کشورهای اروپایی با بیشترین میزان آلایندگی از هواپیماهای شخصی

اروپا در سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر پروازهای خصوصی و تردد مسافران طبقه ثروتمند با هواپیماهای شخصی فوق آلاینده بوده است که بیشترین آلایندگی‌های جوی را ایجاد کرده‌اند. بریتانیا مسئول بیشترین انتشار گازهای گلخانه‌ای از کل پروازهای خصوصی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس آمار به‌دست‌آمده، سال گذشته هر شش دقیقه یک هواپیمای شخصی از بریتانیا بلند می‌شد و در مجموع ۹۰ هزار و ۲۵۶ هواپیمای شخصی از این کشور به سمت کشورهای خارج از آن پرواز کردند. پس از آن فرانسه با ۸۴ هزار و ۸۸۵ پرواز و آلمان با ۵۸ هزار و ۴۲۴ پرواز با هواپیماهای شخصی قرار دارند.

این آمار به خوبی دلیل افزایش چشمگیر ۷۵ درصدی تعداد هواپیماهای شخصی را در بریتانیا طی سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد و این کشور را به هدف شماره یک مخالفان سفرهایی هوایی خصوصی تبدیل کرده است. طرفداران محیط زیست و مقابله‌کنندگان با تغییرات آب‌وهوایی بریتانیا نیز اظهار کردند چنانچه دولت انگلستان در مورد دستیابی به هدف صفر انتشار خالص کربن و انتقال عادلانه به حمل‌ونقل کم‌کربن جدی است، باید توقف خرید و فروش هواپیماها و جت‌های شخصی در درجه اول مورد توجه قرار گیرد.

با این وجود تجزیه‌وتحلیل پروازهای خصوصی با محاسبه اندازه جمعیت کشورهای اروپایی حاکی از آن است که لوکزامبورگ پرچم‌دار سرانه بیشترین تعداد پروازها در این قاره است. در واقع طبق بررسی مجموع پروازها که بر اساس آخرین داده‌های جمعیتی اداره آمار اروپا تنظیم شده است، لوکزامبورگ در سال گذشته بالاترین تعداد پروازهای خصوصی را داشته است. این کشور کوچک که به‌عنوان ثروتمندترین کشور جهان نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۲۲ شاهد ۴۳۲۳ پرواز به ازای هر میلیون نفر بوده است. سوئیس و مالت نیز به‌ترتیب با ۴۰۵۲ و ۳۹۲۳ پرواز خصوصی به خارج از کشور پس از آن قرار می‌گیرند.

کشورهایی با بیشترین انتشار دی‌اکسیدکربن از پروازهای خصوصی

بریتانیا مسئول بیشترین انتشار گازهای گلخانه‌ای از کل پروازهای خصوصی است، به‌طوری که سال گذشته هواپیماهای شخصی آن ۵۰۱ هزار و ۷۷ تن دی‌اکسیدکربن به جو منتشر کرده که بسیار بیشتر از هر کشور اروپایی دیگری است. فرانسه پس از آن با انتشار ۳۸۳ هزار و ۶۱ تن و ایتالیا با ۲۶۶ هزار و ۸۲ تن انتشار دی‌اکسید کربن ناشی از تردد هواپیماهای شخصی در رتبه بعدی قرار دارند.

البته با در نظر گرفتن میانگین مسافت پروازها در هر کشور می‌توان گفت که ایرلند بیشترین انتشار دی‌اکسیدکربن را در هر پرواز خصوصی دارد. بر اساس تجزیه‌وتحلیل‌ها، ایرلند در هر پرواز خصوصی ۱۴.۶۸ تن دی‌اکسیدکربن منتشر می‌کند و کوتاه‌ترین مسیر مورد استفاده برای حمل‌ونقل هوایی شخصی در آن، سال گذشته کمی بیش از ۷۰ کیلومتر بود. پرتغال با ۸.۱۷ تن انتشار و قبرس با ۷.۸۱ تن دی‌اکسیدکربن در هر پرواز با هواپیمای شخصی در رتبه بعدی قرار دارند.

محبوب‌ترین مسیرها برای تردد هواپیماهای شخصی در اروپا

مسیر لندن به پاریس با ۳۳۵۷ پرواز خصوصی در صدر فهرست پرترددترین مسیرهای هواپیماهای شخصی سال گذشته اروپا قرار دارد.

سال گذشته محبوب‌ترین مسیرها برای هواپیماهای شخصی در اروپا در حالت کلی و به صورت دوطرفه شامل پاریس-لندن با ۳۳۵۷ پرواز (۳۴۳ کیلومتر)، لندن-نیس با ۲۸۹۶ پرواز (۱۰۲۹ کیلومتر)، ژنو-پاریس با ۲۷۴۵ (۴۱۰ کیلومتر)، پاریس-نیس با ۲۳۱۱ پرواز (۶۸۶ کیلومتر)، ژنو-لندن با ۱۹۷۷ پرواز (۷۴۶ کیلومتر)، ژنو-نیس با ۱۶۷۱ پرواز (۲۹۲ کیلومتر)، رم-میلان با ۱۶۷۷ پرواز (۴۷۸ کیلومتر)، لندن-میلان با ۱۳۵۵ پرواز (۹۵۹ کیلومتر)، فارنبرو-لندن با ۱۳۴۳ پرواز (۴۹ کیلومتر) و آمستردام-لندن با ۱۲۹۸ پرواز (۳۵۷ کیلومتر) بود.

بریتانیا همچنین میزبان پرکربن‌ترین مسیر است و فاصله بین فارنبرو و بلک‌بوشه در همپشایر این کشور با مسافتی کمتر از پنج مایل سال گذشته شاهد ۱۳ پرواز در آسمان بوده است.

آسیب ناشی از پروازهای خصوصی در سطح جهانی

چنین سفرهایی با تشدید بحران آب‌وهوایی آسیب‌های جدی به بار می‌آورند. در سال ۲۰۱۸ که تعداد این سفرها بسیار کمتر از سال گذشته بود، انتشار ۵۰ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای ناشی از سفرهای هوایی تنها توسط یک درصد از جمعیت جهان ایجاد شده است و امروزه رشد هشداردهنده پروازهای خصوصی در تضاد کامل با علم اقلیمی فعلی قرار دارد که نشان می‌دهد کاهش فوری میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از ضروریات جهان امروز است.

بیش از ۶۰ درصد نفت مورد استفاده در جهان به بخش حمل‌ونقل است، با این حال آنچه محرز است این‌که با وجود روند افزایش سالانه پروازهای خصوصی، کاهش و حتی حذف فوری حمل‌ونقل با سوخت نفت کار بیهوده‌ای است و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی با ممنوعیت پروازهای شخصی بسیار آلاینده امکان‌پذیر خواهد شد.

کد خبر 692978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.