تلاش استکهلم برای ترویج تردد سبز

مدیران استکهلم، پایتخت سوئد، از بستن بسیاری از خیابان‌های شهر به روی خودروها و تخصیص قابل توجه فضاهای شهری به مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری با هدف ترویج تردد سبز برای کاهش ترافیک و انتشار گازهای آلاینده خبر داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتیجه تحقیقات مختلف نشان از آن دارد که هر ساله حدود هزار شهروند اهل استکهلم جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند که بخش اعظم این بحران بر اثر تردد وسایل نقلیه موتوری اتفاق می‌افتد. در این راستا، برنامه‌ریزان شهر در نظر دارند تردد خودروهای دیزلی و گازوئیلی را در بسیاری از معابر، به‌خصوص مرکز شهر، ممنوع کنند و به ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در آن‌ها بپردازند. این رویکرد از سی‌ویکم دسامبر سال ۲۰۲۴ اجرا خواهد شد و توسعه مسیرهای بی‌شمار تردد سبز را به دنبال خواهد داشت.

ممنوعیت تردد خودروهایی با موتور احتراقی

از زمان اجرای قانون جدید استکهلم تردد خودروهای دارای موتورهای احتراقی در ۲۰ شبکه از خیابان‌های متقاطع در مرکز شهر ممنوع و مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری جایگزین آن‌ها خواهد شد. هیچ استثنایی برای این قانون در شبانه‌روز و در تمام روزهای سال وجود نخواهد داشت و عبور و مرور وسایل نقلیه مورد نظر برای همیشه در این معابر ممنوع خواهد بود. البته خودروهای برقی و وسایل نقلیه کم‌انتشار اجازه تردد در مسیرهایی که در این معابر برای آن‌ها تعبیه خواهد شد، خواهند داشت. علاوه بر وسایل نقلیه هیبریدی مخصوص حمل بار نیز در فضاهایی که به آن‌ها اختصاص داده خواهد شد، اجازه تحویل کالاها را به مقصد خواهد داشت. به دنبال اجرای این طرح ۱۳۰ فضای پارک شهری به مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تبدیل و اقداماتی نیز برای زیباسازی آن با هدف تشویق مردم به اتخاذ تردد اعمال خواهد شد.

مدیران استکهلم ادعا کرده‌اند که امکان افزودن مسیرهایی با ۱۸۰ هزار متر مربع مساحت به طرح جدید وجود دارد که البته بحث‌های بیشتر در این مورد در اوایل سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد. علاوه بر این، قرار است در آینده تردد خودروها در بعضی از روزهای هفته و در مناطقی از شهر با کیفیت پایین هوا کاهش پیدا کند به این امید که علاوه بر کاهش قابل‌توجه انتشار گازهای آلاینده، ترافیک خودرویی نیز تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۳۰ درصد کاهش بیابد.

کد خبر 695315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.