روز جهانی معماری / مسجد امام (ره) در لیست شاهکارهای معماری جهان

روز جهانی معماری هر سال در نخستین دوشنبه اکتبر هم‌زمان با روز جهانی زیستگاه برگزار می‌شود تا ضمن بزرگداشت آثار معماری بزرگ دنیای باستان و مدرن، به نقش و اهمیت معماری در زندگی انسان‌ها و ساخت شهرها بپردازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معماری تنها به ساختمان‌ها محدود نمی‌شود، بلکه همه جنبه‌های زندگی انسان را در بر می‌گیرد چراکه تاریخ معماری تاریخ نوع بشر است و در ارتباط با آن قرار دارد. تغییرات پی‌درپی در معماری با توسعه فرهنگ، سنت، تجارت، فناوری و روشنفکری بشر همراه است که این امر اهمیت برگزاری روزی برای بزرگداشت هنر معماری را برجسته می‌کند.

اتحادیه بین‌المللی معماران در سال ۱۹۸۵ روز جهانی معماری را برای یادآوری مسئولیت‌های خود در قبال آینده زیستگاه انسانی به جهان اعلام کرد. این روز مصادف با روز جهانی زیستگاه است و در نخستین دوشنبه هر اکتبر برگزار می‌شود تا به بزرگداشت آثار معماری بزرگ دنیای باستان و مدرن، همچنین تمجید از هنر و توانایی طراحان درخشان این آثار بپردازد.

شعار روز جهانی معماری

روز جهانی معماری و روز جهانی زیستگاه در سال ۲۰۲۳ دوم اکتبر برگزار می‌شود و شعار تعیین‌شده برای آن‌ها به‌ترتیب «معماری برای جوامع تاب‌آور» و «اقتصاد شهری تاب‌آور: شهرها به‌عنوان محرک‌های رشد و بهبود» است.

اتحادیه بین‌المللی معماران با انتخاب این موضوعات به دنبال تأکید ویژه بر ظرفیت و مسئولیت معماری برای ایجاد زندگی اجتماعی پایدار و گشودن باب یک بحث بین‌المللی در مورد رابطه بین مناطق شهری و روستایی در همه کشورها است.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

تاریخچه روز جهانی معماری

نخستین دوره معماری که شهرت یافت دوره نوسنگی بین ۱۰ هزار تا ۲ هزار قبل از میلاد است که سازه‌ها معمولاً مستطیل شکل بوده است و خانه‌ها مستقل از یکدیگر ساخته می‌شدند. مصالح مورد استفاده در معماری نوسنگی شامل سنگ، تنه درختان، نی، خشت و ستون‌های چوبی ضخیم بود.

دوره بعدی معماری دوره باستان بود که طی آن بعضی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین معماری‌های جهان ساخته شد و پس از آن معماری مصر باستان با اهرام معروفش قرار دارد. پس از آن در دوره کلاسیک جهان شاهد ظهور یونان باستان و سپس معماری رومی بود که برای قرن‌ها بر سبک‌های معماری تسلط داشت.

معماری رومی پس از آن پیشرفته‌ترین معماری در زمان خود به‌شمار می‌رود که به‌واسطه نوآوری‌هایی مانند گنبد، حمام، قنات و طاق‌های سنگی گرد معروف بودند.

حقایق شگفت‌انگیز در مورد معماری روم باستان

رومی‌ها نخستین کسانی بودند که از بتن استفاده کردند. آن‌ها بزرگ‌ترین گنبد بتنی بدون تکیه‌گاه (گنبد پانتئون) را ساختند و طاق‌های ضعیف یونانی‌ها را به سازه‌های محکمی در قالب قنات و پل تبدیل کردند.

رومی‌ها همچنین سیستم گرمایش از کف را توسعه دادند که در حمام‌ها و گرمایش ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شد. معماری روم باستان کیفیت بالایی داشت و به‌گونه‌ای طراحی شده بود که برای قرن‌ها دوام بیاورد، به همین دلیل است سازه‌های این دوره هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

عصر معماری مدرن

عصر معماری مدرن در اوایل قرن بیستم و با سبک معماری آرت نوو آغاز شد. پس از آن پست‌مدرنیسم به‌عنوان یک سبک معماری به‌سرعت پذیرفته‌شده در قرن بیست‌ویکم معرفی شد و امروزه پرینت سه‌بعدی و معماری پایدار سبک‌هایی هستند که پیش‌بینی می‌شود سال‌ها بر صحنه‌های معماری جهان تسلط داشته باشند.

شاهکارهای معماری جهان

از بناهای باستانی و ساختمان‌های تاریخی که هر یک بر مبنای داستانی در مورد دوران تاریخی و فرهنگی خود ساخته شده‌اند، تا شاهکارهای مدرن نبوغ معماری که مرزهای اصول طراحی را جابه‌جا کرده‌اند، جهان مملو از معماری‌های شگفت‌انگیز است.

