باورهای غلط درباره کلسترول تخم‌مرغ

مسئول دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: هر عدد تخم مرغ ۲۱۳ میلی‌گرم کلسترول دارد و باور غلطی در سال‌های گذشته وجود داشت که این کلسترول عامل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، البته در چند دهه اخیر این نظریه رد شده است، چرا که کلسترول تخم‌مرغ ارتباطی با کلسترول بدن ندارد.

منصور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تأثیر تخم‌مرغ بر سلامتی و فواید آن اظهار کرد: مطالب علمی در کتب مختلف داریم که می‌گوید؛ بهترین پروتئین موجود در طبیعت از نظر آمینواسیدهای نزدیک به بدن انسان تخم‌مرغ است، هیچ پروتئینی در طبیعت به اندازه تخم‌مرغ به آمینواسیدها و پروتئین‌های موجود در بدن انسان نزدیک نیست و بسیار شبیه آن است، به زبان ساده در تخم‌مرغ تمام نیازهای موجود بدن وجود دارد.

وی افزود: در تخم‌مرغ دو نقطه ضعف وجود دارد، یکی ویتامین C و دیگری آهن است، برای همین تخم‌مرغ را به‌تنهایی نمی‌خورند و در کنار آن مواد غذایی مانند نان و سبزی و گوجه می‌گذارند تا ویتامین C و آهن مورد نیاز بدن که در تخم‌مرغ نیست، با این ترکیب‌ها فراهم می‌شود و آن را کامل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: خیلی مهم است که ماده غذایی داشته باشیم که از نظر فیزیکی، فرهنگی و اقتصادی در دسترس باشد، این ماده غذایی برای تمام گروه‌ها از جمله کودکان، دانش‌آموزان، دانشجوها و سالمندان در دسترس و مفید است.

وی در خصوص کلسترول موجود در تخم‌مرغ گفت: هر عدد تخم‌مرغ ۲۱۳ میلی‌گرم کلسترول دارد و باور غلطی در سال‌های گذشته وجود داشت که این کلسترول عامل بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، البته در چند دهه اخیر این نظریه رد شده است، چراکه کلسترول تخم‌مرغ ارتباطی با کلسترول بدن ندارد و به میزانی این ماده برای انسان حیاتی است، این کلسترول جزو غشای سلول‌های بدن می‌شود و اگر نباشد غشای سلول آن انعطاف‌پذیری دیواره را ندارد.

رضایی افزود: امروزه در تمام مراکز علمی می‌گویند که کلسترول تخم‌مرغ ارتباطی با بیماری‌های قلبی و عروقی ندارد و آن چیزی که باید از آن ترسید، سیگار است، چراکه باعث اکسید شدن کلسترول بد و حرکت آن در خون و خراشیدگی عروق می‌شود و این شروع بیماری‌های قلبی و عروقی است.

مراقب باکتری سالمونلا در تخم‌مرغ باشید

وی درباره توصیه مصرف تخم‌مرغ گفت: امروزه می‌گویند خوردن یک تخم‌مرغ کم است، تخم‌مرغ غذایی است که جنین جوجه از آن استفاده می‌کند تا از تخم خارج شود، در نتیجه تمام نیازهای آن به ویژه از نظر پروتئین و آمینواسیدها که خیلی به آن نیاز داریم، تکمیل است، پروتئین باکیفیت و مواد مغذی زیادی در تخم‌مرغ وجود دارد، بنابراین به مصرف تخم‌مرغ در جوامع تاکید می‌شود.

متخصص تغذیه در خصوص اهمیت قرار گرفتن تخم‌مرغ در رژیم غذایی افراد اظهار کرد: مصرف تخم‌مرغ برای تمام گروه‌ها توصیه می‌شود، چرا که این ماده پروتئینی قابل هضم است، برخلاف گوشت قرمز که هضم آن خیلی سخت اتفاق می‌افتد، پروتئین تخم‌مرغ اگر خوب خورده شود، هضم آن آسان است.

وی درباره مضرات مصرف بیش از حد تخم‌مرغ و بیماری‌هایی که ایجاد می‌کند، گفت: در علم تغذیه هیچ چیزی بد نیست، بلکه افراط بد است، در هر غذایی که افراط شود در دستگاه گوارش جایی برای سایر گروه‌های مواد غذایی نمی‌ماند که مصرف تخم‌مرغ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رضایی ادامه داد: افرادی داریم که به پروتئین تخم‌مرغ حساس هستند مانند نوزادها و کودکان که تا یک‌سالگی دادن سفیده تخم‌مرغ به آنها ممنوع است، چراکه ماده آلرژیک و خطرناکی است، تخم‌مرغ باید به صورت کامل پخته شود و تفاوتی ندارد که سرخ کرده یا آب‌پز باشد، چرا که خوردن خام یا نیم‌پز تخم‌مرغ باعث ایجاد مشکل در سیستم ویتامین بیوتین می‌شود، همچنین ممکن است آلوده به باکتری سالمونلا باشد که این میکروب می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های عفونی شود و برای جلوگیری از این موارد باید تخم‌مرغ پخته شود.

وی افزود: تمام نیازهایی که برای اعصاب، روان و جسم لازم داریم در مواد مغذی تخم‌مرغ گنجانده شده است، تخم‌مرغ بهترین غذا برای کودکان در سنین رشد است، تخم‌مرغ به تنهایی برای انسان به‌ویژه از نظر ترکیباتی مانند کولین و لوتین مفید است، سالمندانی که می‌خواهند چشم‌های سالمی داشته باشند، به لوتین نیاز دارند و این لوتین در تخم‌مرغ وجود دارد.

کد خبر 695721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.