بیش از ۳۲ درصد علل مرگ‌ومیر در دنیا به دلیل ابتلاء به بیماری‌های قلبی است

متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیش از ۳۲ درصد علل مرگ‌ومیر در دنیا به دلیل ابتلاء به بیماری قلبی رخ می‌دهد، گفت: تنها چند اقدام ساده در زمینه تغذیه خوب و سالم، فعالیت بدنی و ورزش، مصرف‌نکردن و ترک دخانیات و کنترل وزن، فشار و قند خون می‌تواند سلامت قلب را تداوم بخشد.

محمدحسین رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بیش از ۳۲ درصد علل مرگ‌ومیر در دنیا به دلیل ابتلاء به بیماری قلبی رخ می‌دهد، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که چهار عامل فشارخون، دیابت، بالا بودن چربی در بدن و استعمال دخانیات احتمال ابتلاء به بیماری عروق کرونر را افزایش می‌دهد، وراثت، تغذیه، سبک زندگی ناسالم و تحرک نداشتن و فعالیت بدنی هم تأثیر بسزایی بر ابتلاء به بیماری‌های قلبی دارد.

وی استعمال دخانیات را علت اصلی سن ابتلاء به بیماری‌های قلبی به ویژه سکته قلبی دانست و افزود: پژوهش‌ها حاکی از آن است که کشیدن قلیان معادل صدها نخ سیگار است و با توجه به افزایش استعمال این ماده دخانی سن ابتلاء به بیماری قلبی و عروقی به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: استرس و اضطراب دیگر عامل افزاینده ابتلاء به بیماری‌های قلبی است که در دنیای امروز سطح استرس در بیشتر افراد به‌شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه برخی بیماری‌ها باعث نارسایی، تنگی و گشادی دریچه‌ها می‌شوند، ادامه داد: شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب مانند حمله‌های قلبی و بیماری عروق مغزی مانند سکته مغزی است.

رحیمی درد هنگام فعالیت را یکی از نشانه‌هایی ابتلاء سکته قلبی و بیماری کرونر دانست و تصریح کرد: درد در سینه، فشار روی دست، تعریق و تهوع، ضعف و بی‌حالی از نشانه ابتلاء فرد به بیماری عروق کرونری قلب است.

وی اضافه کرد: تنها چند اقدام ساده در زمینه تغذیه خوب و سالم، فعالیت بدنی و ورزش، مصرف نکردن و ترک دخانیات و کنترل وزن، فشار و قند خون می‌تواند سلامت قلب را تداوم بخشد.

متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه از ۳۰ سالگی به بعد باید به طور متوسط سالانه یک بار وضعیت بدنی خود را که شامل فشارخون، دیابت، چربی و غیره را بسنجند، افزود: سبک زندگی، تغذیه سالم و داشتن برنامه منظم ورزشی نقش بسزایی بر سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های مختلف به ویژه بیماری‌های قلبی دارد.

کد خبر 690836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.