کولوسئوم در رم، ایتالیا

کولوسئوم، یک آمفی‌تئاتر واقع در مرکز شهر رم، نمونه‌ای افسانه‌ای از شاهکارهای معماری رومیان باستان است که در سال ۷۲ بعد از میلاد پی‌ریزی و در سال ۸۰ بعد از میلاد تکمیل شد. این مکان به‌طور عمده برای نبردهای گلادیاتورها استفاده می‌شد و امروزه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان است.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

موزه گوگنهایم در بیلبائو، اسپانیا

موزه گوگنهایم بیلبائو یک مقصد گردشگری در اسپانیا و یکی از مهم‌ترین ساختمان‌های قرن بیستم است. طراحی معاصر این بنا شامل نمای بیرونی با روکش تیتانیوم و انحناهایی است که نور را به شکلی دیدنی جذب می‌کند. این طراحی برنده جایزه جهانی معماری شد و با جذب حدود یک میلیون گردشگر در هر سال، اقتصاد بیلبائو را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشیده است.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

تاج‌محل در آگرا، هند

تاج‌محل یک میراث جهانی یونسکو، از چشمگیرترین نمونه‌های معماری مغول و بیانگر عشق است. این بنا در شهر آگرا به عنوان مقبره همسر شاه جهان، امپراتور مغول، پس از زایمان او ساخته شد. بنای یادبود مرمر سفید در سال ۱۶۵۳ تکمیل شد و ترکیبی کامل از سبک‌های معماری ایرانی، ترکی و هندی است.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

خانه اپرا در سیدنی، استرالیا

خانه اپرای سیدنی یک نماد استرالیایی است و از اشکال پوسته‌مانندی تشکیل شده که برای ایجاد سالن‌های اجرا و رستوران به هم متصل می‌شوند. این بنا تا زمانی که در مسابقه طراحی خانه اپرا در سال ۱۹۵۷ برنده شد نسبتاً ناشناخته بود.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

ساگرادا فامیلیا در بارسلونا، اسپانیا

ساگرادا فامیلیا هرچند ناتمام، اما یک شاهکار معماری است. ساخت این کلیسای جامع کاتولیک رومی در سال ۱۸۸۲ آغاز شد و تاریخ تکمیل آن در سال ۲۰۲۶ تخمین زده می‌شود. در طراحی این بنا شاهکاری خلق شده است که به‌طور یکپارچه سبک مدرنیسم را با سبک‌های گوتیک و هنر نو ترکیب می‌کند.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

برج‌های پتروناس در کوالالامپور، مالزی

آسمان‌خراش‌های دوقلو معروف به برج‌های پتروناس، بنایی نمادین کوالالامپور هستند و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده بودند. این برج‌های ۱۷۰ متری توسط یک پل آسمانی به هم متصل می‌شوند.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

کلیسای جامع سنت باسیل در مسکو، روسیه

کلیسای جامع سنت باسیل مقصد گردشگری معروف رنگارنگ و دیدنی مرکز مسکو و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری شهر است. گنبدهای پیازی شکل و برج‌های چند ضلعی این بنا شاهکاری منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دهند. این کلیسا بین سال‌های ۱۵۵۴ و ۱۵۶۰ ساخته شد و بخشی از میراث جهانی یونسکو در کرملین و میدان سرخ مسکو است.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

کاخ گلستان در تهران، ایران

کاخ گلستان با فضای داخلی مجلل یک شاهکار معماری دوران قاجار و نمونه‌ای زیبا از معماری اسلامی است. مجموعه کاخ شامل موزه‌ها و تالارهایی است که با نقوش موزاییکی پیچیده رایج در معماری ایرانی تزئین شده‌اند.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

کاخ بزرگ در بانکوک، تایلند

کاخ بزرگ در بانکوک یک شاهکار طراحی است. این کاخ دارای نمای بیرونی از معابد و ساختمان‌های طراحی‌شده با معماری تایلندی و تزئینات داخلی پیچیده و در عین حال ساده تماشایی است. جاذبه اصلی کاخ بزرگ، معبد بودای زمردی به‌شمار می‌رود.

خانه‌های مکعبی در روتردام، هلند

طراحی خارج از چارچوب مکعب‌های کج‌شده در ساخت خانه‌های مکعبی روتردام که روی دکل‌های شش‌ضلعی قرار گرفته‌اند، بسیار منحصربه‌فرد محسوب می‌شود و معماران را برمی‌انگیزد تا محدودیت‌های طراحی را کنار بگذارند.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

دوئومو میلانو در میلان، ایتالیا

دوئومو میلانو یک کلیسای جامع گوتیک است که به سانتا ماریا ناسنته تقدیم شده است و تقریباً شش قرن طول کشید تا پس از شروع ساخت‌وساز در سال ۱۳۸۶ تکمیل شود. این کلیسا بزرگ، مطبوع و برازنده توصیف شده و دارای مجسمه‌های دیدنی همراه با مناره‌های چشمگیر و لانه‌های پرنده ظریف است که کلیسای جامع را به یک اثر هنری زیبا تبدیل می‌کند.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

مسجد امام (ره)، اصفهان، ایران

مسجد امام (ره) که در گذشته با نام‌های مسجد شاه‌عباس، مسجد سلطانی یا مسجد سلطنتی شناخته می‌شد، از شاهکارهای معماری ایرانی اسلامی به شمار می‌رود. این مسجد که در قلب شهر اصفهان در میدان نقش جهان قرار دارد، در زمان شاه عباس صفوی اول ساخته شده است و یکی از مهم‌ترین مساجد تاریخی ایران و جهان اسلام به شمار می‌رود.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

مسجد امام از نظر معماری نیز مهم‌ترین نمایش معماری ایرانی در دوران اسلامی است و کاشی‌کاری‌های آن شاهکاری جاودانی است. در سال ۱۹۳۱، این مسجد به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران و همچنین به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

روز جهانی معماری / مسجد امام در لیست شاهکارهای معماری جهان

کد خبر 692367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.