند. این پیشرفت‌ها به قیمت سقوط دو پله‌ای هاروارد از رتبه دوم به چهارم و سقوط کمبریج از رتبه سوم مشترک به رتبه پنجم حاصل شد.

صعود چشمگیر آسیا در رتبه‌بندی جهانی تایمز

داده‌ها همچنین حاکی از کاهش قابل‌توجه موقعیت دانشگاه‌های ایالات‌متحده‌آمریکا و بریتانیا و بیشتر از آن دانشگاه‌های اروپایی، اما رشد چشمگیر ستاره‌های آسیایی به‌ویژه مراکز آموزش عالی در چین است.

تجزیه و تحلیل داده‌های شش ساله رتبه‌بندی تایمز نشان می‌دهد که میانگین رتبه دانشگاه‌های ایالات‌متحده از ۲۹۶ در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ به ۳۴۸ در آخرین ویرایش و میانگین رتبه بریتانیا از ۴۵۱ به ۴۷۷ کاهش داشته است. برعکس دانشگاه‌های تسینگ‌هوآ (۱۲) و پکن (۱۴) با عبور از دانشگاه‌هایی مانند پنسیلوانیا، جان هاپکینز و کلمبیا در جدول بالا رفتند.

در تداوم این روند رشد و افزایش نفوذ علمی دانشگاه‌های آسیایی نیز دانشگاه توکیو ژاپن با ۱۰ پله صعود به رتبه ۲۹ رسید و از دانشگاه‌های ادینبورگ، کینگز کالج لندن و دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن پیشی گرفت.

هرچند چین هنوز تحت سلطه دانشگاه‌های ایالات‌متحده و بریتانیا قرار دارد، اما به‌آرامی در حال صعود در رتبه‌بندی جهانی تایمز است و مؤسسات آموزشی چین بیش از هر زمان دیگری در حال نزدیک شدن به ۱۰ رتبه برتر آن هستند. در حال حاضر ۱۳ دانشگاه چینی بین ۲۰۰ دانشگاه برتر این رتبه‌بندی قرار دارند که هفت دانشگاه بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. این روند همچنین حاکی از تغییر قدرت اقتصاد دانش از غرب به شرق است، چراکه به‌طور بالقوه در آینده دانشجویان بین‌المللی بیشتری را برای تحصیل به چین جذب خواهد کرد.

آکسفورد، بهترین دانشگاه جهانی سال ۲۰۲۴/ صعود چشمگیر آسیا در رتبه‌بندی‌ها

بهترین دانشگاه‌های اروپایی در جهان

با توجه به امتیازهای کلی در رتبه‌بندی جهانی تایمز برای سال ۲۰۲۴، مؤسسات اروپایی همچنان در میان ۵۰ رتبه برتر جهان حضور دارند و به‌طور کلی در جایگاه خود ثابت ماندند یا افت متوسطی را تجربه کردند، با این حال دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) با جهش از رتبه ۴۱ به ۳۳ طی تنها یک سال، شاهد مهم‌ترین تغییرات بود و مدرسه اقتصاد لندن (LSE) با تنزل از جایگاه ۳۷ به ۴۶ بیشترین سقوط را تجربه کرد. دانشگاه‌های ثابت در جایگاه قبلی نیز دانشگاه مؤسسه فناوری فدرال (ETH) زوریخ (۱۱)، دانشگاه فنی مونیخ (مشترک ۳۰) و دانشگاه کالج لندن (۲۲) بودند.

دانشگاه‌های اروپایی از نظر کیفیت تحقیقات که به‌عنوان «تأثیر استناد، قدرت تحقیق، برتری پژوهشی و تأثیر پژوهش» تعریف می‌شود نیز با چهار دانشگاه در لیست ۱۰ دانشگاه برتر، عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان دادند. دانشگاه ویتا-سلوته سن رافائل در میلان دهمین دانشگاه برتر برای تحقیقات در جهان بود. پس از آن برترین دانشگاه جهان، آکسفورد با امتیاز ۹۹ و به‌ترتیب امپریال کالج لندن و کاج دانشگاهی لندن قرار گرفتند.

کد خبر 696390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.