طرز تهیه کشک و بادمجان مجلسی و خوشمزه + آموزش و دستور پخت، تزیین و روش سرو

طرز تهیه و آموزش مرحله به مرحله‌ کشک و بادمجان به همراه نکات مهم برای آماده سازی کشک و بادمجان کبابی خانگی و مجلسی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، کشک و بادمجان یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی است. از این غذای خوشمزه می‌توان به عنوان یک وعده کامل یا پیش غذا استفاده کرد. ترکیب بادمجان و کشک باعث خلق یک طعم بی‌نظیر می‌شود که با هر ذائقه‌ای متناسب است. کشک و بادمجان در بسیاری از شهرهای ایران با انواع دستور العمل‌های متفاوت تهیه و سرو می‌شود. با توجه به طبیعت سرد بادمجان و کشک می‌توان برای اصلاح طبع آن از سیر و گردو داخل آن استفاده کرد. برای سرو این غذای خوشمزه می‌توان از نان تازه و سبزی خوردن استفاده و نوش‌جان کرد.

مواد لازم برای تهیه کشک و بادمجان

  • بادمجان: ۴ عدد درشت
  • پیاز: ۴ عدد متوسط
  • سیر: ۳ حبه
  • نعنا خشک: به مقدار لازم
  • کشک: یک پیمانه
  • گردوی خرد شده: به مقدار لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه کشک بادمجان

مرحله اول: برای تهیه کشک بادمجان ابتدا بادمجان‌ها را پوست کنده و برش می‌دهیم. سپس آنها را در یک کاسه بزرگ که در آن دو لیتر آب به همراه نمک ریخته‌ایم می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم بادمجان‌ها به مدت یک ساعت در این محلول قرار بگیرد، تا تلخی آن از بین رود. این کار باعث می‌شود علاوه بر اینکه تلخی بادمجان‌ها گرفته شود، هنگام سرخ کردن هم روغن کمتری جذب کنند. در ادامه بادمجان‌ها را خشک می‌کنیم تا آب اضافی موجود در بادمجان‌ها خارج شود و روغن کمتری مصرف شود. سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن اضافه می‌کنیم، پس از اینکه روغن داغ شد، بادمجان‌ها را به تابه اضافه می‌کنیم و دو سمت آن را به خوبی سرخ کرده، از تابه خارج می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

کشک و بادمجان

مرحله دوم: بادمجان‌های سرخ شده را درون قابلمه ریخته، یک الی دو لیوان آب به آن اضافه و بر روی حرارت خیلی کم قرار می‌دهیم تا با آب خود بادمجان کم کم پخته و له شود.

مرحله سوم: مقدار سه چهارم سیرها را به بادمجان‌های درون قابلمه اضافه کرده و منتظر می‌مانیم تا با حرارت ملایم خوب بپزد.

مرحله چهارم: پس از پختن و له شدن سیر و بادمجان آنها را با گوشتکوب یا غذاساز به طور کامل له می‌کنیم. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می‌کنیم و بادمجان له شده را به خوبی در ماهیتابه تفت می‌دهیم تا آب اضافی موجود در تابه تبخیر شود. لازم به اضافه کردن روغن نیست زیرا بادمجان‌های سرخ شده حاوی روغن است.

نکته: در ریختن نمک داخل کشک بادمجان به دلیل وجود کشک احتیاط کنید تا غذا شور نشود.

نکته: روش له کردن بادمجان‌ها سلیقه‌ای است و اگر دوست دارید بادمجان‌ها را زیر دندان حس کنید، می‌توانید آنها را به صورت ساطوری خرد کنید.

مرحله پنجم: پیازها را به صورت خلالی خورد کرده و در روغن تفت می‌دهیم تا طلایی و سبک شوند سپس مقداری نعناع خشک را در انتها به آن اضافه کرده و از روی حرارت بر می‌داریم.

نکته: مقدار پیاز داغ هر چقدر بیشتر باشد کشک وبادمجان لذیذتر می‌شود.

نکته: نعنا خشک را فقط باید چند ثانیه تفت دهیم تا رنگش کمی تغییر کند، چون خیلی سریع می سوزد و تلخ می‌شود.

کشک وبادمجان

مرحله ششم: سپس بادمجان و سیر میکس شده را با پیاز داغ و نعناع داغ ترکیب کرده و روی حرارت کم قرار می‌دهیم تا جا بیفتد.

مرحله هفتم: در این مرحله کشک را به ترکیب بالا اضافه می‌کنیم و درب تابه را می‌گذاریم تا آب اضافی موجود در تابه تبخیر شود و کشک و بادمجان به روغن بیفتد و جا بیفتد.

مرحله هشتم: پس از اینکه کشک و بادمجان به روغن افتاد و دیگر هیچ آبی درون تابه موجود نبود، غذا را در ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و به سلیقه خود تزئین کرده و با نان داغ سرو می‌کنیم.

تلخ شدن کشک و بادمجان

از مهم‌ترین دلایلی که باعث تلخ شدن این غذای خوشمزه می‌شود این است که از بادمجان‌های تلخ استفاده کنیم. نکته دیگر اینکه سیر و نعناع داغی که برای تزئین کشک و بادمجان استفاده می‌شود را باید در حد ۳۰ ثانیه تفت دهیم، چون نعناع و سیر اگر بیش از حد تفت داده شوند، تلخ می‌شوند.

طرز تهیه کشک و بادمجان مجلسی و خوشمزه + تزیین و روش سرو

دستور پخت کشک و بادمجان کبابی

یکی از دستور پخت‌های دیگر این غذای خوشمزه به صورت کبابی است، به این صورت که بادمجان‌ها را به جای سرخ کردن، روی حرارت ذغال یا شعله گاز کباب می‌کنند، که باعث می‌شود کشک و بادمجان را با طعمی دودی تجربه کنید.

تزئین کشک و بادمجان

برای تزئین کشک و بادمجان می‌توان از سیر داغ، پیاز داغ، نعناع داغ، کشک رقیق شده، مخلوط رقیق شده کشک و زعفران و گردو نگینی شده استفاده کرد. با توجه به سلیقه و ذائقه متفاوت افراد می‌توان این غذا را به عنوان پیش غذا به صورت تنها یا به عنوان یک وعده غذایی با نان یا برنج سرو کرد.

کد خبر 693196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.