علائم کمبود ویتامین B12 در بدن چیست؟

علائم کمبود ویتامین B12 در بدن شامل ضعف و خستگی، اختلالات شناختی، بی‌حسی دست‌ و پاها، مشکلات بینایی، زخم‌های دهان، اختلال تعادل و رنگ‌پریدگی می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین B12 که با نام کوبالامین نیز شناخته می‌شود، یک ماده مغذی ضروری است که عملکردهای مختلفی در بدن را انجام می‌دهد؛ برای نمونه، به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می‎‌شود؛ از آنجایی که بدن انسان نمی‌تواند ویتامین B12 را به صورت طبیعی تولید کند لازم است از غذاهای حاوی این ویتامین استفاده شود؛ در ادامه به بررسی علائم کمبود ویتامین B12 می‌پردازیم:

ضعف و خستگی

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های کمبود ویتامین B12 ضعف و خستگی است زیرا این ویتامین نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز خون دارد که مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن هستند، بافت‌ها و اندام‌ها بدن بدون وجود گلبول‌های قرمز اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند و باعث بروز خستگی و ضعف می‎‌شود؛ افرادی با سطح پایین ویتامین B12 اغلب احساس خستگی، تنبلی و کمبود انرژی حتی پس از یک خواب کامل شبانه را گزارش می‌کنند.

اختلالات شناختی

ویتامین B12 برای حفظ سلامت سیستم عصبی از جمله مغز بسیار ضروری است، سطوح پایین این ویتامین می‌تواند بر عملکردهای شناختی تأثیر منفی بگذارد و منجر به بروز مشکلات در تمرکز، مشکلات حافظه و مه مغزی شود، در موارد شدید نیز منجر به بروز اختلالات خلقی مانند افسردگی و تحریک‌پذیری می‏‌شود؛ این اختلالات شناختی می‌تواند بر زندگی روزمره افراد تأثیر بگذارد.

بی‌حسی دست‌ها و پاها

یکی از نشانه‌های بارز کمبود ویتامین B12 بی‌حسی و گزگز شدن دست‌ها و پاها است، زیرا در این شرایط غلاف میلین که اعصاب را احاطه کرده است آسیب می‌بیند، بنابراین اعصاب نمی‌تواند سیگنال‌ها را به درستی انتقال دهد و باعث بروز احساس سوزن‌سوزن شدن یا سوزش اعضای بدن می‌‎شود، این علائم ممکن است با گذر زمان وخیم‌تر شود و باعث بروز ضعف عضلانی و نداشتن تعادل شود.

مشکلات بینایی

در بعضی موارد، کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث بروز مشکلات بینایی شود، در این وضعیت فرد در تشخیص رنگ‌ها دچار مشکل می‌شود یا دچار اختلالات خاص بینایی می‎‌شود.

زخم‌های دهان

زخم‌های دهان نیز می‌تواند نشان‌دهنده کمبود سطح ویتامین B12 بدن باشد، ممکن است افراد در این شرایط آفت دهان یا قرمز و متورم شدن زبان را تجربه کنند، این مشکلات باعث ایجاد درد و ناراحتی هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن می‎‌شود.

اختلال تعادل

کمبود ویتامین B12 باعث بروز مشکل در راه رفتن و اختلال تعادل می‎‌شود، زیرا به اعصابی که حرکت و هماهنگی عضلات را کنترل می‌کند آسیب وارد می‌‎شود؛ افراد مبتلا به کمبود شدید ویتامین B12 ممکن است دچار ضعف عضلانی شوند و مستعد زمین خوردن شوند.

رنگ‌پریدگی

کمبود ویتامین B12 باعث بروز تغییرات ظاهری در پوست بدن می‎‌شود، به‌طوری که منجر به رنگ‌پریدگی می‏‌شود، کاهش تعداد گلبول‌های قرمز ناشی از کمبود ویتامین B12 باعث بروز این مشکل می‌‎شود.

کد خبر 694544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.